רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?

הרכבים החשמליים ירדו דרמטית בנתח השוק - מ-24% לכ-15% בלבד בחודשים האחרונים; הנה הסיבות וגם - היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים

עמית בר | (4)

אנחנו מציגים לכם כאן בשנה האחרונה את הסיכונים והחוסר כדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי - רכב חשמלי - יתרונות וחסרונותרכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? נכון, יש לרכב חשמלי המון יתרונות, והיה גם יתרון כלכלי בהשוואה לרכב על בנזין, אבל המדינה "לקחה" אותו דרך מסים על בעלי רכבים חשמליים - העלאת מס קנייה ומס עתידי שנקרא מס נסועה שיוטל בהתאם להיקף הנסיעה ברכב החשמלי.

רוכשי רכבים מבינים שיש מס בדרך וזה לא מס נמוך (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות) ולמרות הרצון של רבים להחליף לרכב חשמלי נוצר מצב הפוך - נתח השוק של הרכבים החשמליים מתוך מסירות הרכבים בכלל יורד באופן דרמטי וזה בניגוד לרצון, לכוונה וליעד של הממשלה להגיע תוך 5-6 שנים למסירות של 100% רכבים חשמליים. המדינה לא יכולה מצד אחד להגדיר יעד כזה ומצד שני לחסל את היתרון הכלכלי לרכבים חשמליים ולהציב איום ענק בשנה הבאה - מס נסועה. 

 

המכירות של מכוניות חשמליות בצניחה: האם זה שינוי מגמה או האטה זמנית?

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר טלטלה בחודשים האחרונים. אחרי חמש שנים של צמיחה רצופה, נרשמה ירידה חדה במכירות גם אבסולוטית וגם בנתח השוק. בחודשים ינואר-פברואר 2025 נמסרו כ-11,000 רכבים חשמליים – ירידה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של המכוניות החשמליות התכווץ משמעותית מ-24% בתחילת 2024 ל-15.4% בלבד בחודשים האחרונים כשנראה שהמספרים האלו ישארו גם בחודשים הקרובים.

בחודש פברואר BYD המשיכה להוביל במסירות, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד. אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%. לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות. צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות. הירידה בחשמליות נובעת גם מכניסת דגמי פלאג-אין חדשים שנתח השוק שלהם עלה משמעותית. 



הגורמים לירידה ברכבים חשמליים


בעוד הכנסת עדכנה רק אתמול את מתווה מס הקנייה על רכבים חשמליים (עלה מ-35% ל-45% בשנת 2025 כשהיעד הוא להגיע תוך שנתיים ל-83%, אבל זה צפוי להיות בפועל מדורג יותר, אי הוודאות סביב מיסוי הרכב החשמלי והשלכותיה על מחירי הרכבים כבר נתנו את אותותיהם באופן משמעותי בחודשים האחרונים. בתחילת השנה עלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45%, מה שהוביל לעליית מחירים של כמה אלפי שקלים לכלי רכב. גם אגרת הרישוי הוכפלה ואף שולשה בדגמים מסוימים, והחשש ממס נסועה עתידי (מס שיוטל על נהגים לפי מספר הקילומטרים שהם נוסעים) מוסיף כאמור לאי הוודאות.


חוץ מזה יש תשתיות טעינה לא מספקות. אומנם מספר תחנות הטעינה הציבוריות בישראל נמצא בצמיחה, אך קצב ההקמה עדיין רחוק מלספק את כלל הנהגים. עבור נהגים ללא חניה פרטית, הצורך להסתמך על תחנות ציבוריות יקרות ולא זמינות תמיד הופך את הרכב החשמלי לפחות משתלם. עניין נוסף הוא כאמור ההתחזקות של הרכבים ההיברדים שבעצם "נהנים משני העולמות" - גם חשמלי וגם על בנזין.


יבואני הרכב מנסים להילחם במגמה של ירידת המכירות של החשמליות עם מבצעים והטבות אגרסיביים. אבל אולי זה חלק מהעניין. יש כמות מטורפת של דגמים סיניים חדשים וזולים יחסית, אבל זה יוצר בלבול ובלגן גדול בשוק. אלו מותגים חדשים שכמכלול משאירים דווקא חותם לא ברור לשוק החשמליות ומייצרים לו תדמית של שוק בהתוות, עם הרבה שחקניות שלא ברור מה יהיה בסופם - ישארו, יפלו ואז מי ייתן שירות, ובכלל - יש מניעה בסיסית של לא מעטים מרכישת רכבים סיניים גם בשל העניין הביטחוני - האם קציני צה"ל יסעו ברכבים סיניים? ומי ידאג שהסינים לא מאזינים להם?,  הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


מנגד, רכבים על בנזין הם מוכרים, ידועים, הפירמות וותיקות ומספקות שירות וכל מה שצריך. השינוי הזה לרכב חשמלי הוא לא טריוויאלי לרבים. כשמתווסף לזה העניין הכלכלי שעד לפני שנה ביטא העדפה לרכבים סיניים שהלכה והתגמדה, החזרה לרכבים על בנזין היא ברורה.

 



תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אריק 14/03/2025 21:28
    הגב לתגובה זו
    עדיף רכב בנזין שזול יותר בכ 50000 שח ולשלם דלק מאשר חשמלי
  • 2.
    ד9ק6 מי שרוכש רכב חשמלי. רק היברידי. (ל"ת)
    גנץ חוזליטו החמור 14/03/2025 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גק פרקש 14/03/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    נפרדצי בשמחה מרכב חשמלי וכל האבוגראס שמסביב וחסרתי בכייף ענק לרכב בנזין . אפילו לא היברידי !אגב מדדתי מס פעמים מספר רכבים חשמליים ... מעל 5 מיליגאוס קרינה אלקטרומגנטית בעיקר מאחורי הנהג. מי רוצה לנסוע במקרוגל שקט פחד
  • אנונימי 16/03/2025 07:02
    הגב לתגובה זו
    שקרן. אני מדדתי ב bydאין קרינה5000 אנשים בשנה מתים מזיהום אויר הילדים שלך יודו לך על התרומה הגדולה שלך לזיהום האויר ולמחלות. אדם קטן ואנוכי.

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מונית
צילום: ביזפורטל

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות

ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג


ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.

עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.

נהגי המוניות מתנגדים 

בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.