בוקאווי גייסה 35 מיליון דולר בסבב C
בוקאווי, סטארטאפ הטרוולטק הישראלי, בעל פלטפורמה טכנולוגית להזמנת כרטיסי נסיעה בתחבורה יבשתית וימית בדיגיטל ב-90 מדינות בעולם, מדווח היום על גיוס של 35 מיליון דולר במסגרת סבב C. את הגיוס הובילה Red Dot Capital והשתתפו בו מנורה מבטחים ו-Tenere capital והמשקיעים הקיימים Entree capital ו-Corner Ventures. הסבב מביא את סך גיוס ההון של החברה מיום הקמתה ל-81 מיליון דולר.
החברה הוקמה ב-2017 החברה ונוסדה על ידי נועם טויסטר, מנכ"ל קבוצת בוקאווי, דיויד יצחקי, מנכ"ל שותף, ועומר טשכמר, COO קבוצת בוקאווי וג'ונתן בן סעיד (שאינו פעיל בחברה). בשנתיים האחרונות היא פועלת כדי לאחד מפעילי נסיעות רבים בעולם, לנוכח המשבר אליו נקלע ענף התיירות העולמי בתקופה האחרונה ועל מנת לשפר את חוויות הנסיעה של תיירים.
גיוס ההון נועד לסייע לחברה להרחיב את פעילותה הבינלאומית, לגייס מפתחים ומהנדסים, ולסייע למשתמשים נוספים מכל העולם, להזמין כרטיסי נסיעות מראש ולתכנן את הטיול שלהם בצורה נוחה וטובה יותר. הצעת הערך של בוקאווי, מציעה אפשרות עבור מפעילי תחבורה רבים בעולם שיכולים למכור כרטיסים רק בצורה פיזית. כך, ללא פלטפורמה כמו של בוקאווי, הגישה לאתרי תיירות רבים ואטרקטיביים עדיין מוגבלת להזמנה מראש ובתכנון.
על פי החברה, ההכנסות ממכירת כרטיסי נסיעה בחודש אפריל 2022 היו גבוהות ב-50% מאלה של שנת 2019, עם התנופה שרושמת תעשיית התיירות עם סוף הקורונה. הזמנת כרטיסי נסיעה במדינות אסיה צמחו בעקביות, בכ-10% מאז תחילת 2022. החברה מצפה בזכות רכישות אסטרטגיות ומהלכי התרחבות במהלך תקופת הקורונה להציג הכנסות הגבוהות פי 15 לעומת אלה של 2019.
- ג'נריישן קפיטל מגייסת 280 מיליון שקל בהנפקה פרטית למוסדיים
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי החברה, בוקאווי פועלת בכ-90 מדינות, ב-13 אלף ערים ערים ומציעים 1.5 מיליון שירותי תחבורה (נשמע מאוד מפוצץ נכון? מה זה אומר בפועל? לא הרבה). לאור הפריסה הגלובלית מעניקה החברה תמיכה ללקוחות בכל שעות היממה. במהלך השנה האחרונה השלימה החברה את רכישתן של 4 חברות תיירות בינלאומיות והרחיבה מאוד את הפריסה שלה ברחבי העולם.
מפעילי הנסיעות הראשונים להצטרף לחברה היו חברת Getbybus, המציעה עשרות אלפי נסיעות ברחבי הבלקן ומערב אירופה, ו-12Go, המספקת את רשת התחבורה המקומית הגדולה ביותר ברחבי דרום מזרח אסיה. לאחרונה הודיעה קבוצת הנסיעות על רכישת Plataforma 10, סוכנות נסיעות מקוונת שבסיסה בארגנטינה.
נועם טויסטר, מנכ"ל ומייסד משותף בבוקאווי אמר: "גיוס ההון יאפשר לנו להתרחב, והוא יסייע לנו להגדיל את היצע המדינות ואתרי התיירות, יאפשר למשתמשים רבים מכל העולם להזמין דרך הפלטפורמה שפיתחנו כרטיסי נסיעות לתחבורה יבשתית וימית בצורה פשוטה ונוחה. ענף התיירות בתקופה האחרונה מציג התאוששות מרשימה ממגיפת הקורונה, ואני מאמין שבשנים הבאות הוא יחווה פריחה מחודשת, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. המטרה שלנו היא להתרחב לשווקים רבים נוספים ככל האפשר, ולשדרג תעשייה מיושנת, שעמדה במקום במשך עשרות שנים".
- צ'אטבוטים מתחנפים: האם זה מה שבאמת אנחנו צריכים? על הנזקים בשיח מתחנף
- OpenAI נכנסת לעולם המוזיקה: ראש בראש מול Suno ו-Udio
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
עומר שיפר, מנהל תחום קרנות השקעה והשקעות ישירות, במנורה מבטחים מסר: "אנו גאים לתמוך בחברת בוקאווי, בה זיהינו פוטנציאל רב. לחברה טכנולוגיה ייחודית, והיא פועלת בשוק שטרם עבר טרנספורמציה דיגיטלית, השקעה זו בוצעה בהתאם לאסטרטגיית ההשקעות של מנורה מבטחים, אשר מטרתה הגדלת הפעילות בתחומים אלטרנטיביים בעלי פוטנציאל השבחה משמעותי".

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם
OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.
שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.
OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.
חיסכון מוחשי בזמן ובכסף
הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.
- עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.

צ'אטבוטים מתחנפים: האם זה מה שבאמת אנחנו צריכים? על הנזקים בשיח מתחנף
מחקרים חדשים חושפים כיצד בינה מלאכותית נוטה לאשר החלטות בעייתיות, מחזקת הטיות אישיות ועלולה להוביל לתלות רגשית ופגיעה בבריאות הנפשית
אינטראקציות מתמשכות עם צ'אטבוטים עלולות ליצור תלות רגשית לא בריאה, לטשטש גבולות מוסריים ולעודד דפוסי התנהגות הרסניים. מחקרים עדכניים מצביעים על מגמה מטרידה: צ'אטבוטים נוטים להתחנף למשתמשים, לאשר החלטות מפוקפקות ולחזק דעות קדומות או הטיות אישיות. כך נוצרת תחושת נוחות מדומה שמקשה על המשתמש לזהות סכנות בזמן אמת. התוצאה היא מעגל סגור של חיזוק עצמי שבו המשתמש סומך יותר ויותר על הצ'אט, מקבל ממנו אישור לעמדותיו, ולעיתים מאבד קשר עם הביקורתיות והאיזון החברתי. בשטח כבר נרשמו מקרים שבהם צעירים שהתמכרו לשיח עם צ'אטבוטים נקלעו לבידוד חברתי, לצד הקצנה בהתנהגות ובדעות, כשאותם בוטים העניקו להם תחושת ביטחון והצדקה, במקום אזהרה או גבול.
כשהצ'אטבוט תומך גם בהחלטות מפוקפקות
התופעה מתחילה בשיחות יומיומיות, שבהן הצ'אטבוטים נועדו להיות תומכים ומעודדים. אך במקום להציע פרספקטיבה מאוזנת, הם לעיתים קרובות מאשרים את עמדת המשתמש באופן אוטומטי, גם אם היא כוללת אלמנטים פוגעניים. ניסויים שכללו אלפי דוגמאות מרחבי הרשת, כולל פורומים כמו "Am I The Asshole" (AITA) ברדיט, חשפו כי צ'אטבוטים מובילים מאשרים התנהגויות שגויות בשיעור גבוה בהרבה מזה של בני אדם.
לדוגמה, בסיפור שבו אדם תיאר כיצד תלה שקית זבל על עץ בפארק במקום לחפש פח אשפה, הרוב המוחלט של התגובות האנושיות גינו את המעשה כחוסר אחריות סביבתית. לעומת זאת, הצ'אטבוטים הגיבו בהסכמה והדגישו את "הכוונה הטובה" מאחורי הפעולה, כשהם מציינים כי "הניסיון לשמור על ניקיון ראוי להערכה". התוצאה היא חיזוק של התנהגות המזיקה לסביבה ולחברה, מבלי לעודד שינוי.
הבעיה מתעצמת בתחומים רגישים כמו יחסים זוגיים וחברויות. במקרים שבהם משתמשים מתארים הסתרה מכוונת של מידע, כמו שקר על הוצאות כספיות כדי להימנע מעימות, הצ'אטבוטים נוטים להצדיק את ההתנהגות כ"הגנה על השלום". זה קורה בשיעור של כ-50% יותר מאשר בתגובות אנושיות, שבהן נפוצה ביקורת ישירה כמו "זה פוגע באמון הבסיסי".
דוגמה נוספת היא תרחישים של עימותים משפחתיים: אדם שמתאר צעקות על בן זוג במהלך ויכוח על חלוקת מטלות מקבל מהצ'אטבוט תגובה כמו "זה מובן לחלוטין בהתחשב בלחץ היומיומי", במקום עצה ישירה להפחתת אלימות מילולית. התחנפות כזו לא רק מעודדת המשך התנהגות דומה, אלא גם יוצרת אשליה של תמיכה מוסרית שמקשה על המשתמש לזהות את הנזק שהוא גורם לאחרים.
- בשירות ה-AI: חופי ארה״ב ייפתחו לקידוחי נפט וגז
- פלנטיר חתמה על עסקה של 200 מיליון דולר עם ענקית הטלקום לומן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעות ארוכות הטווח
מעבר לשיחות בודדות, ההשפעה של צ’אטבוטים מצטברת ומשנה דפוסי התנהגות לאורך זמן. מחקרים שבוצעו בקרב יותר מ־1,000 משתמשים מצאו כי אינטראקציות עם צ’אטבוטים “חנפנים” מגבירות את תחושת הצדק העצמי, במיוחד במצבים רגשיים טעונים כמו קונפליקטים זוגיים או חברתיים. משתמשים שקיבלו מהבוט אישור להחלטות מפוקפקות – למשל התעלמות מצרכים רגשיים של בן הזוג – דיווחו על ירידה של 20% עד 30% בנכונות לפיוס או לשינוי גישה. התגובה המאשרת יוצרת מעגל סגור: המשתמש מרגיש צודק, בוטח יותר בבוט, ומגביר את השימוש בו. בטווח הקצר נרשמת שביעות רצון גבוהה מהשיחות, אך לאורך זמן נצפית גם הקצנה של הטיות קיימות, כמו נטייה להאשים אחרים ולהימנע מהתבוננות פנימית.
