אווטאר 12. צילום יצרןאווטאר 12. צילום יצרן

יצרניות סיניות עוברות למתקפה משפטית על בלוגרים ומשפיענים

תביעות של יצרניות כנגד בלוגרים ומשפיעני רשת אינן דבר נפוץ. לאחרונה גם צ'נגן יצרנית אווטאר וגם BYD  תובעות בלוגרים ומשפיעני רשת על פרסומים שגויים ומכפישים. האם זה מסמן תחילת עידן חדש של השתקת ביקורת, קמפיין גאוני או באמת כמה כותבים שעברו את הגבול בין ביקורת ראויה להשמצות? 

יואב פולס |
נושאים בכתבה תביעה אווטאר BYD

שימוש בשפה נאותה וראויה, וכן היצמדות לעובדות הן בסיס לכל פרסום. את הלקח הבסיסי הזה לומדים כמה בלוגרים בסין, כאשר יצרניות הרכב המקומיות עולות להתקפה כאשר הן סבורות כי נחצה קו אדום.

האירוע הראשון היה לפני כחודש כאשר צ'נגן, יצרנית אווטאר (מותג רכב מתקדם הצפוי להיות מושק בישראל בשבועות הקרובים) תבעה בלוגר בסכום של מעל מיליון דולר. הבלוגר הסיני המוכר תחת השם Zurich Beileye לו מעל מיליון עוקבים ברשתות החברתיות בסין, טען כי נתוני ההתנגדות לאוויר Cd של דגם האווטר 12 אותם מפרסמת היצרנית שגויים. לדבריו הנתון המפורסם של 0.21Cd אינו נכון. על מנת להוכיח את טענתו הוא לקח את הרכב למנהרת רוח מקצועית מוכרת וביצע ניסוי מתועד, ממנו עלה כי נתון ה Cd של הרכב גבוהה מהנטען על ידי היצרנית ועומד על נתון של 0.28Cd. מעבר לצילום של הרכב עם נתון הגרר באותו ניסוי לא פורסם דוח מתועד ומסודר לניסוי, דבר שהעלה תיאוריות שונות החל בהתערבות חיצונית למניעת פרסום הדוח מצד אחד, ועד זיוף הממצאים ולכן לא ניתן לפרסם דוח.

היצרנית דחתה את הממצאים ואת המתודולוגיה המקצועית בה נבחן הרכב,  וטענה כי ייתכן ומדובר בנסיון של המתחרים להשחיר את שמה.

Zurich Beileye קרא לאווטאר לבצע מבחן נוסף מצולם, ולפרסם את ממצאיו, אבל לא ציפה שהיצרנית אכן תעשה בדיוק את זה, ובמבחן שערכה אווטאר עלה כי מקדם הגרר עליו החברה הצהירה, אכן מדויק עומד על נתון של 0.21Cd ונמוך משמעותית מזה שטען אותו בלוגר.


תוצאות הניסוי של אווטאר. צילום יצרן

בין לבין היתה גם החלפת מכתבי איום בתביעה ודרישה לפיצויים. בסופו של דבר דרשה היצרנית כי הבלוגר ימחק את הפרסומים השגויים לטענתה, ויפרסם וידאו ויחזור בו מההאשמות כלפי החברה. Zurich Beileye אכן פרסם וידאו, אולם ניצל את הבמה להמשיך ולטעון כי החברה משתמשת ברכב שאינו מייצג נאמנה את הדגם המשווק לציבור. כאן כבר הגיעה תביעת פיצויים בגובה 1.4 מיליון דולר.

אבל צ'נגן ואווטאר אינן היחידות, בימים האחרונים פורסם כי BYD הגישה תביעות פיצויים כנגד עשרות משפיעני רשת בטענה של פרסום דיסאינפורמציה ותוכן פוגע. לי יונפיי Li Yunfei מנהל המותג BYD וחטיבת היח"צ של החברה כתב "אנו מקבלים בברכה ביקורת תקשורתית ופיקוח ציבורי, אך לא נסבול תוכן משמיץ או האשמות שווא", והוסיף כי "ההליכים המשפטיים ימשכו". ב BYD טוענים כי החברה מתמודדת בשנים האחרונות עם מתקפות תקשורתיות הכוללות מידע מטעה וכוזב שנועד לפגוע בחברה ובתדמית שלה.


BYD. צילום יואב פולס

הפרשנות שלנו לאירוע, היא שאנחנו באמת לא יודעים מה עומד באמת מאחורי הפרסומים השונים. יש להבין כי 'השחרה' של המתחרים היא פרקטיקה מוכרת וידועה, ופעלה גם בישראל אם כי לא ניתן להוכיח אותה. כשאין לך משהו טוב או יתרון שאתה יכול להצביע על המוצר שלך, אתה עובר ל'קמפיין' בו אתה מצביע על חסרונות של המוצר המתחרה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

קיימות להערכתנו מספר אפשרויות לאירועים השונים, וכמובן שכל פרשנות מצידכם תהיה לא פחות טובה,

אפשרות ראשונה היא שאכן לחברות השונות נמאס להיות 'שק חבטות' והן החליטו להסיר את הכפפות ולהילחם במה שהן סבורות שמדובר בהשמצות. הבעיה עם הגישה הזו שהיא מהדהדת שוב ושוב את אותן השמצות גם אם הן לא נכונות, באמצעות תביעה בבית משפט, ואז דיווחים בתקשורת על התביעה ועוד.

אפשרות שניה היא שהחברות מעבירות מסר למי שמסקר אותן, ומזהירות כי לא יהיו טולרנטיות כלפי פרסומים שגויים או מגמתיים. די בהודעה שכזו (לדוגמא זו של BYD) על מנת שכל מי שיסקר את החברה או כלי הרכב שהיא מייצרת יחשוב פעמיים על כל משפט.

קיימת גם האפשרות שמדובר בקמפיין גאוני (במקרה של אווטאר) ומתוכנן היטב מראש. נתון מקדם הגרר חשוב מאוד לצריכת הדלק / חשמל, אבל הוא גם מהמשעממים שיש. יצירת 'אירוע' סביב נתון זה, ואיזכורו שוב ושוב, והנה גם קוראי מדור הרכב והתחבורה של ביזפורטל יודעים שנתון הגרר של האווטאר 12 עומד על 0.21Cd.  

וכמובן שיכול להיות שילוב כמה גורמים יחד, אבל אם יש דבר אחד שהוא תמיד נכון למי שמסקר כל דבר זה להיצמד לעובדות, ואת הביקורת שתמיד קיימת להעביר בשפה ראויה ומכבדת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה