המחירים יורדים - הישראלים עדיין מחכים; שוק הרכב בהמתנה
קיפאון בשוק הרכב מאז דצמבר - למרות עשרות מותגים סיניים, הציבור לא קונה; אולי זה יוקר המחייה ואולי החשש משחיקה ברכבים חשמליים - רכבים שנקו לפני שנה וחצי כבר נחשבים מיושנים ונמכרים בדיסקאונט גדול על המחיר הראשוני
דצמבר היה חודש מצוין בשוק הרכב, אבל מאז המכירות בירידה. נראה שעליית מס הקנייה בינואר לצד העלייה במע"מ הביאו את הציבור להסתער על רכבים חדשים בדצמבר, רגע לפני העלאות המחיר, אך בשלושת החודשים מאז שוק הרכב דומם. הרכבים החשמליים במכירות מאכזבות ונתח השוק ירד דרמטית - רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?. למעשה, למרות כמות מרשימה של מותגים חדשים, מתוכם רוב סיני ולמרות שורה ארוכה של מבצעים והנחות - הציבור מחכה.
תמיד יש הנחות
נראה שמשהו קרה בדצמבר. הניסיונות הרבים של יבואני הרכב לשכנע את הציבור לרוץ ולקנות רכבים אומנם עבדו, אבל הציבור הבין ש"עובדים עליו". למרות שבדצמבר המע"מ היה נמוך ומס הקנייה עדיין לא עלה, המחירים בהמשך לא עלו. הציבור מסתכל ומבין שהכל היה תרגיל של יבואניות הרכב. זה גרם לתופעה של "עייפות מהנחות". הנחות יהיו תמיד וקונים רכב כשצריך לא כשיש הנחה לכאורה גדולה.
וכנראה שכעת לא צריך. למרות עשרות המותגים החדשים והמחירים הנוחים אחרי הנחות ומבצעים, כמות העסקאות בירידה. צריך גם לזכור שיוקר המחייה וגזרות המסים מתחילות להשפיע. רכב היא הוצאה גדולה ואנשים מפנימים שצפויה שנה קשה מבחינה כלכלית ועוצרים את ההוצאות הגדולות.
זה משאיר את יבואני הרכב עם מלאי עדיין גדול ועם תחרות כבדה, אבל כמובן שלא צריך לדאוג להם, הם עדיין ברווחים גבוהים ורווחיות מרשימה. יש להם עוד בשר והם בהחלט יכולים להמשך להתמודד עם התחרות ועם הורדת מחירים אפילו נוספת.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת המחירים נובעת בעיקר מהמותגים הסיניים שרוצים לתפוס נתח שוק. זה לא ייחודי לישראל, זה קורה כבר בארץ המקור - סין ובמקומות נוספים שהסינים דומיננטיים. במקביל, הסינים דוחקים בהדגה מותגים שנחשבו פעם מותגי על. זה גם בגלל המחיר, אבל גם בשל הנוחות ושאר התכונות. המגוון והאפשרויות עלו מדרגה והלקוח הישראלי שמחוזר עכשיו יודע לעשות סקר שוק מלא - גם בחינת ביצועים, גם מחיר ובסוף בוחר, אבל כאמור בסה"כ בוחר פחות. "ההולד" בשוק לא צפוי להשתנות במרץ וגם לא באפריל.
טכנולוגיה: מהפכה רודפת מהפכה
הרוכשים גם מבינים שמה שהם קונים כעת יהיה מיושן בעוד שנה-שנתיים. ההתקדמות הטכנולוגית מואצת ורכישה היא לא בהכרח עסקה טובה אם ההשקות הבאות כבר הופכות את העסקה למיושנת טכנולוגית. הציבור ער לזה ומבין שגם השחיקה במחיר יכולה להיות דרמטית. סיפור הגדול הוא הטעינה החשמלית. מי שרכש רכבים לפני שנה פלוס נשאר מאחור. הוא מטעין שעות רבות את הרכב אבל בקרוב יהיה ניתן להטעין בדקות או כמה עשרות דקות. זה גורם לשחיקה במחירים. לאבד 25%-305 מהמחיר בשנה וחצי שנתיים בגלל טכנולוגיה מיושנת זה איבוד של הרבה כסף. זה גם יכול להיות גרוע יותר. הציבור חושש.
