רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?
הרכבים החשמליים ירדו דרמטית בנתח השוק - מ-24% לכ-15% בלבד בחודשים האחרונים; הנה הסיבות וגם - היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים
אנחנו מציגים לכם כאן בשנה האחרונה את הסיכונים והחוסר כדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי - רכב חשמלי - יתרונות וחסרונות; רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? נכון, יש לרכב חשמלי המון יתרונות, והיה גם יתרון כלכלי בהשוואה לרכב על בנזין, אבל המדינה "לקחה" אותו דרך מסים על בעלי רכבים חשמליים - העלאת מס קנייה ומס עתידי שנקרא מס נסועה שיוטל בהתאם להיקף הנסיעה ברכב החשמלי.
רוכשי רכבים מבינים שיש מס בדרך וזה לא מס נמוך (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות) ולמרות הרצון של רבים להחליף לרכב חשמלי נוצר מצב הפוך - נתח השוק של הרכבים החשמליים מתוך מסירות הרכבים בכלל יורד באופן דרמטי וזה בניגוד לרצון, לכוונה וליעד של הממשלה להגיע תוך 5-6 שנים למסירות של 100% רכבים חשמליים. המדינה לא יכולה מצד אחד להגדיר יעד כזה ומצד שני לחסל את היתרון הכלכלי לרכבים חשמליים ולהציב איום ענק בשנה הבאה - מס נסועה.
המכירות של מכוניות חשמליות בצניחה: האם זה שינוי מגמה או האטה זמנית?
שוק הרכב החשמלי בישראל עובר טלטלה בחודשים האחרונים. אחרי חמש שנים של צמיחה רצופה, נרשמה ירידה חדה במכירות גם אבסולוטית וגם בנתח השוק. בחודשים ינואר-פברואר 2025 נמסרו כ-11,000 רכבים חשמליים – ירידה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של המכוניות החשמליות התכווץ משמעותית מ-24% בתחילת 2024 ל-15.4% בלבד בחודשים האחרונים כשנראה שהמספרים האלו ישארו גם בחודשים הקרובים.
בחודש פברואר BYD המשיכה להוביל במסירות, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד. אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%. לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות. צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות. הירידה בחשמליות נובעת גם מכניסת דגמי פלאג-אין חדשים שנתח השוק שלהם עלה משמעותית.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגורמים לירידה ברכבים חשמליים
בעוד הכנסת עדכנה רק אתמול את מתווה מס הקנייה על רכבים חשמליים (עלה מ-35% ל-45% בשנת 2025 כשהיעד הוא להגיע תוך שנתיים ל-83%, אבל זה צפוי להיות בפועל מדורג יותר, אי הוודאות סביב מיסוי הרכב החשמלי והשלכותיה על מחירי הרכבים כבר נתנו את אותותיהם באופן משמעותי בחודשים האחרונים. בתחילת השנה עלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45%, מה שהוביל לעליית מחירים של כמה אלפי שקלים לכלי רכב. גם אגרת הרישוי הוכפלה ואף שולשה בדגמים מסוימים, והחשש ממס נסועה עתידי (מס שיוטל על נהגים לפי מספר הקילומטרים שהם נוסעים) מוסיף כאמור לאי הוודאות.
חוץ מזה יש תשתיות טעינה לא מספקות. אומנם מספר תחנות הטעינה הציבוריות בישראל נמצא בצמיחה, אך קצב ההקמה עדיין רחוק מלספק את כלל הנהגים. עבור נהגים ללא חניה פרטית, הצורך להסתמך על תחנות ציבוריות יקרות ולא זמינות תמיד הופך את הרכב החשמלי לפחות משתלם. עניין נוסף הוא כאמור ההתחזקות של הרכבים ההיברדים שבעצם "נהנים משני העולמות" - גם חשמלי וגם על בנזין.
יבואני הרכב מנסים להילחם במגמה של ירידת המכירות של החשמליות עם מבצעים והטבות אגרסיביים. אבל אולי זה חלק מהעניין. יש כמות מטורפת של דגמים סיניים חדשים וזולים יחסית, אבל זה יוצר בלבול ובלגן גדול בשוק. אלו מותגים חדשים שכמכלול משאירים דווקא חותם לא ברור לשוק החשמליות ומייצרים לו תדמית של שוק בהתוות, עם הרבה שחקניות שלא ברור מה יהיה בסופם - ישארו, יפלו ואז מי ייתן שירות, ובכלל - יש מניעה בסיסית של לא מעטים מרכישת רכבים סיניים גם בשל העניין הביטחוני - האם קציני צה"ל יסעו ברכבים סיניים? ומי ידאג שהסינים לא מאזינים להם?, הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?.
- אינוויז תספק חיישנים למשאיות דיימלר
- ליפמוטור C10 מעודכן כולל גרסאות LR ו Performance
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
מנגד, רכבים על בנזין הם מוכרים, ידועים, הפירמות וותיקות ומספקות שירות וכל מה שצריך. השינוי הזה לרכב חשמלי הוא לא טריוויאלי לרבים. כשמתווסף לזה העניין הכלכלי שעד לפני שנה ביטא העדפה לרכבים סיניים שהלכה והתגמדה, החזרה לרכבים על בנזין היא ברורה.
- 3.אריק 14/03/2025 21:28הגב לתגובה זועדיף רכב בנזין שזול יותר בכ 50000 שח ולשלם דלק מאשר חשמלי
- 2.ד9ק6 מי שרוכש רכב חשמלי. רק היברידי. (ל"ת)גנץ חוזליטו החמור 14/03/2025 20:14הגב לתגובה זו
- 1.גק פרקש 14/03/2025 19:15הגב לתגובה זונפרדצי בשמחה מרכב חשמלי וכל האבוגראס שמסביב וחסרתי בכייף ענק לרכב בנזין . אפילו לא היברידי !אגב מדדתי מס פעמים מספר רכבים חשמליים ... מעל 5 מיליגאוס קרינה אלקטרומגנטית בעיקר מאחורי הנהג. מי רוצה לנסוע במקרוגל שקט פחד
- אנונימי 16/03/2025 07:02הגב לתגובה זושקרן. אני מדדתי ב bydאין קרינה5000 אנשים בשנה מתים מזיהום אויר הילדים שלך יודו לך על התרומה הגדולה שלך לזיהום האויר ולמחלות. אדם קטן ואנוכי.
טויוטה (יצרן)טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית
טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים.
במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.
טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- טויוטה פרואייס מקס - באה לעבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)
הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).
טויוטה (יצרן)טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית
טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים.
במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.
טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- טויוטה פרואייס מקס - באה לעבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)
הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).
