BYD SEAL U PHEV
צילום: יצרן

רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?

הרכבים החשמליים ירדו דרמטית בנתח השוק - מ-24% לכ-15% בלבד בחודשים האחרונים; הנה הסיבות וגם - היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים

עמית בר | (4)

אנחנו מציגים לכם כאן בשנה האחרונה את הסיכונים והחוסר כדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי - רכב חשמלי - יתרונות וחסרונותרכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? נכון, יש לרכב חשמלי המון יתרונות, והיה גם יתרון כלכלי בהשוואה לרכב על בנזין, אבל המדינה "לקחה" אותו דרך מסים על בעלי רכבים חשמליים - העלאת מס קנייה ומס עתידי שנקרא מס נסועה שיוטל בהתאם להיקף הנסיעה ברכב החשמלי.

רוכשי רכבים מבינים שיש מס בדרך וזה לא מס נמוך (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות) ולמרות הרצון של רבים להחליף לרכב חשמלי נוצר מצב הפוך - נתח השוק של הרכבים החשמליים מתוך מסירות הרכבים בכלל יורד באופן דרמטי וזה בניגוד לרצון, לכוונה וליעד של הממשלה להגיע תוך 5-6 שנים למסירות של 100% רכבים חשמליים. המדינה לא יכולה מצד אחד להגדיר יעד כזה ומצד שני לחסל את היתרון הכלכלי לרכבים חשמליים ולהציב איום ענק בשנה הבאה - מס נסועה. 

 

המכירות של מכוניות חשמליות בצניחה: האם זה שינוי מגמה או האטה זמנית?

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר טלטלה בחודשים האחרונים. אחרי חמש שנים של צמיחה רצופה, נרשמה ירידה חדה במכירות גם אבסולוטית וגם בנתח השוק. בחודשים ינואר-פברואר 2025 נמסרו כ-11,000 רכבים חשמליים – ירידה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של המכוניות החשמליות התכווץ משמעותית מ-24% בתחילת 2024 ל-15.4% בלבד בחודשים האחרונים כשנראה שהמספרים האלו ישארו גם בחודשים הקרובים.

בחודש פברואר BYD המשיכה להוביל במסירות, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד. אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%. לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות. צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות. הירידה בחשמליות נובעת גם מכניסת דגמי פלאג-אין חדשים שנתח השוק שלהם עלה משמעותית. 



הגורמים לירידה ברכבים חשמליים


בעוד הכנסת עדכנה רק אתמול את מתווה מס הקנייה על רכבים חשמליים (עלה מ-35% ל-45% בשנת 2025 כשהיעד הוא להגיע תוך שנתיים ל-83%, אבל זה צפוי להיות בפועל מדורג יותר, אי הוודאות סביב מיסוי הרכב החשמלי והשלכותיה על מחירי הרכבים כבר נתנו את אותותיהם באופן משמעותי בחודשים האחרונים. בתחילת השנה עלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45%, מה שהוביל לעליית מחירים של כמה אלפי שקלים לכלי רכב. גם אגרת הרישוי הוכפלה ואף שולשה בדגמים מסוימים, והחשש ממס נסועה עתידי (מס שיוטל על נהגים לפי מספר הקילומטרים שהם נוסעים) מוסיף כאמור לאי הוודאות.


חוץ מזה יש תשתיות טעינה לא מספקות. אומנם מספר תחנות הטעינה הציבוריות בישראל נמצא בצמיחה, אך קצב ההקמה עדיין רחוק מלספק את כלל הנהגים. עבור נהגים ללא חניה פרטית, הצורך להסתמך על תחנות ציבוריות יקרות ולא זמינות תמיד הופך את הרכב החשמלי לפחות משתלם. עניין נוסף הוא כאמור ההתחזקות של הרכבים ההיברדים שבעצם "נהנים משני העולמות" - גם חשמלי וגם על בנזין.


יבואני הרכב מנסים להילחם במגמה של ירידת המכירות של החשמליות עם מבצעים והטבות אגרסיביים. אבל אולי זה חלק מהעניין. יש כמות מטורפת של דגמים סיניים חדשים וזולים יחסית, אבל זה יוצר בלבול ובלגן גדול בשוק. אלו מותגים חדשים שכמכלול משאירים דווקא חותם לא ברור לשוק החשמליות ומייצרים לו תדמית של שוק בהתוות, עם הרבה שחקניות שלא ברור מה יהיה בסופם - ישארו, יפלו ואז מי ייתן שירות, ובכלל - יש מניעה בסיסית של לא מעטים מרכישת רכבים סיניים גם בשל העניין הביטחוני - האם קציני צה"ל יסעו ברכבים סיניים? ומי ידאג שהסינים לא מאזינים להם?,  הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


מנגד, רכבים על בנזין הם מוכרים, ידועים, הפירמות וותיקות ומספקות שירות וכל מה שצריך. השינוי הזה לרכב חשמלי הוא לא טריוויאלי לרבים. כשמתווסף לזה העניין הכלכלי שעד לפני שנה ביטא העדפה לרכבים סיניים שהלכה והתגמדה, החזרה לרכבים על בנזין היא ברורה.

 



תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אריק 14/03/2025 21:28
    הגב לתגובה זו
    עדיף רכב בנזין שזול יותר בכ 50000 שח ולשלם דלק מאשר חשמלי
  • 2.
    ד9ק6 מי שרוכש רכב חשמלי. רק היברידי. (ל"ת)
    גנץ חוזליטו החמור 14/03/2025 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גק פרקש 14/03/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    נפרדצי בשמחה מרכב חשמלי וכל האבוגראס שמסביב וחסרתי בכייף ענק לרכב בנזין . אפילו לא היברידי !אגב מדדתי מס פעמים מספר רכבים חשמליים ... מעל 5 מיליגאוס קרינה אלקטרומגנטית בעיקר מאחורי הנהג. מי רוצה לנסוע במקרוגל שקט פחד
  • אנונימי 16/03/2025 07:02
    הגב לתגובה זו
    שקרן. אני מדדתי ב bydאין קרינה5000 אנשים בשנה מתים מזיהום אויר הילדים שלך יודו לך על התרומה הגדולה שלך לזיהום האויר ולמחלות. אדם קטן ואנוכי.
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולסטויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולס

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית

הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב

פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק

ציון מסכם 4.2 במדד פולס

יואב פולס |

הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.

רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.

 

טויוטה קורולה קרוס  אדוונצ'ר          
קטגוריה                        קרוסאובר C-Suv
מימדים (מטר)                    אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64
מספר מושבים                חמישה
הנעה                היברידית, קדמית
הספק                140 כ"ס
מיכל דלק                36 ליטר
צריכת דלק                    20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024
מחיר                 180.0 אש"ח / 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.

גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.