גולדמן זאקס: ארה"ב תציג צמיחה של 16% ברבעון הבא
כאילו לא היו דברים מעולם ולא נרשמו 30 מיליון אמריקאים בלשכות התעסוקה (ומיליון ישראלים בלשכת התעסוקה הישראלית) נראה כי החזרה לשיגרה או כמו שנהוג לקרוא לה בישראל "שיגרת חירום" מביאה גם את הבנקים הגדולים בעולם לעדכן את ההערכות האפוקליפטיות שלהם לתחזיות אופטימיות.
היום זה גולדמן זאקס שמפרסם מסמך ללקוחותיו בארה"ב בו הוא טוען כי הכלכלה העולמית (המסמך מתייחס בעיקר לכלכלה האמריקאית אך מזכיר באותה נשימה את הכלכלה העולמית, נ"כ) נמצאת היום בנקודת שפל והחזרה המהירה לשגרה במקביל להזרמות כסף אגרסיביות של ממשלות ובנקים מרכזיים, יביאו את הכלכלה העולמית לצמיחה מואצת כבר במחצית השניה של השנה.
ג'ן אציוס, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס כותב כי הסיבות המרכזיות למשבר היו סגירה מוחלטת של הכלכלה העולמית ומדיניות הריחוק החברתית. "הרבה מדינות מחזירות את הכלכלות שלהן לפעילות ובאופן מהיר מכפי שצפינו קודם, ולכן אנחנו מעריכים היום שהכלכלה האמריקאית נמצאת כרגע בנקודת שפל ממנו תתאושש מהר מכפי שחזינו קודם".
עוד כותב אציוס. כי ברבעון השני של השנה התוצר האמריקאי יצטמק ב-32% אולם יחזור להיות חיובי כבר ברבעון השלישי וינוע סביב ה-16%, צמיחה בשיעור דומה תירשם גם ברבעון הרביעי של השנה מה שיהפוך את המחצית השניה של השנה לפנטסטית.
- ״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השאלה במחצית השניה תהיה עד כמה נפגעו הכנסות משקי הבית ואנחנו מסכימים שיש עדיין סיכונים לכלכלה האמריקאית, אך בהתחשב במחזוריות ובעוצמת הסגירה של הכלכלה ובהיקף התמיכה במשקי הבית והעסקים הקטנים, הסיכונים נראים כרגע קטנים ביחס לסיכויים שהכלכלה תחזור לקצב צמיחה מואץ. כותב אציוס.
- 5.אינטרסנטים (ל"ת)צחי 05/05/2020 04:47הגב לתגובה זו
- 4.מה שהיה כבר לא יהיה אחרי ההתפכחות (ל"ת)תבוא המכה 04/05/2020 22:49הגב לתגובה זו
- 3.השפוי 04/05/2020 22:29הגב לתגובה זוגולדמן זאקס אומרים את מה שטראמפ הורה להם לומר,אחרת לא יקבלו כסף מודפס מהפד.
- 2.זוועה בסביבות מינוס 10%שנתי !!!!! (ל"ת)ברוש 04/05/2020 20:59הגב לתגובה זו
- 1.לא פראיירים 04/05/2020 20:22הגב לתגובה זולא מאמינים לפוליטיקאים ויעצי השקעות אינטרסנטים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
