תעשיות: ציוד כבד, שילוח, טורבינות ועד אובר - הסקטור המגוון ביותר
סקטור התעשייה הוא אחד הסקטורים המגוונים ביותר מבין 11 הסקטורים לפי שיטת GICS. פעילות בו חברות גדולות וקטנות, חדשניות ומסורתיות, חברות צמיחה וחברות ערך וכו'. המכנה המשותף לכולן הוא שהן עוסקות בייצור, או בסיוע לחברות אחרות לייצור מוצרים, אך לרוב לא כאלה הנמכרים לצרכן הסופי. לכן כלולים בו גם חברות המספקות שירותים מקצועיים כמו שירותי כוח אדם וגם חברות משלוח, אך מצד שני חברות המיצרות רכבים לא שייכים לסקטור הזה (אלא לסקטור הצריכה המחזורית) וכך גם לא חברות המייצרות מוצרי מזון (צריכה בסיסית) וכדו'. ניתן לומר שהסקטור כולל את כל שרשרת הייצור למעט החוליה הראשונה - חומרי הבסיס, והאחרונה - המוצרים לצרכן.
לכתבות קודמות בסדרה:
>>> מהם 11 הסקטורים ב-S&P ואיך להשתמש בהם בבניית אסטרטגיית השקעה?
>>> סקטור האנרגיה - הסולידי שמזנק בשנים האחרונות; המניות העיקריות, הביצועים ואיך משקיעים?
>>> טכנולוגיה: איך משקיעים במנוע של העליות בוול סטריט בשנים האחרונות?
- בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים: בורסת ת"א מרחיבה את היצע מדדי המניות
- בדרך ל-6,600? בתי ההשקעות משדרגים יעדים ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> בריאות: סקטור סולידי וצומח אבל מפוקח בכבדות עם תשואות נמוכות
>>> חומרי בסיס: סקטור סולידי ומגוון אך תלוי בסייקל הכלכלי
סגמנט חשוב בחברות התעשייה הן החברות הביטחוניות ש"נהנות" מהמתחים הגיאופוליטיים בשנים האחרונות, החל ממלחמת רוסיה אוקראינה, דרך מלחמת עזה ועד המתחים בין טיוואן לבין סין, אך ניתן למצוא בו סקטורי ענק נוספים כמו חברות תעופה, חברות משלוחים, חברות כוח אדם, נמלי ים ושדות תעופה, ציוד תעשייתי כבד ועוד ועוד.
מבנה
המבנה של סקטוור התעשייה מאד מורכב ומפורט. הסקטור כולו מחולק לשלוש קבוצות תעשייה – טובין, שירותים מקצועיים ומסחריים ותובלה.- המדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן
- אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
קבוצת המוצרים מחולקת ל-7 תעשיות שונות: א. חלל והגנה (חברות ביטחוניות), ב. מוצרי בניה. ג. בניה והנדסה. ד. ציוד אלקטרוני. ה. קונגלומרטים תעשייתיים. ו. מיכון. ז. חברות מסחר והפצה. התעשיות הללו מתפרטות עוד ל-10 תתי תעשיות שונות.
קבוצת התעשייה השניה, שירותים מקצועיים ומסחריים, מתחלקת לשתיים: א. אספקה ושירותים מסחריים ושירותים מקצועיים. שתי התעשיות האלו הופכות ל-8 תתי תעשיות משירותי דפוס ועד שירותי כוח אדם או עיבוד נתונים.
בקבוצת התעשייה "תובלה" ישנן 5 תעשיות שונות: א. תובלה אווירית. ב. חברות תעופה. ג. תובלה ימית. ד. תובלה יבשתית. ה. תשתיות תעבורה. סך הכל ישנן 9 תתי תעשיות בקבוצת התעשייה הזו.
