המחירים יורדים - הישראלים עדיין מחכים; שוק הרכב בהמתנה
קיפאון בשוק הרכב מאז דצמבר - למרות עשרות מותגים סיניים, הציבור לא קונה; אולי זה יוקר המחייה ואולי החשש משחיקה ברכבים חשמליים - רכבים שנקו לפני שנה וחצי כבר נחשבים מיושנים ונמכרים בדיסקאונט גדול על המחיר הראשוני
דצמבר היה חודש מצוין בשוק הרכב, אבל מאז המכירות בירידה. נראה שעליית מס הקנייה בינואר לצד העלייה במע"מ הביאו את הציבור להסתער על רכבים חדשים בדצמבר, רגע לפני העלאות המחיר, אך בשלושת החודשים מאז שוק הרכב דומם. הרכבים החשמליים במכירות מאכזבות ונתח השוק ירד דרמטית - רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?. למעשה, למרות כמות מרשימה של מותגים חדשים, מתוכם רוב סיני ולמרות שורה ארוכה של מבצעים והנחות - הציבור מחכה.
תמיד יש הנחות
נראה שמשהו קרה בדצמבר. הניסיונות הרבים של יבואני הרכב לשכנע את הציבור לרוץ ולקנות רכבים אומנם עבדו, אבל הציבור הבין ש"עובדים עליו". למרות שבדצמבר המע"מ היה נמוך ומס הקנייה עדיין לא עלה, המחירים בהמשך לא עלו. הציבור מסתכל ומבין שהכל היה תרגיל של יבואניות הרכב. זה גרם לתופעה של "עייפות מהנחות". הנחות יהיו תמיד וקונים רכב כשצריך לא כשיש הנחה לכאורה גדולה.
וכנראה שכעת לא צריך. למרות עשרות המותגים החדשים והמחירים הנוחים אחרי הנחות ומבצעים, כמות העסקאות בירידה. צריך גם לזכור שיוקר המחייה וגזרות המסים מתחילות להשפיע. רכב היא הוצאה גדולה ואנשים מפנימים שצפויה שנה קשה מבחינה כלכלית ועוצרים את ההוצאות הגדולות.
זה משאיר את יבואני הרכב עם מלאי עדיין גדול ועם תחרות כבדה, אבל כמובן שלא צריך לדאוג להם, הם עדיין ברווחים גבוהים ורווחיות מרשימה. יש להם עוד בשר והם בהחלט יכולים להמשך להתמודד עם התחרות ועם הורדת מחירים אפילו נוספת.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת המחירים נובעת בעיקר מהמותגים הסיניים שרוצים לתפוס נתח שוק. זה לא ייחודי לישראל, זה קורה כבר בארץ המקור - סין ובמקומות נוספים שהסינים דומיננטיים. במקביל, הסינים דוחקים בהדגה מותגים שנחשבו פעם מותגי על. זה גם בגלל המחיר, אבל גם בשל הנוחות ושאר התכונות. המגוון והאפשרויות עלו מדרגה והלקוח הישראלי שמחוזר עכשיו יודע לעשות סקר שוק מלא - גם בחינת ביצועים, גם מחיר ובסוף בוחר, אבל כאמור בסה"כ בוחר פחות. "ההולד" בשוק לא צפוי להשתנות במרץ וגם לא באפריל.
טכנולוגיה: מהפכה רודפת מהפכה
הרוכשים גם מבינים שמה שהם קונים כעת יהיה מיושן בעוד שנה-שנתיים. ההתקדמות הטכנולוגית מואצת ורכישה היא לא בהכרח עסקה טובה אם ההשקות הבאות כבר הופכות את העסקה למיושנת טכנולוגית. הציבור ער לזה ומבין שגם השחיקה במחיר יכולה להיות דרמטית. סיפור הגדול הוא הטעינה החשמלית. מי שרכש רכבים לפני שנה פלוס נשאר מאחור. הוא מטעין שעות רבות את הרכב אבל בקרוב יהיה ניתן להטעין בדקות או כמה עשרות דקות. זה גורם לשחיקה במחירים. לאבד 25%-305 מהמחיר בשנה וחצי שנתיים בגלל טכנולוגיה מיושנת זה איבוד של הרבה כסף. זה גם יכול להיות גרוע יותר. הציבור חושש.
רכב שיתופי בישראל? לא בקרוב
בעולם כבר יש במקומות מסוימים רכבים שיתופיים ויש התעניינות במודל של "רכב כשירות" (Mobility as a Service - MaaS), בישראל התחום הזה עוד רחוק מאוד מיישום. יכול להיות שמפספסים אצלנו הזדמנות גדולה, זאת לא תהיה הפעם הראשונה. ישראל מסיבות לא ענייניות ויתרה על אובר ובכך גרמה לציבור נזק אדיר. אובר היתה מוזילה את הנסיעה במוניות בעשרות אחוזים ואפילו במקרים מסוימים בחצי.
