מתי החברות יחזרו לרווחים המרשימים של 2019?
בנק ההשקעות UBS משדר בדוח האחרון שלו אופטימיות. להערכת כלכלני בנק ההשקעות הכלכלות בעולם מתכווונות ומנסות לחזור עד כמה שניתן לנורמליזציה, כאשר השווקים הפיננסים כבר מגלמים חזרה חלקית לנורמליצייה - "השווקים מתחילים להסתכל 'מעבר לשיא' המגיפה, ולעבר תפקודי שוק נורמליים", כותבים הכלכלנים ומוסיפים - "אנו צופים כי אמצעי הסגר יוסרו במהלך החודש עד חודשיים הקרובים, למעט מגבלות שיישארו במהלך 2020".
לגבי התאוששות מהנזק הכלכלי/ המכה הכלכלית כותבים הכלכלנים - "השאלה באיזו מהירות הרווחים יחזרו לשיאים שלפני המשבר, תהיה תלויה באורך ההסגר ובתמיכה הממשלתית והמוניטרית. בתרחיש העיקרי שלנו, אנו צופים שרווחי S&P 500 בשנת 2021 יהיו נמוכים ב-5% בהשוואה לשנת 2019". זה כמובן אחרי שב-2020 הירידה תהיה דרמטית מאוד.
ב-UBS טוענים כי "המורשת שלאחר המשבר תהיה של עולם עם יותר חובות, פחות גלובלי ויותר דיגיטלי. אנו רואים הזדמנות בתחומים כמו טרנספורמציה דיגיטלית, מסחר אלקטרוני, פינטק, אוטומציה ורובוטיקה, Healthtech, טיפולים גנטיים ואונקולוגיה.
"אנו חושבים כי לאשראי יש את פרופיל התשואה לסיכון האטרקטיבי ביותר מבין קבוצות הנכסים הגדולות כיום. אנו מעלים למשקל עודף השקעות אמריקאיות, תשואות גבוהות בארה"ב ואג"ח ריבוניות דולריות בשווקים מתעוררים בהקצאת הנכסים הטקטיים הגלובלית שלנו".
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי בבנק ההשקעות סיכם - "אנו חושבים שהעולם אחרי המשבר יהיה יותר בחובות, פחות גלובלי ויותר דיגיטלי. המשקיעים יצטרכו להתמודד עם מיסוי גבוה יותר, דיכוי פיננסי ואינפלציה מעט גבוהה יותר, לצד פופוליזם ומדיניות הגנה, תוך ניווט במעבר משרשראות אספקה גלובליות למקומיות, ומפיזיות לדיגיטליות".
- 5.שלומי 20/04/2020 22:32הגב לתגובה זוהכותב משתמש במשפטים קצת מסובכים להבנה ל"אדיוטות" בנושא הכלכלי.....
- 4.עמוס 19/04/2020 08:22הגב לתגובה זווהנבואה ניתנה לשוטים. השאלה היא כמה שוטים הספיקו להתחלף בזמן הקצר הזה ?
- 3.הנביא 18/04/2020 18:11הגב לתגובה זוייתכן שאף שנת 2020 תיזכר לטובה.
- 2.פנסיות עתק 18/04/2020 17:47הגב לתגובה זומה ההםדרטת בזו?? שופטים שוטרים חיילם בכירים.סידרו עם קומבינות םנסיות עתק
- מנהל תיקים ותיק 19/04/2020 12:16הגב לתגובה זויקח עוד כמה שנים טובות שתסתיים השחיתות הזו אבל זה בדרך.
- 1.גם לי יש תחזית 18/04/2020 13:58הגב לתגובה זובהצלחה למנחשים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
