רייטינג? "בחינוכית המשימה שונה וזה מה שמאתגר - הפרמטר הכמותי שולי"
ביום שבו הושק לוח השידורים החדש של החינוכית, מלאו 20 שנה לגלגלצ. אלדד קובלנץ, מנכ"ל החינוכית ובעבר מנהל גלגלצ ומי שהביא לשם את שיטת הפלייליסט מעוררת המחלוקת, הרגיש שזו אכן חגיגה כפולה. "כמו יומולדת לבתי הבכורה ולבתי הצעירה".
בלוח החדש שהושק החודש בהשקעה של כ-60 מיליון שקל, מככבים בין השאר ירון לונדון, מוני מושונוב, גורי אלפי, אברי גלעד, עידן אלתרמן, דובל'ה גליקמן ויהונתן גפן.
אז את מה הוא מעדיף? "בגלגלצ המשימה מראש הייתה לייצר את המיינסטרים הכי איכותי, למקסם את כמות הקהל ולנסות לייצר את איכות הגבוהה ביותר", אומר קובלנץ בראיון לאייס. "היה צריך לחנך את שוק הרדיו איך רדיו איכותי צריך לעבוד. היינו באיחור של 40 שנה מבחינת מודל של תחנת רדיו, ועשינו את זה. בגלגלצ היה צורך ברייטינג גבוה כי המשימה הייתה העברת מסרים לבטיחות בדרכים וצריך היה מקסום קהל. בחינוכית המשימה היא שונה, וזה מה שמאתגר ומגניב בעבודה הזאת - הפרמטר הכמותי הוא שולי".
-מה הייתה המטרה שלך ביצירת הלוח החדש?
המטרה הראשונה הייתה לייצר אלטרנטיבת תוכן לילדים. המטרה היא לא לנצח את ערוצי הפריים ברייטינג. אנחנו לא ערוץ מסחרי או מסך ליניארי, אנחנו לא עובדים כמו רשת וקשת, אין לנו צורך קיומי למקסם את כמות הקהל בנקודת זמן ספציפית. זאת חשיבה של טלוויזיה מסחרית. לנו לא משנה אם יצפו במה זה מוזה או בתראו אותי בטאבלט או בטלוויזיה. המטרה היא ליצור ספריה נגישה כל הזמן לצופים, והמדידה תיערך במשך שנים. המטרה הבסיסית היא ליצור תוכן גבוה.
- ניר צוק מתקרב לרשת 13; ומי יהיה המנכ"ל החדש?
- אחרי סאגת קובלנץ: התאגיד בחר בגולן יוכפז למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
-איך הלוח החדש מתקבל בינתיים?
ההשקה עברה בהצלחה.התגובות מתחלקות לעולמות הכמותיים והאיכותיים: בעולמות הכמותיים אנחנו רואים עלייה משמעותית ברייטינג בקהל היעד שלנו, ילדים, למרות ששוב, רייטינג זה לא המטרה שלנו. ברמה האיכותית, כמות התגובות בפייסבוק ובשאר הצינורות שילשה את עצמה, ורובן חיוביות.
-כדי להגיע לילדים, פניתם להורים, שגדלו על החינוכית בימי הזוהר של 'זהו זה'
ברמה השיווקית הפניה היא להורים שהם מנוע הכניסה לילדים. אי אפשר להכריח ילד לראות מה שהוא לא רוצה. המשימה הייתה לפנות להורים בהנחה שהם יגלו את זה לילדים ובהנחה שאם זה טוב הילדים יישארו בערוץ. בפרמטרים האיכותיים והכמותיים זה עובד.
אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים)
-"איכות זאת לא מלה גסה"?
כן. תכנית המלחמה שלנו היא תוכן ילדים איכותי ובחודשים הקרובים נעלה גם תכנים חדשים למבוגרים. עונה נוספת של ואקום ושל הלינק ששודר בערוץ 8, מסמך סוציולוגי על השפעה הרשת על התעשייה בישראל ועוד כל מיני הפתעות. המשימה השלישית היא מה שאנחנו עושים ברשת. אנחנו הערוץ הראשון שמשיק את כל התכנים שלו קודם כל ברשת ולא בטלוויזיה.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
-למה?