- 9.אנונימי 26/03/2025 14:10הגב לתגובה זוהישראל קיימות חברות ענקיות רכב שיתופי מוזר למה הכתב לא ציין את זה לדוגמה סיטי קאר
- 8.אלון 25/03/2025 21:32הגב לתגובה זוזה תוצאה של חרם כלכלי כולל עד שמחירי הרכב לא ירדו דרסטי לא נקנה רכבים רוצים להתפרנס בבקשה רוצים להתעשר לא על חשבוננו
- 7.רכבים חשמליים נשלטים מרחוק וזו בעיה (ל"ת)אחש שמודע 25/03/2025 08:58הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 25/03/2025 07:19הגב לתגובה זושלא יעבדו עליכם...רכב אמור לעלות חצי ממה שמוכרים פה בארץ! עבר את ה100 אלף שקל לפני שנתיים והיום מתחילים להגיע ולעבור את ה200 אלף
- 5.אנונימי 24/03/2025 14:38הגב לתגובה זופשוט יבואני הרכב חשבו שאפשר להמשיך לעלות מחירים בלי הגבלה ומתחילים להיתקע בקיר....חוץ מזה טיפולים וחלפים בשמיים
- 4.אנונימי 24/03/2025 11:37הגב לתגובה זואם מבצעים מפתים את הציבור המצב עגום.
- 3.מוטי 24/03/2025 10:41הגב לתגובה זואני משתמש ברכבים שיתופיים בעיקר של חברת סיטי קאר שהם הכי זולים ואמינים מהחברות שמצאתי. לפעמים גם משתמש בשלמה שייר כשאין זמינות אצל סיטי קאר ואני חוסך אלפי שקלים בחודש. אז למה לכתוב שאין רכב שיתופי!
- 2.לא מתביישים איזה יורדים הם מוכרים ליסינג 0 קמ 2023 רק לא להוריד מחיר (ל"ת)Shafik 23/03/2025 22:54הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 23/03/2025 21:34הגב לתגובה זואם בעוד שלוש שנים נטעין רכב חשמלי בכמה דקות מי יקנה ממני רכב בנזין משומש
- אם זה באמת יהיה ככה מחיר הבנזין ירד וזה ישתלם (ל"ת)אנונימי 24/03/2025 17:01הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
ריינג' רובר ספורט SE DYnamic בנזין. צילום יואב פולסריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת
הריינג' רובר ספורט היא אחת המכוניות המרשימות בהן נהגנו לאחרונה ובכלל. עם מנוע 3.0 ליטר בנזין היא מלאה בקסם ומלכותיות, כמו שיש רק ללנדרובר.
אהבנו: הכל, אהבת אמת.
פחות אהבנו: העדר מסאז' בכסאות, מחיר
ציון מסכם 4.9 בסולם פולס
נתחיל בווידוי קטן. יש לי פינה חמה בלב למותג לנדרובר מאז החזקתי בבעלותי דיפנדרים (של שנות ה 90', ודיסקברים מהדור הראשון והשני). לצד הפינה החמה יש גם פינה קרה ואפלה, זו שמימנה את תחזוקת הלנדרוברים האלה. על אף האמור, ואולי בגלל האמור, כשאני מקבל לנדרובר חדש למבחן (בשנים האחרונות עניינו אותי בעיקר הדיפנדרים החדשים) אני עדיין מצליח לזהות את אותו DNA שאני הכרתי כל-כך טוב, בעיקר בתנוחת הנהיגה והתחושה השונה כל-כך שיש ללנדרוברים מהסדרות החדשות. בהיבט זה, הריינג' רובר ספורט נשוא מבחן זה מצליח לדייק את אותה תחושת מלכותיות שהיא חלק מכל לנדרובר. או שאתה אוהב את זה או שלא. אני כן.
| תעודת חובה | |
| קטגוריה | קרוסאובר E-SUV פרימיום |
| מימדים (מטר) | אורך 4.946 /רוחב 2.047 /גובה
1.82 /בסיס גלגלים 2.997 |
| מספר מושבים | חמישה |
| הנעה | בנזין, 3.0 ליטר, הנעה כפולה, אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| הספק ומומנט | 400 כ"ס, 55 קג"מ |
| צריכת דלק | 8.7 ק"מ לליטר, נתוני יצרן |
| בטיחות | ציון אבזור בטיחות 6. חמישה
כוכבים במבחן EuroNcap |
| מחיר | 854,500 ש"ח |
עיצוב פנימי וחיצוני
הריינג' ספורט לא דומה לאף רכב אחר שאינו לנדרובר. כך זה היה כל השנים עד שיצרן סיני רכש טכנולוגיה ואנשי פיתוח ועיצוב מלנדרובר והחל לייצר קרוסאובר עממי 'מזכיר לנדרובר'. עם זאת, כשמולך החזית המזוהה עם יחידות התאורה הצרות והכיתוב ' RANGE ROVER ' אתה לא באמת מתבלבל לחשוב שזה רכב אחר. הריינג' ספורט הוא רכב ענק. הוא באמת גדול, רחב וגבוה ממרבית הקרוסאוברים על הכביש שלצידו. עם ידיות דלתות נסתרות, קורות מושחרות וכך גם החלונות האחוריים, מתקבל אפקט שהדרך היחידה שלי להגדיר אותו היא 'עוצמה מאופקת'.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- גיבוי ממשלתי בהיקף 1.5 מיליארד פאונד למפעלי JLR
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מאחור ממשיך אותו קו עיצובי מאוד נקי, נטול התחכמויות מיותרות. שמשה אחורית כהה, פס בצבע המרכב, פס כהה המשלב בתוכו גם את יחידות התאורה האחוריות וזהו. היתר כבר בצבע המרכב.
