
מאחורי הקפאת ההליכים: האם נתוני העלויות של אוטומקס בכלל אמינים?
לפני מספר שבועות לכד את תשומת הלב הציבורית מסמך שהגישו הבנקים לבית המשפט המחוזי, בעת שדרשו, וקיבלו, הקפאת הליכים לקבוצת אוטומקס אוטומקס 0% , יבואנית רכב הפועלת בערוצי השיווק הישיר והמקביל. במסמך פורסמו, בין השאר, נתוני עלות יבוא כלי הרכב ע״י אוטומקס, הכוללים עלות כלי הרכב בנמל, כולל תובלה, ומס הקניה הנגזר ממנו. מנתונים אלה היו מי שהסיקו שרווחי אוטומקס, וכנגזרת, רווחי יבואניות הרכב בישראל, הם גבוהים ביותר.
על כך שרווחי עסקי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים ביותר כמעט שאין חולק. כדי לעמוד על כך לא דרוש היה המסמך שפורסם, די לעיין בדו"חות של החברות המדווחות. לכן גם צצה ועולה השאלה אם רווחי יבוא כלי רכב לישראל הם גבוהים כל כך, מדוע אוטומקס, שבשיא פעילותה מכרה כ-2,000 כלי רכב בשנה, מעולם לא הציגה רווחיות משמעותית, תמיד עמדה על סף פשיטת רגל. אפשר גם לתהות כיצד נמצאו משקיעים שרכשו את האג״ח של החברה. אכתוב זאת כך, מי שרכש אג״ח של אוטומקס, בוודאי שלא קרא את הדו״חות הכספיים של החברה, לא עקב אחרי פעילותה ואינו ראוי לשום פיצוי על השקעתו הכושלת.
ולעצם העניין. הפרטים שנחשפו במסמך אינם מגלים מאום על רווחיות יבוא כלי רכב, ולו מהסיבה הפשוטה שהנתונים אינם נראים אמינים. כך למשל על ג׳יפ רנגלר שעלותו בנמל עמדה על 143,803 שקל שולם מכס בסך 144,407 שקל, מעט מעל ל-100% מערך היבוא בעוד המס המרבי עומד על 83%. העלות הכוללת של היבוא עומדת על 288,210 שקל. בבסיס הנתונים של משרד התחבורה הצהירה אוטוקאר שמחיר כלי הרכב עומד על 540,000 שקל. אולם אם סמלת, היבואנית הרשמית, מוכרת דגם מקביל במחירים שבין 400,000 שקל ל-450,000 שקל, אין סיכוי שהיבואנית המקבילה, לכאורה ׳מחוללת התחרות,׳ תמכור דגם זהה במחיר גבוה הרבה יותר.
אלא שדוגמה טובה יותר מהווה טויוטה יאריס קרוס, הדגם הפופולרי ביותר של אוטומקס ביבוא העקיף. לפי המסמך שהוגש לבית המשפט אוטומקס רכשה טויוטה יאריס קרוס 1.5 הייבריד סטייל, בעלות של 20,430 יורו ובשקלים, 81,354 שקל. המס ששולם עבור כל יחידה עמד על 28,632 שקל ובסך הכל עלות היבוא הסתכמה ב-109,987 שקל. אלה נתונים מעוררי חשד. מס הקניה על כלי רכב עומד כיום על 83%, בעוד המס הממוצע ששולם עבור כלי רכב ב-10 החודשים הראשונים של השנה, אחרי מתן הטבות שונות, עמד על 72%. והנה אוטומקס, שילמה 28,632 שקל כמס קניה, סכום המהווה כ-36% בלבד מעלות כלי הרכב.
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- ניפחו מספרים והמסחר במניה הושהה: אלו הבכירים שנחקרו באוטומקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבסיס הנתונים של משרד התחבורה נמצא שאוטומקס דיווחה על מחיר מוצהר (מחיר המדווח למשרד התחבורה, אבל אינו מחיר מחירון) של 169,900 שקל ליאריס קרוס, אלא שזה מחיר מכירה בלתי סביר, בעת שיוניון מוטורס, היבואנית הרשמית, מוכרת את אותו כלי רכב ב-158,990 שקל. אוטומקס אינה מפרסמת מחירונים לציבור (עוד טריק של היבוא המקביל), אולם מקורות בענף הרכב אומרים שכלי הרכב נמכר בלא יותר מ-145,000 שקל, מחיר שהיה משאיר לה רווח מסוים במידה ועלות כלי הרכב היתה נמוכה במידה ניכרת מזו שדווחה לבנקים.
מאחר שהדיווח של הבנקים לבית המשפט המחוזי, מתבסס על דיווחי אוטומקס לבנקים, נראה שפקידי הבנקים לא טרחו לאמת את הדיווח בטרם מתן האשראי, לא מול שלטונות המס ולא מול הספקיות. ומצבה הכספי לאורך השנים של אוטומקס לא עורר את חשדם לגבי יציבותה הפיננסית.
אחת ההשערות לשיעור המס הנמוך ששילמה אוטומקס על אותן יחידות של יאריס קרוס, הוא שהנתונים שדווחו לבנקים אינם מדויקים. למשל מחיר של הדגם המדובר, טויוטה יאריס קרוס, יכול להיות נמוך באלפי יורו מהמחיר שעליו הוצהר לצורך שחרור המכונית מהמכס. מקור אחד אמר לי שעלות טויוטה יאריס קרוס ליבואן רשמי עומדת על כ-15,000 יורו ליחידה, בעוד עלות ליבוא עקיף יכולה להיות גבוהה מזו בעוד כ-2,000 יורו. מכאן שיתכן שהמחיר שהוצהר למכס ומופיע במסמך שהציבו הבנקים לבית המשפט עשוי להיות מנופח, ולכן אינו משקף את הרווחיות בענף הרכב.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
אולם במידה וצודק אותו מקור, והמחיר שבו רוכשת יוניון מוטורס את היאריס קרוס עומד על 15,000 יורו, וכלי הרכב נמכר ב-158,990 שקל, הרי שהחברה רושמת עליו רווח גולמי בסך כ-38,000 שקל ואחרי הוצאות תפעול ושיווק שונות, כ-33,000 שקל. זהו רווח בשיעור כ-35% על מחיר כלי הרכב אחרי תשלום מסים וכ-58% על עלות כלי הרכב אחרי שנפרק בנמל ולפני ששוחרר מהמכס.
אולם יוניון מוטורס מוכרת את כלי הרכב גם לציי רכב, כ-40% מהיאריס קרוס ב-10 החודשים הראשונים של השנה נמכרו לציי רכב, שם ניתנות הנחות של 10% ויותר, כך שמחיר המכונית הוא כ-144,000 שקל והמרווח של יוניון מוטורס מצטמצם במקצת ועדיין נותר גבוה משמעותית מהמקובל במסחר בכלי רכב בעולם.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
.jpg)