רכב שיתופי בישראל? לא בקרוב
בעולם כבר יש במקומות מסוימים רכבים שיתופיים ויש התעניינות במודל של "רכב כשירות" (Mobility as a Service - MaaS), בישראל התחום הזה עוד רחוק מאוד מיישום. יכול להיות שמפספסים אצלנו הזדמנות גדולה, זאת לא תהיה הפעם הראשונה. ישראל מסיבות לא ענייניות ויתרה על אובר ובכך גרמה לציבור נזק אדיר. אובר היתה מוזילה את הנסיעה במוניות בעשרות אחוזים ואפילו במקרים מסוימים בחצי.
- 9.אנונימי 26/03/2025 14:10הגב לתגובה זוהישראל קיימות חברות ענקיות רכב שיתופי מוזר למה הכתב לא ציין את זה לדוגמה סיטי קאר
- 8.אלון 25/03/2025 21:32הגב לתגובה זוזה תוצאה של חרם כלכלי כולל עד שמחירי הרכב לא ירדו דרסטי לא נקנה רכבים רוצים להתפרנס בבקשה רוצים להתעשר לא על חשבוננו
- 7.רכבים חשמליים נשלטים מרחוק וזו בעיה (ל"ת)אחש שמודע 25/03/2025 08:58הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 25/03/2025 07:19הגב לתגובה זושלא יעבדו עליכם...רכב אמור לעלות חצי ממה שמוכרים פה בארץ! עבר את ה100 אלף שקל לפני שנתיים והיום מתחילים להגיע ולעבור את ה200 אלף
- 5.אנונימי 24/03/2025 14:38הגב לתגובה זופשוט יבואני הרכב חשבו שאפשר להמשיך לעלות מחירים בלי הגבלה ומתחילים להיתקע בקיר....חוץ מזה טיפולים וחלפים בשמיים
- 4.אנונימי 24/03/2025 11:37הגב לתגובה זואם מבצעים מפתים את הציבור המצב עגום.
- 3.מוטי 24/03/2025 10:41הגב לתגובה זואני משתמש ברכבים שיתופיים בעיקר של חברת סיטי קאר שהם הכי זולים ואמינים מהחברות שמצאתי. לפעמים גם משתמש בשלמה שייר כשאין זמינות אצל סיטי קאר ואני חוסך אלפי שקלים בחודש. אז למה לכתוב שאין רכב שיתופי!
- 2.לא מתביישים איזה יורדים הם מוכרים ליסינג 0 קמ 2023 רק לא להוריד מחיר (ל"ת)Shafik 23/03/2025 22:54הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 23/03/2025 21:34הגב לתגובה זואם בעוד שלוש שנים נטעין רכב חשמלי בכמה דקות מי יקנה ממני רכב בנזין משומש
- אם זה באמת יהיה ככה מחיר הבנזין ירד וזה ישתלם (ל"ת)אנונימי 24/03/2025 17:01הגב לתגובה זו
דגם קונספט של מכונית הפורמולה 1 2026 של אודי (מלפנים), על רקע מכוניות מרוצים של המותג. קרדיט: אודילאחר שמרצדס פורמולה 1 הגיעה לשווי 6 מיליארד דולר, אודי חוזרת לזירה אחרי 87 שנים
לאחר התרסקות הרווח התפעולי של החברה, רכשה אודי את קבוצת סאובר, שעל בסיסה הוקמה פעילות הפורמולה 1, ובכך חוזרת לאליפות לאחר היעדרות של 87 שנה; היעד: להתמודד על האליפות עד 2030
אודי, יצרנית מכוניות הפרימיום הגרמנית, הנמנית על קבוצת פולקסווגן, ערכה החודש אירוע תקשורתי לרגל הצטרפות המותג לזירת הפורמולה 1 החל בעונת 2026. באירוע החגיגי הוצג העבר הספורטיבי המפואר של המותג, שהחל בעידן הנאצי עם מכוניות המרוצים של אוטו יוניון, ובמהלכו
הציבו ראשי אודי מטרה למנהלי הקבוצה, התמודדות על אליפות העולם בפורמולה 1 ב-2030, העונה החמישית להשתתפות הקבוצה בסבב.
אמנם, הטקס היה חגיגי, אבל ספק אם לאודי, בדומה לשאר תעשיית הרכב הגרמנית, יש מה לחגוג בימים אלה. בשנתיים האחרונות התרסקו הביצועים
הכספיים של אודי, ואם בעבר מרווח הרווח התפעולי היה בין 13% ל-15% הרי שבשנתיים האחרונות הוא הצטמק בכ-10 נקודות ויותר. לא בדיוק רקע מזהיר להצטרף לתחרות בזבוז הכסף המכונה פורמולה 1. אולם ההחלטה להצטרף לסבב, התקבלה בימים העליזים, כאשר הרווחים והמרווחים היו גבוהים
והשוק הסיני הניב הכנסות ורווחים כמעט ללא מאמץ.