מאחורי זה עומדות 2 מחשבות: האחת ערכית - אנחנו גוף ציבורי. אני חושב שהתוכן שאנחנו מייצרים צריך להיות זמין ונגיש ובחינם לכולם. ושנית, ברמה שיווקית - אין לנו הרבה יתרונות יחסיים בשוק התקשורת. וכאן אנחנו יכולים לייצר מהלך פורץ דרך. בטווח הארוך זה לא משנה, כאמור, איפה יצרכו את התכנים שלו.
-תפיקו גם יצירה רק לאינטרנט?
כן, כבר בלוח הזה יש משהו כזה. חדשות מהעבר זה ניסוי מעניין שעשינו. בהתחלה חשבנו שנשדר את זה רק ברשת - 15 דקות על תולדות הציונות בשפה צעירה, אינטרנטית, מוצר שאמור להשלים את לימודי ההיסטוריה. אבל כשהסתיימה ההפקה, אמרנו מה זה משנה, נשבץ את זה גם בלוח בטלוויזיה. גיבורי רשת היא עוד מוצר רק לאינטרנט - סקירה של הדמויות הכי בולטות ברשת , מבחינת תוכן - בלוגרים וכאלה. המשימה הבאה - וזה יקרה בשבועות הקרובים - נוציא קול קורא ליצירת תכני וידיאו לרשת, אינפורגרפיקה ופודקאסטים. המטרה היא להקים ספריה דיגיטלית שמספקת את כל המוצרים הדיגיטליים שניתן לצרוך.
-מצד אחד מדברים כבר שנים על סגירה או ייעול של החינוכית, ועדת לנדס אמורה לדון בעתידה, ומצד שני הלוח החדש הושק בתקציב של 60 מיליון שקל. איך השגתם תקציב כזה?
יש את ההתבכיינות הכללית של כמה קשה לעבוד במגזר בציבורי וכמה אכזריים ילדי האוצר וכמה קשה לייצר מהלכים בנציבות שירות המדינה. החוויה שלי שונה לחלוטין. יש שם אנשים מציונים שמחפשים מישהו לרוץ בו. שכנענו אותם להשקיע בנו עוד קצת.
-ובכל זאת, תמיד מדברים על ייעול, אז איך הצלחתם לשכנע?
הגשנו תכנית עבודה סדורה שמראה התייעלות - תכנית פרישה מרצון, צמצום עליות תוכן, צמצום עלויות של טאלנטים, תכנית רפורמה עתידית ותקציב שילך ברובו לילדים ומוצרי מדף למבוגרים.
-ואתה עובד על זה כבר שנתיים?
זה התחיל ב-2009, כשהגעתי בתור יועץ פרוגרמינג ללוח של 2010. מאז שהמתנתי למנכ"ל החינוכית, היו 2 משימות: ליעל את הארגון ולייצר ערך לציבור, למשלם המסים הישראלי.
העבודה לא הסתיימה. הלוח מצוין אבל לא מושלם. יש לנו מחויבות למהלכים של ייעול מבני.
-גם אתה גדלת על החינוכית. היה חשוב לך "להחזיר טרה ליושנה"?
בחינוכית היה תמיד משהו מאד מיוחד ביצירת תוכן - גם חינוכי וגם חתרני. כמו זהו זה וכמו אפילו בהבית של פיסטוק: דמות שהיא אנטי גיבור שעובר לגור על איזה הר, לא בעולם של הטאלנטים של ימינו, ובעצם זה הרפרנס שלנו. ההבדל הוא שבעבר החינוכית שלטה גם ברייטינג ושהיום הרייטינג לא משנה לנו. המטרה היא לייצר עוד אלטרנטיבה.
הבית של פיסטוק (צילום מסך)
-פעם קראו לה הטלוויזיה הלימודית, אחר כך הטלוויזיה החינוכית, אולי הגיע הזמן לשנות גם את השם, למשהו מתאים יותר?
