מסכמים שנה בנדל"ן: כיצד הצרכנים יכולים לתרום בהוזלת מחירים?
שנת 2015 עומדת להסתיים והאם אתם, צרכני הדיור, שאלתם את עצמכם מה בעצם היה לנו השנה בענף הנדל"ן? ראינו את הממשלה מרימה את הכפפה פעם אחת נוספת בניסיון לפתור את משבר הדיור, הפעם באמצעות תכנית מחיר למשתכן. ראינו את יזמי הנדל"ן מקטינים את מספר התחלות הבנייה באופן יחסי לשוק בשל חוסר הוודאות השורר בו, אשר למרבה האירוניה רק גדל בשל תכנית המחיר למשתכן. לצד הממשלה והיזמים ראינו השנה גם את עצמנו ואת חברינו הצרכנים ממשיכים לצפות לשינוי שיבוא ויקרב אותנו סוף סוף אל היכולת לקנות את בית חלומותינו.
האם שמתם לב כי מרבית הכתבות העוסקות במשבר הדיור מתרכזות בפעילות של הממשלה או בזו של יזמי הנדל"ן? הפעם אתרכז בצלע השלישית במשולש הנדל"ן, זו המתייחסת אלינו הצרכנים. שנת 2015 מלמדת אותנו כי גם לנו יש חלק מסוים במשבר הדיור בארץ. האם מישהו מכם חשב כיצד הוא עצמו תורם בדרך כלשהי למשבר הדיור? היום אפרוש את משנתי בעניין החלק שלנו כצרכנים במשבר הדיור, ואנסה להציג דרכים שונות בעזרתן אנחנו יכולים לסייע במציאה ויישום של פתרון אפשרי למשבר הנוכחי.
אני סבור כי חלקנו במשבר מקורו בשתי סיבות עיקריות. הראשונה, פער הידע שלנו כצרכנים בענף הדיור והנדל"ן בישראל. השנייה הינה המודעות הנמוכה לזכויותינו הצרכניות והנכונות הדלה לקחת חלק במחאות. בעיית מחסור הידע בנושא הנדל"ן והדיור הגיעה השנה לידי ביטוי בסקר שערכנו שהראה כי הידע המצוי בידי הדור הצעיר של צרכני הדיור הינו מוגבל ביותר. על פי נתוני הסקר ניתן לראות אחוז גבוה מן הנשאלים אשר אינו בקיא בנושאים הבסיסיים ביותר בדיור ונדל"ן בישראל.
לדוגמא ניקח מקרה של בעל רכב המבין דבר או שניים במכונאות רכב ובזכות כך לא ייפול קורבן למכונאי המנסה לגבות מחירים מופקעים שלא בצדק, כך גם אדם הבקיא בתחום הדיור והנדל"ן יוכל לחסוך עשרות מונים בעת רכישת דירתו. אילו רק היה מוקנה לצרכן הישראלי ידע רב יותר בתחום הדיור והנדל"ן, היה יכול לחסוך כסף רב ברכישת דירה ובכך לתת את חלקו בפתרון משבר הדיור.
- "בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"
- מצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה השנייה ניתנת להבנה מהסקר של המועצה לצרכנות אשר נערך השנה במסגרת מדד הצרכנות הנבונה. הסקר הראה כי הציבור מגלה מודעות נמוכה לזכויותיו הצרכניות כמו גם נכונות דלה של הציבור להשתתף בצורה אקטיבית במחאות והפגנות כנגד הפרה של זכויות אלה.
הכוח הצרכני של הציבור עצום ויכול לגרום לכך שנושא משבר הדיור יישאר בראש סדר היום המדיני - דבר אשר יחייב את הממשלה להמשיך לקדם צעדים שיובילו לפתרון. אם כל אחד מאתנו הצרכנים יכיר את זכויותיו הצרכניות וימחה בצורה אקטיבית, בעיקר בעת הפרתן, אזי בכך יתרום הוא את חלקו לשמירת הנושא בראש סדר היום וידחוף את מקבלי ההחלטות למציאת פתרון המשבר.
