ניתוח סטטיסטיקה השקעה
צילום: Image by Pexels from Pixabay
הכר את המדד

מניות דיבידנד לא היו השקעה טובה בשנים האחרונות

דיבידנד יכול להעיד על חברה רווחית ויציבה, ואם הוא גבוה אז אולי היא גם זולה, אך בתקופות של ריבית גבוהה חברות הדיבדנד סובלות, ובאופן כללי בשנים האחרונות אף אחד לא הצליח בלי להיות מושקע באחוזים גבוהים בשבע המופלאות
גיא טל | (3)

בפעם שעברה הצגנו את תעודות הסל סמארט בטא מסוג ערך, כלומר שהפקטור הקובע הוא על פי שיטת ההשקעה הידועה בתור השקעת ערך, בה מחפשים מניות שנסחרות מתחת לערכן לפי קריטריונים כמו רווח למניה, תזרים מזומנים למניה וכדו'.

לקריאה נוספת, סדרת טורים "סמארט בטא":

>>> מהן תעודות סל "סמארט בטא" והאם הן טובות יותר מתעודות סל רגילות?

>>> סמארט בטא: מדדים במשקל שווה - לאחר שנים של תשואת חסר, האם הגיע זמנם?

>>> סמארט בטא - תנודתיות נמוכה: טרייד אוף בין שקט נפשי ותשואה נמוכה?

>>> סמארט בטא: תעודות מומנטום - האם המנהלים מצליחים לרכוב על הגל בזמן הנכון?

>>> סמארט בטא: צמיחה - הסמארט בטא שמנצח את השוק

>>> סמארט בטא ערך: עוד שיטת השקעה שנפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה

קריטריון נוסף שמוגדר כחלק מהאסטרטגיה שנקראת השקעות ערך הוא דיבידנד גבוה או כזה שצומח בצורה עקבית. חשוב לציין שלפעמים מניות עם דיבידנד גבוה הם "מלכודת דבש". הדיבידנד הוא גבוה בגלל שהשוק סבור שהוא לא בר קיימא, ולא מצדיק מחיר גבוה יותר למניה. יחד עם זאת חברות שמחלקות דיבידנד מתוך רווחים ברי קיימא, שגם הולכים וצומחים בהתמדה לעיתים קרובות מכות את השוק בטווח הארוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל גם מניות הדיבידנד נפלו לקורבן לשוק יוצא הדופן שאנחנו חווים בשנים האחרונות. באופן כללי כל מדד שלא היה מושקע באופן משמעותי ב-7 המופלאות לא הצליח להגיע לתשואת השוק של ה-SP500, ובטח לא הנאסד"ק, וזה כולל מניות דיבידנד. 

מלבד הדומיננטיות הגבוהה של מניות הטכנולוגיה שאינן מניות דיבידנד על פי רוב, לאחרונה נפגעו מניות הדיבידנד מגורם נוסף - הריבית הגבוהה. בזמן עליית ריבית חברות דיבידנד נפגעות פעמיים. ראשית, רבות מהן, לדוגמה חברות ריט, מסתמכות על גיוס כסף בריבית נמוכה והשקעתו בפרויקטים שמניבים תזרים שגבוה יותר מעלות החוב. כשהריבית גבוהה כל המודל העסקי נפגע קשות. בנוסף, לחברות דיבידנד יש מאפיין קריטי שדומה מאד לאגרות חוב, הן אמורות לספק הכנסה קבועה ויציבה לאורך זמן. לכן, כשתשואות אגרות החוב גבוהות הן מהוות אלטרנטיבה מסוימת למניות הדיבידנד, ורבים מעדיפים להנות מהתזרים של אגרות החוב שאמורות להיות פחות תנודתיות ממניות.

למרות שנושא הדיבידנד הוא רק מרכיב אחד ממה שבוחנים משקיעי ערך, ולאו דווקא החשוב שבהם, בעולם תעודות הסל המרכיב הזה מספיק חשוב כדי שתהיינה לא מעט תעודות סל שפועלות סביב הרכיב הזה כפקטור המרכזי הקובע את הרכב תעודות הסל. חלק מהתעודות האלו הן מהגדולות ביותר בקרב תעודות הסמארט בטא.יש משהו מושך במחשבה על הכנסה קבועה שיכול גם להניב תשואה נוספת בדמות עליית ערך המניות, למרות שנוטים לשכוח שהסכום שמשולם כדיבידנד מקוזז אוטמטית ממחיר המניה ומה שבעצם קרה זה שהעברנו כסף מכיס אחד לשני, ובדרך גם שילמנו מס.

על כל פנים הנה תעודות הסל סמארט בטא הגדולות שעוקבות אחר מדיניות דיבידנד. 

VANGUARD DIVIDEND APPRECIATION INDEX FUND (סימול VIG):  המדד שאחריו עוקבת תעודת הסל הוא NASDAQ US Dividend Achievers Select Index שכולל חברות גדולות שמחלקות דיבידנד וגם מציגות צמיחה. זהו ניסיון לשלב שלושה פקטורים בתעודה אחת - צמיחה, גודל שוק ודיבידנד.