מאפיינים
כיוון שמדובר בסקטור כל כך מגוון קשה למצוא בו מאפיינים אחידים. מה משותף לחברות כוח אדם וליצרניות טנקים ומטוסים או לשירותי משלוח עם טורבינות ליצירת אנרגיה מגז טבעי? באופן כללי כן ניתן לומר שהסקטור מושפע מהמחזוריות הכלכלית. בעוד חברות ביטחוניות מושפעות בעיקר מאירועים גיאופוליטיים יותר מאשר מהסייקל הכלכלי הטבעי, שאר החברות בסקטור יפרחו בתקופה של גאות כלכלית כשהצריכה עולה והתעשייה כולה נהנית מביקושים חזקים, ובתקפות של מיתון הן יצמצמו פעילות. יחד עם זאת המגוון הרחב של החברות ותתי התעשיות גורם לכך שבדרך כלל גם בתקופות של מיתון לפחות כמה תתי תעשיות יהנו מצמיחה מסוימת בגלל גורמים ייחודיים, ומצד שני גם בתקופות של צמיחה לפחות חלק מתתי התעשיות דווקא יתקלו בקשיים.
לא מעט מהחברות הגדולות בתעשייה הן חברות ערך וותיקות ויציבות עם תזרים מזומנים יציב, בדומה לחברות מתחום חומרי הבסיס, אך, כאמור, לא ניתן לאפיין את כל הסקטור ככזה.
תעודות סל וחברות מובילות
מדד הדאו ג'ונס הידוע נקרא בעצם Dow Jones Industrial Average בגלל שבתחילת דרכו הוא התמקד בסקטור התעשייה, אולם כעת הוא אינו ממוקד דווקא בסקטור זה, במקומו ישנן, כרגיל, אין סוף תעודות סל ומכשירי השקעה אחרים העוקבים אחר סקטור התעשייה.
תעודת הסל של SPDR העוקבת אחר הסקטור היא INDUSTRIAL SELECT SECTOR SPDR FUND המסומלת באותיות XLI. הגיוון הרכב של הסקטור בא לידי ביטוי גם בתעודה זו. בעוד בסקטור הקודם שסקרנו, חומרי הגלם, עשרת החברות הגדולות היוו מעל 60% מנכסי התעודה, פה הן מגיעות רק ל-36%, ואין אף חברה עם יותר מ-5% מהנכסים.
חמש החברות הגדולות בתעודת הסל הן:
GENERAL ELECTRIC ג'נרל אלקטריק עברה גלגולים ותהפוכות רבות, ולאחרונה פוצלה החברה לכמה חברות שונות במהלך אסטרטגי רחב ממדים. החברה הנוכחית שנשארה עם השם המקורי שייכת לתעשיית החלל והביטחון ועוסקת בייצור מנועי מטוסים, תחנות כוח ומוצרים אחרים מתעשיית התעופה. היא נסחרת בשווי של 178 מיליארד דולר במפכיל רווח 43 עם תשואת דיבידנד של 0.7%. החברה, גם לאחר הפירוק, היא החברה הגדולה ביותר בסקטור התעשייה עם כמעט 5% מנכסי תעודת הסל של SPDR
CATERPILLAR משתייכת לתעשיית המיכון הכבד לבניה ולחקלאות. היא מייצרת ציוד כבד לתעשיית הבניה, הכרייה, החקלאות ועוד. החברה גם מייצרת מנועי גז ודיזל כמו גם טורבינות תעשייתיות ומוצרים רבים נוספים. היא נסחרת בשווי 164 מיליארד דולר, מכפיל רווח 15 ותשואת דיבידנד 1.57%. היא מהווה 4.8% מתוך XLI.
UBER TECHNOLOGIES – סטארט אפ התחבורה שהפך לחברת ענק שייך בעצם לסקטור הטכנולוגיה, אך מהווה את החברה השלישית בגודלה גם בסקטור התעשייה בתעשיית התעבורה היבשתית, לפחות לפי מנהלי תעודת הסל של SPDR. החברה נסחרת בשווי 142 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח 78 ואינה מחלקת דיבידנד. היא מהווה 4.1% מנכסי התעודה.
UNION PACIFIC CORP פועלת בתחום הרכבות בארצות הברית. היא מציעה שירותי הובלה לדגנים, ומוצרי חקלאות אחרים כמו גם חומרי בסיס כמו פחם ביו-דלק ועוד. היא שווה 145 מיליארד דולר, מכפיל רווח 22 ודיבידנד של 2.2%. היא מהווה 3.86% מהמדד.
HONEYWELL INTERNATIONAL מוגדרת כקונגלומרט ותחומי הפעילות שלה רחבים מאד וכוללים ייצור בטחוני, ייצור אנרגיה, בנייה, אוטומציה ועוד. שווי השוק שלה עומד על 126 מיליארד דולר, מכפיל הרווח על 22 ותשואת הדיבידנד הנוכחית מגיעה ל-2.2%. החברה מהווה 3.48% מהמדד.
שאר החברות בעשירייה הראשונה הן: RTX (בטחונית), EATON CORP (מיכון), BOEING (בטחון ותעופה), UNITED PARCEL SERVICE (שילוח), וחברת DEERE & CO (ציוד כבד).
כך מכיל הסקטור חברות מסורתיות כבדות כמו קטרפילר וג'נרל אלקטריק לצד חברת צמיחה טכנולוגית כמו אובר או חברות משלוחים כמו UPS ועוד חברות מגוונות רבות.
כלל החברות הנכללות בתעודת הסל XLI נסחרות במכפיל רווח ממוצע של 26 עם תשואת דיבידנד של 1.46. התעודה גובה דמי ניהול 0.09% ומנהלת 18 מיליארד דולר.
VANGUARD INDUSTRIALS INDEX FUND (VIS) המתחרה מבית ונגורד מחזיקה בכמעט אותן אחזקות של SPDR ביחסים שונים. עשר החברותה גדולות מהוות רק 27% מנכסי התעודה. היא גובה 0.1% ומנהלת 5.65 מיליארד דולר.
בלקרוק מציעה, כרגיל, שתי תעודות סל על הסקטור, אחת בשוק הגלובלי ואחת ממוקדת יותר בארצות הברית. iShares Global Industrials ETF (EXI) היא הגלובלית. היא גובה 0.42% דמי ניהול, ולעשר האחזקות הגדולות שלה נכנסת גם סימנס הגרמנית ושניידר הצרפתית, אם כי שאר האחזקות דומות למדי לשתי התעודות הקודמות. iShares U.S. Industrials ETF (IYJ) היא האופציה האמריקאית שגובה 0.4% דמי ניהול. באופן מפתיע האחזקות הגדולות בתעודה הן ויזה ומאסטרקארד השייכות דווקא לסקטור הפיננסים (וגם אמריקן אקספרס מופיעה ב-10 האחזקות הגדולות), יחד עם אקסנטיור ששייכת יותר לטכנולוגיה. שאר האחזקות דומות למדי לתעודות האחרות.
ישנן תעודות רבות ממוקדות יותר הפעילות בסגמנטים השונים של סקטור התעשייה כמו SPDR S&P Aerospace & Defense ETF (XAR) שעוקבת אחר תעשיית החלל וההגנה, וגובה 0.35%. נציין שלמרות הבום הבטחוני בשנים האחרונות, ההחזר השנתי הממוצע של התעודה בשלוש השנים האחרונות עומד על 2.75% בלבד. בחמש השנים האחרונות הוא כבר מטפס ל-7.91% - עדיין פחות מה-SP500.
בלקרוק מציעה באותו סקטור את iShares U.S. Aerospace & Defense ETF (ITA) שגובה 0.4% דמי ניהול והשיאה 7.91% בממוצע בשלוש השנים האחרונות אך רק 5.58% בחמש השנים האחרונות.
לא מעט תעודות עוקבות באופן מפתיע דווקא אחר תעשיית המים. אחת מהן היא Invesco S&P Global Water Index ETF (CGW). סקטור נוסף שמקבל ייצוג בתחום תעודות הסל הוא הבנייה, עם תעודת הסל של אינבסקו - Invesco Building & Construction ETF (PKB). אם תעדיפו דווקא חברות תעשיה קטנות, שייתכן שיש להן פוטנציאל צמיחה גבוה יותר, אך נחשבות ליותר תנודתיות תוכלו להשקיע בתעודה Invesco S&P SmallCap Industrials ETF (PSCI) שמשקיעה ב-95 חברות קטנות יחסית ופחות מוכרות ששווי השוק שלהן נמוך מ-13 מיליארד דולר.
ישנן גם תעודות רבות העוקבות אחר תעשיית התובלה והשילוחים. הנה כמה:
iShares US Transportation ETF (IYT) היא האופציה של בלקרוק שמעניקה חשיפה לתעשיית התובלה בכללותה.
ProShares Supply Chain Logistics ETF (SUPL) מתמקדת בחברות לוגיסטיקה לאורך שרשרת האספקה.
First Trust Nasdaq Transportation ETF (FTXR) עוקבת אחר חברות תובלה הנסחרות בנאסד"ק.
