מדדים (מדדי מניות) הם כלי מדידה סטטיסטיים העוקבים אחר ביצועי קבוצה נבחרת של ניירות ערך בבורסה, והם משמשים כברומטר העיקרי לבחינת מגמות שוק, חוסן כלכלי וביצועי תיקי השקעות.
מדדי מפתח - דוגמת S&P 500 ונאסד"ק בוול סטריט, או ת"א-35 ות"א-125 בישראל - משקללים את תנועות השערים של החברות הגדולות והנזילות ביותר
בכל ענף או משק, ומספקים תמונת מצב מיידית על מצב רוחם של המשקיעים. הרכב המדדים מבוצע לפי קריטריונים קשיחים של שווי שוק ואחוז החזקות ציבור, והם מתעדכנים בעקביות כדי לשקף נאמנה את הכלכלה הריאלית. חשיבותם של המדדים חורגת מעולם המסחר האקטיבי, שכן הם מהווים את התשתית
המרכזית להשקעות פאסיביות באמצעות קרנות סל מחקות ותעודות סל; כתוצאה מכך, רובם המוחלט של כספי הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מנותבים ישירות למעקב אחר מדדים אלו, וכל תנודה בהם משפיעה מיידית על שווי חסכונות הפרישה של הציבור.
ההנפקות האפשריות של OpenAI, אנתרופיק וספייסX מעמידות את השוק מול שאלה אחת: האם מדובר בתמחור מוקדם של תשתיות העתיד - או במחיר שכבר מניח יותר מדי הצלחה ופחות מדי סיכון
דיבידנד יכול להעיד על חברה רווחית ויציבה, ואם הוא גבוה אז אולי היא גם זולה, אך בתקופות של ריבית גבוהה חברות הדיבדנד סובלות, ובאופן כללי בשנים האחרונות אף אחד לא הצליח בלי להיות מושקע באחוזים גבוהים בשבע המופלאות
השקעת ערך היא שיטת ההשקעה המועדפת על גדולי המשקיעים בהיסטוריה, אבל בשנים האחרונות גם היא נפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה הגדולות; האם ההיסטוריה תחזור על עצמה והשקעות הערך יחזרו לשלוט בעולם ההשקעות?
פקטור הצמיחה הוכיח את עצמו בשנים האחרונות ככזה שנותן ערך מוסף על פי רוב על פני המדדים המסורתיים, אך שימו לב לחוסר הגיוון בתעודות המניות הגדולות ולירידות החדות יותר בשנים הרעות
בעוד קרן המומנטום של iShares מציגה תשואה מרשימה של 40% מתחילת השנה, סקטור הפיננסים - ולא הטכנולוגיה - מוביל את האחזקות בקרן עם 24% מהתיק; תמהיל מפתיע שמוכיח את עצמו בשוק העולה
להבדיל מהמדדים הרגילים, מדדים במשקל שווה נותנים לכל מניה במדד משקל שווה, מה שתורם לגיוון ההשקעה - מהם היתרונות והחסרונות שבהשקעה במדדים כאלה, והאם הם נותנים תשואה עודפת לאורך זמן?
תעודות הסל "סמארט בטא" הן תחום שצומח במהירות ומציע מגוון רחב של אפשרויות; הן פועלות על פי כלל השקעה מסוים שאמור להעניק "בטא" סוג של יתרון על השוק - האם הן באמת מצליחות להעניק את היתרון הזה? כתבה ראשונה בסדרה
שלושה מדדי אג"ח מעט יוצאי דופן בטור השבועי, עם ביצועים טובים מהממוצע - מה קרה עם חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו אג"ח בתל אביב לפני כמה שנים? איך הביצועים של אג"ח צמודות הדולר ומה תשואת מדד אג"ח להמרה?
מדדי "תל בונד תשואות" מתמקדים בטווח הביניים שבין האגרות בדירוג גבוה לבין אג"ח זבל, ומציעים תשואות פנימיות גבוהות יותר בסיכון מעט יותר גבוה; בדקנו האם הסיכון העודף הצדיק את עצמו לאורך השנים, והתשובה חד משמעית
השוואת התשואה הפנימית של מדדי אג"ח שקליים וצמודים בעלי מח"מ זהה יכולים ללמד על ציפיות האינפלציה; מבט על עקום התשואות יכול להראות אם השוק חושש ממיתון או לא - מה מלמדים אותנו מדדי האג"ח לפי מח"מ בישראל?