המדד כולל כ-180 ניירות שונים ולכן התעודה מפוזרת למדי. המניה הגדולה היא אפל, לאחריה ברודקום, מיקרוסופט, ג'יי פי מורגן ואקסון מובייל. למרות שנראה שיש נטייה למניות טכנלוגיה בחמישיה הראשונה, זוהי רק אשליה שכן התעודה מפוזרת יפה לתעשיות נוספות - בנקים ונפט בחמישיה הראשונה, וגם שאר החברות המרכיבות את העשרייה הראשונה משתייכות לשלל סקטורים: יונייטדהלת', ויזה, מאסטרקארד, הום דיפו ופרוקטור אנד גמבל - כולן חברות גדולות ומבוססות שמחלקות דיבידנד שנים ארוכות וגם צומחות בקצב ראוי. אף חברה לא תופסת יותר מ-5% מנכסי התעודה, כך שפועל השפעת חברות ה-7 המופלאות כמו אפל או מיקרוסופט נמוכה. 

בסופו של דבר טכנולוגיה מרכיבה 24% מהמדד, שירותים פיננסים 22%, שירותי בריאות 15%, צריכה בסיסית 11% ותעשייה 11%. 

SCHWAB US DIVIDEND EQUITY ETF (סימול: SCHD) תעודת הסל של חברת צ'ארלס שוואב היא אולי המזוהה ביותר עם השקעות דיבידנד. החברה קובעת בעצמה את הקריטריונים להיכנס למדד. היא מסתכלת על חברות בעלות היסטוריה ארוכה של חלוקת דיבידנד. הבחירה מתחשבת גם בצמיחת הדיבידנד ובגובהו. 

האסטרטגיה הזו מניבה 101 ניירות ערך שכלולים בתעודה. הגדולים שבהם הם בלקרוק, סיסקו, בריסטול מאיירס, הום דיפו ושברון. גם שאר החברות בתעודה ידועות כחברות דיבידנד גדולות, כולל שמות כמו קוקה קולה ופפסי, לוקהיד מרטין וטקסס אינסטרומנטס. 

בסופו של דבר סקטור הפיננסים הוא הגדול ביותר עם 20%, שירותי הבריאות עם 15%, צריכה בסיסית עם 13%, אנרגיה 13%, תעשייה 11%, צריכה מחזורית 11% וטכנולוגיה עם 11% נוספים. כפי שניתן לראות מדובר בתעודה שמפוזרת היטב גם בין סקטורים שונים. השיטה הייחודית, תשואת הדיבידנד הגבוהה יחסית והפיזור הרחב הופכת אותה לתעודה המסמלת יותר מכל את השקעות הדיבידנד. 

זוהי תעודה שונה מאד מהתעודה הקודמת, וגם שונה בהחלט מהשליטה המוחלטת של מניות הטכנולוגיה במדדים כמו ה-S500 או הנאסד"ק. 

VANGUARD HIGH DIVIDEND YIELD INDEX FUND (סימול VYM): בעוד התעודה הקודמת של וונגארד מוסיפה את קריטריון הצמיחה לדיבידנד, במקרה זה הקריטיריון הנוסף הוא דווקא ערך. המדד שעל פיו נבנית התעודה הוא FTSE High Dividend Yield Index שעוקב אחר חברות גדולות מארצות הברית המחלקות דיבידנד ויש להם גם מרכיבים נוספים של השקעת ערך. 

התעודה מאד מפוזרת וכוללת 538 ניירות ערך. האחזקה הגדולה ביותר, ברודקום, מהווה 4.37% וכל שאר האחזקות עם פחות מ-3%. שאר החמשה הגדולים הם ג'יי פי מורגן, אקסון מובייל, הום דיפו ופרוקטר אנד גמבל. אם השמות הללו מוכרים זה בגלל שהם מופיעים גם בתעודה הקודמת של וואנגרד. מי שנעדר במקרה זה הם מניות הטכנולוגיה מלבד ברודקום. 

ניתן לראות זאת בחלוקה לסקטורים: שירותים פיננסים עם 23%, ולאחר מכן צריכה בסיסית 13%, טכנולוגיה רק במקום השלישי עם 12% ולאחר מכן תעשיה 12% ושירותי בריאות 11%. 

ISHARES CORE DIVIDEND GROWTH ETF (סימול DGRO): זוהי ההצעה של בלקרוק בתחום הדיבידנד. גם בלקרוק קובעת בעצמה את הקריטריונים שכוללים צמיחת דיבידנד, עקביות ושיעור הדיבדידנד מתוך רווחים (Payour Ratio) מה שמבטיח את יציבות חלוקת הדיבידנד. 

