וול סטריט
צילום: Istock

סגירה בוול סטריט: טסלה עלתה ב-3.6%, טבע איבדה 2.4%

הדיווחים כי סין מבקשת לנהל שיחות נוספות לפני החתימה על הסכם הסחר "שלב 1" העיבו על המדדים. עונת הדו"חות בוול סטריט צפויה לצבור תאוצה השבוע. הנפט ירד ב-2.2%
עמית נעם טל | (12)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים קלות, כאשר התנודתיות היום הייתה נמוכה במיוחד. ברקע למסחר, לאחר הכותרות הרבות שיצר טראמפ בנוגע להסכם סחר עם סין, נראה היום כי הסכם בין הצדדים עוד רחוק. במקביל, החלטת הפד' בשישי האחרון על השקת QE ממשיכה להעסיק את המשקיעים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                  
דאו ג'ונס 0.16%                   
נאסד"ק -0.21%              

"ההר הוליד עכבר", כך ניתן לסכם את ההתנהלות סביב שיחות הסחר בין ארה"ב לסין בתקופה האחרונה. לאחר אינספור ציוצים של הנשיא בשבועיים האחרונים על הסכם גדול בין הצדדים, הודיעו הצדדים על מספר הבנות ביום שישי האחרון, כאשר טראמפ כינה זאת "עסקה מהותית שלב 1". אך די מהר הבינו בשוק כי לא מדובר בחדשות משמעותית, שכן רוב ההבנות שהושגו היו בנושאים בהם הצדדים הסכימו כבר לפני מספר חודשים, והנושאים המהותיים נותרו לא פתורים. בנוסף, הצדדים צריכים לחתום על ההבנות רק בעוד מספר שבועות (לכתבה המלאה). היום מדווח ברשתות התקשורת בארה"ב כי סין דורשת כעת לנהל שיחות נוספות לפני החתימה על ההסכם הנוכחי. ובמילים פשוטות: סוגיית הסחר בין הצדדים צפויה להמשיך ללוות את המסחר גם בחודשים הקרובים. 

בתוך כך, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית, והצורך של הפד' להתערב ע"י הזרקה של נזילות.  כפי שהסברנו עוד ביוני האחרון (לכתבה המלאה), הדרך היחידה של הפד' למנוע בעיות בשוקי המימון ברבעון האחרון לנוכח גיוסי הענק של הממשל האמריקני היא השקת תוכנית רכישות, וזה בדיוק מה שהפד' הודיע עליו ביום שישי האחרון. באופן חריג, הודיע הבנק כי הוא צפוי להתחיל לבצע רכישות של אגרות חוב לטווחים הקצרים בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש, וזאת במקביל להמשך הזרקות הון בשוקי ה-REPO (לכתבה המלאה). 

למרות שמדובר בפועל בתוכנית רכישות שצפוי להגדיל את מאזן הבנק לרמה של 4.2 טריליון דולר באביב הקרוב, בכירי הפד' מנסים לשכנע בימים האחרונים כי לא מדובר ב-QE. יש לציין כי היקף הרכישות של הפד' לא צפוי לעלות את רזרבות הבנקים בצורה משמעותית, אלא להשאיר את רזרבות הבנקים במצב הנוכחי, ולאזן את גיוסי הענק של הממשל האמריקני. להערכתנו ב-BizPortal, הצעד האחרון של הפד' הוא הכרחי אך הוא איננו מספיק למניעת מצוקת הנזילות בשווקים בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה). 

רזרבות הבנקים בארה"ב: צפויות להישאר יציבות  (על הקו הצהוב) בחודשים הקרובים בזכות הודעות הפד

בגזרת המט"ח, הדולר התחזק הערב ב-0.2% לאחר הירידות ב-2 ימי המסחר האחרונים. היואן ירד ב-0.2% מול המטבע האמריקני ברקע לדיווחים הבוקר. הלירה הטורקית ממשיכה לבלוט עם ירדה של 0.7% ברקע למתיחות עם ארה"ב (לכתבה המלאה). 