האמת היא שעם המיתוג החדש, שינינו את השם מ'הטלוויזיה החינוכית' ל'חינוכית' כי אנחנו כבר לא רק טלוויזיה. אולי באמת בתהליך המיתוג הבא נשנה גם את השם. כרגע שינינו את האריזה הגרפית והמיתוג. אי אפשר לייצר מוצר חדש בלי לארוז אותו. תהליך המיתוג עלה פחות מפרומו של מאסטר שף. בחרנו ללכת לא על חברה גדולה, אלא על בוטיק קטן, של עידו קצירי.
-אמרת שקיצצת בשכר הטאלנטים, אז איך שכנעתם אותם להשתתף, דיברת איתם על חזון?
השכר לטאלנטים הוא הוגן, אבל נמוך ב-50 עד 70% מזה שמשלמים להם בערוץ 2, וכן, יש התגייסות שלהם וגם של הסוכנים שלהם, וזה באמת מחמם לב. מאחורי כל הציניות יש משהו אחר.
-בלוח החדש יש הרבה תכניות מקור מתוסרטות, מה שמביא אותי לשאול איפה אתה עומד בסוגיית מלחמת החומרה ש'קשת' ו'רשת' מנהלים נגד תל"י והיוצרים
העמדה שלנו ברורה וקצרה: היוצרים צריכים להיות מתוגמלים כראוי על יצירתם.
- 13.מרשים! 12/01/2014 14:51הגב לתגובה זובאמת נראה מעולה. עושה חשק לעוד.. כל הכבוד לעוסקים במלאכה!
- 12.ערוץ מיותר. ללא זכות קיום, איש לא צופה (ל"ת)פרסומאי 12/01/2014 00:48הגב לתגובה זו
- 11.יובל 11/01/2014 20:34הגב לתגובה זובאמת כל הכבוד. ערוץ מוצלח לילדים. הלוח החדש ממש טוב. תמשיכו ככה!!!!
- 10.קרן 11/01/2014 08:25הגב לתגובה זולוח השידורים החדש כולל תוכניות כ"כ איכותיות וערכיות, וזה פשוט תענוג צרוף לכל המשפחה לשבת ולראות תוכניות מעניינות ומרתקות לילדים שמוגשות בגובה העיניים. כל הכבוד. שאפו!
- 9.מתן 10/01/2014 19:54הגב לתגובה זותמשיך בעשייתך. . אתה מבליט את הערוץ ולא את עצמך. צריך היה לומר : צניעות זו לא מילה גסה. אין ספק שיש מה ללמוד ממך
- 8.gru 10/01/2014 17:17הגב לתגובה זואני בטוח שהוא אמר "כמו יום הולדת", והכתבת העילגת כתבה "יומולדת"
- 7.לא מרשים בכלל. (ל"ת)איתי 10/01/2014 17:01הגב לתגובה זו
- 6.ערוץ מעולה לילדים ולהורים (ל"ת)שמחה 10/01/2014 14:06הגב לתגובה זו
- 5.ערוץ חשוב שתמיד לומדים משהו חדש מהתכניות שלו (ל"ת)שקד 10/01/2014 12:55הגב לתגובה זו
- 4.לוח דבש! (ל"ת)ראיתי ונהניתי 10/01/2014 10:30הגב לתגובה זו
- 3.דורון 10/01/2014 09:34הגב לתגובה זואז זה מי שאחראי ללוח החדש? הזדמנות טובה להגיד לך תודה. אז תודה. תמשיך לעשות טוב
- 2.יעל 10/01/2014 08:57הגב לתגובה זוולא עוד פריק רייטינג. יודעת שאותו אדם ממש הנחיל מהפכה בגלגלצ ועכשיו סוחף עם החזון שלו גם טאלנטים שמצטרפים אליו. ישר כוח!! מנהיג של ממש לטובת ילדינו בבית
- 1.פשוט מקצוען 10/01/2014 08:37הגב לתגובה זובכל מקום שהוא מגיע הוא מצליח להפוך קש לזהב. אין ספק שלפי הלוח החדש והשידורים שכבר עלו, גם החינוכית בדרך.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.