לפי הערכות שונות, אודי רכשה את קבוצת סאובר, שעל בסיסה מוקמת פעילות הפורמולה 1, תמורת 600 מיליון אירו, סכום לא גבוה בהתחשב בהערכות השווי האחרונות של קבוצות הפורמולה 1, אולם סכום לא נמוך כאשר סוכמה
העסקה, לפני שלוש שנים. בשנים אלה ערכן של קבוצות הפורמולה 1 התפוצץ.
באותו היום שבו הציגה אודי את מכונית הפורמולה 1 באירוע במינכן, התפרסם שטוטו וולף, הבוס של קבוצת הפורמולה 1 מרצדס-AMG, ובעל שליש ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי., החברה שבבעלותה קבוצת
הפורמולה 1, מעוניין למכור חלק מאחזקותיו בחברה, 5% ממניות החברה, לפי שווי שוק של 6 מיליארד דולר. השבוע, נערך הגרנד פרי של לאס ווגאס, ובו בזמן, אושר שהעסקה אכן יוצאת אל הפועל (אם כי הסכומים הכספיים לא פורסמו רשמית). וולף מכר 15% ממניות החברה שבבעלותו, Motorsport
Investment , שאחזקתה העיקרית היא 33.3% ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי תמורת לפי הערכות 300 מיליון דולר. הרוכש הוא ג׳ורג׳ קורץ, המייסד והמנכ"ל של קראודסטרייק, חברת הסייבר האמריקנית, שמאז 2019 היא גם ספונסורית של קבוצת הפורמולה 1. קורץ רכש מניות בעסק שרווחיו בשנה
האחרונה רשמו שיא. בהזדמנות הרכישה קורץ גם התמנה ל-"יועץ טכנולוגי" של מרצדס.
- אאודי מקצצת תחזית: המכסים תקעו מקלות בגלגלים
- האקרים פרצו לנתונים של פולקסוואגן- מידע על 3 מיליון לקוחות נגנב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהדו״ח הכספי לשנת 2024 של מרצדס-בנץ גרנד פרי עולה שהרווחיות שלה זינקה בחדות. ההכנסות הסתכמו ב-636 מיליון פאונד, גידול בשיעור 17%; הרווח התפעולי עמד על 160 מיליון פאונד
(41%+), מרווח 25% (עליה של 4 נקודות). ףרווח הנקי הסתכם ב-120 מיליון פאונד (44%+), מרווח 19% (עליה של 4 נקודות). אלו מרווחים שבמרצדס או באודי רק יכולים לחלום עליהם. החברה גם הכריזה על דיבידנד בסך 125 מיליון פאונד.
אוטובוסים (אמיר זלצברג)נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"
הצעת חוק להוזלת הקנס לנוסעים שלא מתקפים בנסיעות עירוניות מעוררת התנגדות חריפה בקרב הנהגים והמפעילות, שמזהירים מפני השלכות כלכליות על שכרם ועל איכות השירות
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביוזמה חדשה להפחית את הקנס על אי־תיקוף כרטיס מ-100 שקל כיום ל-50 שקל בלבד בנסיעות עירוניות. השינוי נראה שולי לציבור הנוסעים, אך מעורר סערה גדולה בקרב נהגי האוטובוסים ומפעילות התחבורה הציבורית.
ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), משה סולומון (הציונות הדתית) ומשה רוט (יהדות התורה), והיא מתמקדת בעיקר בנוסעים שמחזיקים כרטיס חופשי־חודשי או חופשי־יומי תקפים – אך שוכחים (או מתעצלים) לתקף אותם בכל עלייה לאוטובוס.
עלות של מאות מיליוני שקלים בשנה - ואובדן נתוני אמת
במשרד התחבורה מעריכים שכ-15–20% מהנוסעים כלל אינם מתקפים את הכרטיס שלהם. התופעה הזו גורמת כבר היום לאובדן הכנסות שנתי מוערך של 400–500 מיליון שקל למפעילות.
אבל ההשלכות חורגות הרבה מעבר להפסד הכספי הישיר:
אי־תיקוף פוגע קשות בנתונים המדויקים שמשמשים את משרד התחבורה ואת המפעילות לתכנון קווים, תמרוץ מסלולים והקצאת תקציבים.
- תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת התגמול של המפעילות מבוססת (בין היתר) על מספר הנוסעים המתוקפים בכל קו - ככל שקו נראה עמוס יותר בנתונים, המפעילה מקבלת תשלום גבוה יותר מהמדינה.