מבין 415 ניירות ערך שהתעודה מחזיקה אין אף אחזקה שמגיעה ל-3.5% מנכסי הקרן. החברות המובילות הן, שוב, ברודקום שמככבת בין תעודות הדיבידנד, יחד עם אפל, ג'יי פי מורגן, מיקרוסופט ואקסון מובייל. גם פה סקטור הפיננסים מוביל עם 20%, ולאחריו טכנולוגיה 18%, בריאות 16%, תעשייה 12% וצריכה בסיסית 10%. 

PROSHARES S&P 500 DIVIDEND ARISTOCRATS ETF (סימול: NOBL): חברת SPDR עוקבת אחר מניות דיבידנד אריסטוקרטיות. הכוונה לחברות שהגדילו את שיעור הדיבידנד למניה בעקביות במשך 25 השנים האחרונות ברציפות. 

מי הן האריסטוקרטיות בתעודה הזו? 135 ניירות ערך נכללים בתעודה, עם שמות פחות מוכרים ואף אחד מהם לא מגיע ל-2% מנכסי התעודה. וול מארט היא השם המוכר ביותר בעשיריה הראשונה וגם היא רק במקום ה-7 עם 1.65% בלבד. 

מבחינת סקטורים הצריכה הבסיסית מוביל עם 24%, תעשייה 22%, שירותים פיננסים 11%, חומרי בסיס 11% ובריאות 10%. 

VANGUARD INTERNATIONAL HIGH DIVIDEND YIELD ETF (סימול: VYMI): התעודה מיועדת לחשיפה בנלאומית לחברות מחוץ לארצות הברית עם תשואת דיבידנד גבוהה. החברות המובילות בתעודה הן נסטלה, נוברטיס, רושה, טויוטה ושל. בחמש הראשונות אין בכלל בנקים או מוסדות פיננסים אבל סקטור הפיננסים מהווה 38% מהתעודה שכוללת הרבה בנקים במדינות כמו קנדה, שוויץ ועוד. 

FIRST TRUST NASDAQ TECHNOLOGY DIVIDEND INDEX FUND (סימול: TDIV): התעודה מתרכזת בחברות טכנולוגיה שמחלקות דיבידנד, ומנסה בעצם להיחשף גם לחלק של הצמיחה שמאפיין חבורת טכנולוגיה ובמקביל להשקעת ערך על ידי חלוקת הדיבידנד. החברות המובילות הן אורקל, IBM, מיקרוסופט, ברודקום וטקסס אינסטרומנטס. סקטור הטכנולוגיה מהווה כמובן רוב מוחלט של התעודה עם 84% ו-16% נוספים מגיעים מסקטור טכנולוגיית מידע (IT). 

WISDOMTREE MIDCAP DIVIDEND FUND (סימול DON): הקרן מתמקדת במניות בינוניות. מטבע הדברים החברות פחות מוכרות והקרן מאד מפוזרת. סקטור הפיננסים מהווה 27% ולאחריו צריכה מחזורית 15% ותעשייה 15%. 

ביצועים

הנה הטבלה שמסכמת את ביצועיהן של התעודות הללו:

בשונה ממקרים אחרים של סמארט בטא שראינו, ישנו גיוון גדול מאד בין התעודות גם מבחינת המרכיבים וגם מבחינת הביצועים. באופן כללי השנים האחרונות לא היו מוצלחות עבור מניות דבידנד בהשוואה לשוק הכללי. ברוב מוחלט של המקרים מדד ה-SP500 היה השקעה טובה יותר עם כמה יוצאי דופן.

ראשית, תעודת הסל שמשלבת טכנולוגיה ודיבידנד הייתה טובה יותר ברוב השנים. אך במקרה זה נראה שנכון יותר היה להשוות למדד הנאסד"ק. השוואה כזו מראה שהתעודה שמרוכזת בדיבידנד לא הייתה טובה יותר ממדד הנאסד"ק הרגיל. 

יוצא הדופן השני שראוי לשים אליו לב הוא מה שקרה בשנת 2022, שנת הירידות החדות - אז מרבית התעודות, למעט הטכנולוגית, היו עם ביצועים טובים יותר באופן משמעותי, כלומר, ירדו הרבה פחות. זאת בדומה לקטגוריות אחרות שראינו בעבר, בעיקר תעודות הסל שמשקיעות לפי עקרונות מניות הערך. 

זה נראה כמו משהו עקבי. תעודות הסל הקרויות "סמארט בטא" לא סיפקו את הסחורה בשנים האחרונות בהשוואה למדדים הרגילים. לפעמים עודף תחכום הוא פשוט עודף סיבוך ולא באמת מניב תוצאות עודפות. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אולי צריך לשים לב לחשיפה לדולר (ל"ת)
    שמפוליון 06/05/2025 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמפוליון 06/05/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
    חברות אלה לא הגדילו את שעור הדיבידנד אלא את הדיבידנד הדולרי שלהן.
  • 1.
    לרון 23/12/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
    "עודף תיחכום"-=עודף סיכון, בהשוואה לרעיון כשהופיע סימן ! לקרנות אג"ח היה ברור שזה עודף סיכון,אך גם במצבי שינוי אחרים יש לרוב עליית סיכון במטריה ,בקמץ סגול
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.