שנת 2015 חשוב לציין, הייתה שנה רוויה בפעילות שמקדמת את כוחם של צרכני הדיור. במהלך השנה חלו אירועים דוגמת "הקונגרס החברתי השני" אשר שם לו למטרה לפתור את משבר הדיור. אירועים מסוג זה, לצד פעילויות נוספות המקשרות בין הצרכן לעולם הנדל"ן, מהווים את הפלטפורמה הטובה ביותר עבורנו הצרכנים בדרכנו לצבור ידע בתחום ולהתחיל לקחת חלק פעיל ולהשפיע יותר בפתרון המשבר.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
- 13.שירי שוורץ 25/01/2016 20:52הגב לתגובה זוחייב את זה לכולנו והוא ורק הוא יכול
- 12.יעלי 18/01/2016 04:25הגב לתגובה זולפי העדכון האחרון של שהגיע ממשרד שר האוצר, מחירי הדירות בישראל עלו ב-12 החודשים האחרונים עלייה של 6.9%. זאת אומרת שהמחירים ממשיכים לטפס ללא הפסקה אפילו יותר ממה שדמיינו בתחילת השנה שעברה.
- 11.נחמה יצחקי 16/01/2016 23:22הגב לתגובה זולדברי כחלון הופסקו הספסור בקרקע ואי עמידה בלוח הזמנים. וחשוב מהכול – הוא בהבטחותיו החזיראת התקווה לזוגות הצעירים. בשנה הבאה נשלים - הוא אומר - שיווק של 70,000 יחידות דיור במסגרת תכנית המחיר למשתכן כפי שהתחייבנו, ו"אני מאמין שגם נעבור את זה. חשוב לציין שכל הדירות הללו ישווקו וימכרו במחיר מוזל, בהנחה של מאות אלפי שקלים, שתופנה לזוגות הצעירים חסרי הדיור". הבטחות ודיבורים נראה מה מכל זה יצא לפועל.
- 10.אלירן 16/01/2016 19:21הגב לתגובה זובערוץ השני, הוא רואה את העתיד ללא כחל ושרק - זאת אומרת את המציאות עם הקשיים ועם הכשלים שרודפים אחריו - תוצאה של הקודמים לו.
- 9.ינון בר יוסף 16/01/2016 19:16הגב לתגובה זומביא לנו הבטחות - חבל על הזמן
- 8.יואל 14/01/2016 05:55הגב לתגובה זואפשר לגרום לכך שנושא משבר הדיור יישאר בראש סדר היום הכל בידי הצרכנים - אנחנו. הבעיה שאיננו תמימי דעים בפתרון הבעיה.לצאת שוב להפגנות ומחאות...
- 7.נעמי סימן טוב 12/01/2016 09:22הגב לתגובה זולאחרונה רוב הכתבות וההכרזות העוסקות במשבר הדיור מתרכזות בפעילות של הממשלה.כחלון מציע, ראש הממשלה מכריז שר השיכון מביא רעינות חדשים. ואיפה אנחנו?האם יש בכוחנו להשפיע ולשנות? - לא נראה לי...
- עינת 13/01/2016 06:05הגב לתגובה זואפשרות גם בשבילנו - להשפיע, ובסופו של דבר אפילו להוריד את המחירים של הדירות
- 6.יוני אגמי 10/01/2016 19:42הגב לתגובה זוהציבור (שזה אנחנו)מגלה מודעות נמוכה לזכויותיו הצרכניות - אין ביכולתנו לדעת את כל מה שמתרחש בחדרי חדרים של שר האוצר או שר הכלכלה. אם יגלו לנו אולי נתבאס ונצא להפגנות ברחובות - כמו שמציע כותב הטור הזה.
- אלי 12/01/2016 06:40הגב לתגובה זושוב לצאת להפגנות לא מתאים היום - אין שום הסכמה בין הצרכנים - רוכשי הדירות
- 5.יוני בן יצחק 06/01/2016 23:26הגב לתגובה זוהכוח הצרכני שלנו גדול - זה נכון, ויכול לגרום לכך שנושא משבר הדיור יהיה בראש מעייניהם של ראש הממשלה ושר האוצר - אבל עדיין אין באפשרותנו כגוף אחד לפנות ולאכוף את רצוננו ותביעתנו לחייב את הממשלה להביא פיתרון לבעייתנו - שהיא הבעיה של כל עם ישראל
- 4.חימוביץ לאה 31/12/2015 07:35הגב לתגובה זואיש מאיתנו לא מוכן להוריד מדמי ההשכרה או ממחיר הדירה כאשר היא עומדת למכירה
- 3.רותה 31/12/2015 07:34הגב לתגובה זושוב מפילים עלינו את מלא האחריות למצב
- 2.נמרוד 29/12/2015 13:13הגב לתגובה זולא ברור. כתב ולא אמר כלום, כהרגלו. מחפש קהל יעד לפרוייקטים הזויים בתחום הנדל"ן. בושה שנותנים לכותב כזה במה.
- 1.כרגיל, מדבר שטויות, איך אתה רואה עצמך עם ציבור הצרכנים? (ל"ת)אמיר 29/12/2015 10:34הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