SonicShares Global Shipping ETF (BOAT) מתמקדת בחברות מתחום השילוח.
גם בארץ ישנן לא מעט תעודות סל העוקבות אחר הסקטור. הנה כמה מהן:
"SP Industrial PTF" גובה 0.7% דמי ניהול ומנהלת 18.1 מיליון שקל.
"קסם S&P Industrial KTF מנוטרלת מט"ח" תנטרל עבורכם את השפעת שערי החליפין ותגבה עבור כך רק 0.2% דמי ניהול. הקרן מנהלת 70.1 מיליון שקל.
"הראל מחקה אינדקס תעשיות ביטחוניות ארה"ב וישראל" מתמקדת דווקא בתעשיות הביטחוניות. היא גובה 0.4% ומנהלת 18.2 מיליון שקל.
ביצועים
10 מתוך 11 הסקטורים מפגרים אחרי מדד ה-SP500 בטווח של חמש השנים האחרונות בגלל ההשפעה העצומה של סקטור הטכנולוגיה על המדד. סקטור התעשייה הוא אחד הטובים ביותר מבין שאר עשרת הסקטורים בטווח הזמן של חמש שנים, וגם בשנה האחרונה הוא מציג ביצועים יפים, ומצליח אפילו לעקוף במעט את הבנצ'מארק.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
טיק טוקהמדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן
פלטפורמות מדיה חברתית ייחסמו לבני פחות מ-16 באוסטרליה. האחריות לחסימה על החברות. הסיבה: מסוכנות ופגיעה של הרשתות בצעירים. בקרוב בישראל?
במסגרת חקיקה חדשה ותקדימית, אוסטרליה עומדת לאסור על קטינים מתחת לגיל 16 לפתוח או להחזיק חשבון ברשתות חברתיות. שלוש מהחברות המרכזיות בתחום, מטא (אינסטגרם ופייסבוק), סנאפ (סנאפצ'ט) ובייטדאנס (טיקטוק) הודיעו כי יתחילו לחסום גישה למשתמשים צעירים מהגיל שנקבע, החל מה-10 בדצמבר.
ההצהרה נמסרה במסגרת דיון בפרלמנט האוסטרלי. החקיקה עברה ב-2024 והציבה את אוסטרליה כמדינה הראשונה בעולם שמבצעת צעד נרחב כל כך במטרה להגן על קטינים מהשפעות מזיקות של המדיה החברתית. מדובר בחוק בעל השלכות משמעותיות מבחינה משפטית והן מבחינה טכנולוגית, שמהווה מבחן עולמי ראשון באכיפת הגבלות גיל דיגיטליות ברמת מדינה.
פרטיות מול הגנה: מחלוקות סביב האכיפה
על פי החוק, האחריות לאכיפה תוטל על הפלטפורמות עצמן, עליהן למנוע פתיחה של חשבונות חדשים על ידי בני פחות מ-16, וגם לחסום ניסיונות לעקוף את המגבלה. מטא הודיעה שתשתמש בכלי זיהוי מתקדמים כולל סרטוני סלפי כדי לאמת גיל משתמשים. סנאפ החלה בעבודות פיתוח, אך הגדירה את הדרישות כאתגר. טיקטוק טענה כי האיסור לא בהכרח יפחית סיכונים אלא עלול לדחוף צעירים לפלטפורמות פחות מפוקחות.
אחת הסוגיות המרכזיות היא כיצד לאכוף את האיסור מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים. כלי אימות גיל ביומטריים, כמו זיהוי פנים, מעוררים ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, במיוחד כאשר מדובר בקטינים. בנוסף, אין כיום פתרון טכנולוגי אחד שמספק זיהוי מדויק בגיל 16
- טראמפ נותן מתנה לאורקל - החזקה בטיק טוק לפי שווי של 14 מיליארד דולר בלבד; מה השווי האמיתי?
- עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוטיוב לא התחייבה לציית לחוק. היא טוענת שאינה מוגדרת כרשת חברתית אלא כפלטפורמת סטרימינג, ולכן כלל לא אמורה להיכלל תחת החוק. נציגי יוטיוב הצהירו כי מתקיים דיאלוג עם הרגולטור המקומי, אך לא נמסרה התחייבות מפורשת בנוגע לעמידה בדרישות.
