רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

רכב חשמלי - יתרונות וחסרונות

אחרי שאשתקד 25% ממסירות רכבים חדשים היו של רכבים חשמליים, הכיוון השנה הוא לכ-30%, אבל עדיין - יש 70% של רכבי בנזין חדשים שעולים על הכביש; הסיבה: לצד היתרונות, יש גם חסרונות לרכבים חשמליים מול רכבי הבנזין - הנה היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים

עמית בר | (10)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

הרכבים החשמליים הופכים להיות חלק מאוד משמעותי במכירות רכבים חדשים. זה היה בשנה שעברה כ-25%, וזה עשוי להגיע ל-30% מהרכבים החדשים. אבל צריך לזכור שעדיין יש 70% שרוכשים רכב חדש על בנזין. הדבר מבטא גם את החסרונות של הרכב החשמלי. יש הרבה "טוב" ברכבים חשמליים, אבל גם צדדים פחות עדיפים מרכבי הבנזין. הנה היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים.


רכבים חשמליים - יתרונות



  • איכות סביבה:


  • חסכון בעלויות:


  • תחזוקה נמוכה:


  • קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

    נוחות נסיעה:


  • יתרונות מיסוי:


  • טווח נסיעה:


    • רכב חשמלי
      רכב חשמלי - קרדיט: shutterstock




רכבים חשמלי - חסרונות


  • תשתית טעינה:


  • מחיר רכישה:


  • זמני טעינה:


  • התלות בחשמל:


  • שוויי מכירה:


  • מס נסועה:




מעבר לרכב חשמלי זה העתיד, אבל יש עדיין חסרונות בולטים שמקשים על מעבר מאוד מואץ. זה יגיע, אבל זה ייקח זמן. ועדיין - ישראל בשנה האחרונה הצטרפה למדינות עם שיעורי החדירה הגבוהים של רכבים חשמליים ונזכיר כי הכוונה שבשנת 2030 ימכרו רק רכבים חשמליים בארץ. יעד לא טריוויאלי, אבל הממשלה הקודמת והנוכחית דבקים בו. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קובי פרקש 25/01/2025 14:17
    הגב לתגובה זו
    מי ההורים האינפנטילים שמוכנים לסכן את ילדיהם ברכבים מקרינים בעיקר בספסל האחורי. מי אלה
  • 5.
    אוטואיסט 24/01/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
    להתרחק כמו מאש מכל מה שקשור לייצור הסיני. אין מתנות חינם וזול פירושו יקר.
  • צפדינה 25/01/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    יש לך דוגמה
  • 4.
    אחד העם 24/01/2025 19:43
    הגב לתגובה זו
    סעו לאילת וחפשו גמל עם שקע. קרינה ברכב אמרו חוסר הנאת נהיגה עשר שנים לא תחזירו את עלות הרכב היקרה. ומי יקנה חשמלי ישן כשסוללה בוודאות דפוקה ועולה כמו חצי אוטו אז מה איכות סביבה עאלק שגם זה בלוף שיט ענק. החשמל בא מפחם. מעבירים זיהום מהכביש לאזור תחנות הכוח. סעו 300 קילומטר וחפשו מי ינענע אתכם. חחח. רק גז או דיזל!!!
  • צפדינה ק. יהלומי 25/01/2025 09:05
    הגב לתגובה זו
    אבל העברת הזיהום ממרכזי הערים לתחנות היא ברכה. אקולוג אמיתי לא מחליף רכב כל עשר שנים.על פי השמועה באילת יש שקעים.
  • 3.
    מה עם בעיות קרינה המון טוענים שיש אבל לא מדברים על זה מספיקלמה (ל"ת)
    שי.ע 24/01/2025 17:09
    הגב לתגובה זו
  • אריה מכפר סבא 24/01/2025 19:39
    הגב לתגובה זו
    אין שום קרינה..ומי ש מפיץ את זה הם יצרני מכוניות ה בנזין
  • 2.
    תודה רבה (ל"ת)
    . 24/01/2025 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארנון 24/01/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
    חסר ניסיון בקשר למצב הבטריה. למשל אחרי טעינות מהירות טווח אמיתי בחורףתחזוקה לא ברור אחרי 7 שנים אם יהיה מוסך שידע לתקן או אם יהיו חלקים.
  • אריה מכפר סבא 24/01/2025 19:41
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים משלמים לחבר החשמל ולא מעט אז אפשר להוסיף תשתית חזקה כדי להתקין עמדות טעינה..רק כסף בעיקר
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).