בגזרת הסחורות, הנפט איבדה הערב 2.2% ויורד לרמה של 53.4 דולרים לחבית. הזהב עולה ב-0.5% לרמה של 1,495 דולרים לאונקיה.

במרכז

עונת הדו"חות בוול סטריט צפויה להתחיל לצבור תאוצה בימים הקרובים, כאשר הדגש בהתחלה צפוי להיות על סקטור הבנקאות. מחר צפויים להתפרסם הדו"חות של ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), גולדמן זאקס (סימול:GS) וולס פארגו (סימול:WFC). ביום רביעי צפוי בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) לפרסם את תוצאותיו. 

עוד מדווחות בולטות השבוע: נטפליקס (סימול:NFLX), אייביאמ (סימול:IBM), קוקה קולה (סימול:KO).

ברקע לשיחות הסחר בין ארה"ב, החברות הקשורות למסחר בין המדינות צפויות להמשיך לרכז עניין. נציין בהקשר זה את מניית עליבאבא (סימול:BABA), באידו (סימול:BIDU), מיקרון (סימול:MU) קטארפילר (סימול:CAT ) (לכתבה המלאה). 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה הערב ב-2.4% והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודות החדות במחיר המניה. נציין בהקשר לטבע כי  כי בסופ"ש דווח כי בית המשפט הורה על הקפאת ההליכים המשפטיים נגד יצרנית משככי הכאבים פרדו עד 6 בנובמבר (לכתבה המלאה).  טאואר (סימול:TSEM) נסגרה ביציבות לאחר עליות של 0.7% במהלך המסחר נזכיר כי מניית החברה עלתה ב-4.1% במהלך המסחר בשישי. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מה לא ברור טראמפ הוא המריץ שווקים והרמאי הגדול ביותרשיש (ל"ת)
    חנני 14/10/2019 22:19
    הגב לתגובה זו
  • יתמוך בשוק עד שייבחר ואז תבוא הקריסה (ל"ת)
    חזי 15/10/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    . 14/10/2019 20:08
    הגב לתגובה זו
    סיכוי והסתברות בוודאות של 93.86% שממוצע שווקי העולם יירדו עד 87.36% וזאת על ציר הזמן עד 30/06/2021!!!!
  • 3.
    נו גורביץ איך טבע עולה אההה חחח (ל"ת)
    אלין 14/10/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
  • אזרח מודאג 14/10/2019 22:24
    הגב לתגובה זו
    רוב ההמלצות שלו לא מוצלחות בלשון המעטה לפעמים הוא פוגע אבל לרוב לא
  • אההה אני מגמרת ...איכסה איזה גועל נפש הזקן שאיתי. (ל"ת)
    אלין 14/10/2019 20:22
    הגב לתגובה זו
  • איך (ל"ת)
    יאא ראאבי 14/10/2019 18:03
    הגב לתגובה זו
  • אבל הוא גרוע או לא גרוע? (ל"ת)
    אלין 14/10/2019 20:54
  • 2.
    כותבי תרחישים 14/10/2019 17:08
    הגב לתגובה זו
    הסיפורים על מחסור בכספים לפני המאזן העלו ,,,,עשששן כל המנתחים כתבו שהדקס ירד -הדקס במעל 12400- אוקטובר אוקטובר
  • 1.
    יוסי חבקוק 14/10/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
    מזכיר לכולם שאנחנו בתוך שוק יורד. הירידות יצברו תאוצה אט אט. כרגע השוק מדשדש. לא יהיה טריגר ספציפי שיגביר את מהלך הירידות. רק דעיכה מתמשכת ותנודתית.
  • השוק יתנפץ עם טריגר או בלעדיו... (ל"ת)
    לחבקוק 14/10/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
  • לחבקוק 14/10/2019 18:08
    הגב לתגובה זו
    תבוא האמא והסבתה/א של הקריסות...עוד 73.32% משם והלאה!!!!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: