מפעל סוליהול של JLR. צילום JLRמפעל סוליהול של JLR. צילום JLR

גיבוי ממשלתי בהיקף 1.5 מיליארד פאונד למפעלי JLR

מתקפת הסייבר ששיתקה את מפעלי JLR (יגואר לנדרובר) בבריטניה גרמה לנזקים היקפיים וסכנת לאבדן פרנסה למאות אלפי עובדים בקרב ספקיות משנה ולפיטורים של אלפי עובדים. הנזק נאמד בכ - 50.0 מיליון פאונד ליום. הממשלה הבריטית מתכננת תכנית גיבוי ליצרנית בהיקף של 1.5 מיליארד פאונד. 

בתוך כך, JLR מתחילה להחזיר לפעילות מערכות IT שנפגעו במתקפה. 

יואב פולס |

מתקפת הסייבר על מפעלי יגואר ולנדרובר עליה דיווחנו ראשונים בתחילת החודש עדיין משביתה את שני מפעלי החברה, תוך שהיא מאיימת למוטט עסקים הנמצאים בשרשרת האספקה של היצרנית, וכ- 150,000 עובדים בספקיות משנה קטנות של היצרנית.

נזקים של 50.0 מיליון פאונד ביום

המתקפה שהחלה בתחילת ספטמבר עדיין משביתה את שני מפעלי החברה, וגורמת להפסדים הנאמדים ב – 50 מיליון פאונד ליום. כ – 30,000 עובדים ישירים ועוד כ – 150,000 עובדים המועסקים בספקי משנה של היצרנית נפגעו, ואלפי עובדים זמניים כבר פוטרו, במה שנראה כמו פגיעה קשה בלב התעשייה הבריטית. חלק גדול מהנזק נגרם כתוצאה מהשבתת המערכות הכספיות של החברה המבצעות את התשלומים לספקי משנה של היצרנית, מה שגרם לתגובת שרשרת פיננסית קשה בתעשייה.

מדיווחים בכלי התקשורת השונים נראה כי הממשלה הבריטית תגבה את היצרנית בהלוואה בהיקף של כ- 1.5 מיליארד פאונד (כ – 2.0 מיליארד דולר) על מנת למנוע קריסה של כל אותם ספקי משנה המעסיקים עשרות אלפי עובדים.


הרכבת יגואר במפעלי JLR. צילום JLR

אור בקצה המנהרה

היצרנית טרם חזרה לפעילות מלאה, אולם לפי דיווחים בבריטניה החלה החברה בהפעלה מדורגת של מערכות ה IT, החל מהמערכות הכספיות המאפשרות תשלומים לאותם ספקי משנה. כמו כן החלו לחזור לפעילות המערכות המאפשרות רישום כלי רכב חדשים, וכך גם המערכות הלוגיסטיות המנהלות את מרכזי החלפים של החברה.

לאחר תום האירוע יצרניות שונות בעולם, וכלל התעשייה יצטרכו לבחון לעומק השפעות של השבתת מערכות קריטיות בארגונים, וגלי ההדף שיוצרות ההשבתות על הכלכלה כולה. לא מן הנמנע כי פתרון מערכתי כולל נמצא באחריות הממשלות שיצטרכו לגבש תכניות גיבוי למקרים מסוג זה על מנת למתן את ההשפעות מרחיקות הלכת על מאות אלפי עובדים ובתי אב.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)

מה הרכב שהכי נגנב בישראל?

מחקר מקיף של חברת איתוראן על בסיס נתוני 980 אלף כלי רכב מצביע על בלימה במכת הגניבות, עם ירידה של 16% בגניבות רכב ברבעון וחסכון של כ-2.5 מיליארד שקלים למשק

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה איתורן ביטוח רכב

מחקר חדש של איתוראן Ituran Location & Control Ltd. על בסיס מדגם ארצי של כ-980 אלף כלי רכב מגלה כי ברבעון השלישי של 2025 נרשמה ירידה של כ-16% באירועי גניבת כלי רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי מנכ"ל החברה, ניר שרצקי, פעילות החברה יחד עם כוחות המשטרה והצבא ביהודה ושומרון הובילה למעצרן של כ-470 חוליות חשודים במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, מהלך שהוערך כחוסך למשק הישראלי כ-2.5 מיליארד שקלים.

הרכב שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לגניבה בישראל הוא ג’יפ או ג’יפון חדש יחסית (שנות ייצור 2021-2024) בצבע לבן ונע באזור גוש דן, שילוב שמרכז את רוב אירועי הגניבה ברבעון השלישי של 2025. מנגד, רכבים מסחריים כבדים, משאיות וכלי צמ"ה כמעט ואינם נגנבים, עם שיעור זניח של כ־3% מכלל האירועים בלבד, וגם כלי רכב ישנים יותר ופחות מבוקשים לחלקים נחשבים לבטוחים יותר. מבחינה גיאוגרפית, אזור הצפון ויהודה ושומרון רשמו את שיעור הגניבות הנמוך ביותר, 3% ו-1% בהתאמה, לעומת כמעט מחצית מהמקרים שתרחשו בגוש דן.

המחקר של איתוראן

המחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב ברבעון ה-3 של שנת 2025 מעריך שכ- 50% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-50% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינאית ובישראל.

מהמחקר עולה עוד שברבעון השלישי של שנת 2025 בעקבות הפעילות הענפה של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-16% באירועי גניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המדגם מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 17%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

המחיר האמיתי של הרכב החדש וכמה תפסידו מירידת ערך?

השאלה הכספית שכל קונה רכב חייב לשאול: כמה הרכב יהיה שווה רגע אחרי שקניתי ואיזה רכבים מאבדים הכי הרבה ערך בשנים הראשונות?


עמית בר |

ירידת ערך היא אולי הפרמטר הכי פחות מדובר בזמן רכישת רכב חדש, אבל בפועל מדובר בגורם שיכול להכריע אם העסקה משתלמת או לא. ברוב המקרים, נהגים לא מתכננים להחזיק את הרכב עשרים שנה, אלא למכור או להחליף אותו אחרי כמה שנים. אבל אחרי כמה שנים הרכב כבר שווה משמעותית פחות - אפילו חצי מהמחיר המקורי. יש רכבים שירידת הערך בהן גדולה יותר. אז כמה אתם מפסידים על קניית רכב חדש, והאם זה הגיוני-כלכלי לקנות רכב חדש? 

דמיינו שאתם קונים טסלה מודל 3 חדשה ב-250-270 אלף שקלים - בעוד שלוש שנים, היא עלולה להיות שווה רק 130-150 אלף שקל. היא מאבדת קרוב ל-50% מערכה שזה 120-130 אלף שקל. לעומת זאת, יונדאי טוסון בנזין עשויה לשמור על 75%-80% מערכה - ירידה של  עד 25% בלבד בתקופה זו. לקחתם את זה בחשבון? זה פרמטר כלכלי מאוד חשוב, ובוא נתחיל במה זו ירידת ערך ולמה בכלל היא קיימת?  

ירידת ערך היא ההפרש בין מחיר המחירון של רכב חדש לבין המחיר שבו ניתן למכור אותו בשוק היד השנייה. כל רכב מאבד מערכו - זו עובדה כלכלית פשוטה. הסיבות לכך מגוונות ורבות, הרכב מתיישן, טכנולוגיות חדשות נכנסות לשוק, הביקוש משתנה, ועלויות התחזוקה עולות ככל שהשנים חולפות.

בשוק הישראלי, שבו מחירי רכב חדש ממוצעים עומדים על כ-150-160 אלף שקלים, ירידת ערך של 20%-25% בשנה הראשונה פירושה הפסד של 30 עד 40 אלף שקלים. דוגמה קלאסית, היא הטויוטה קורולה המבוקשת. היא נמכרה לפני שנה כרכב חדש במעל 150 אלף שקל, כעת היא שווה במקרה הטוב 120-125 אלף שקל. עוד שנתיים היא ב-80-90 אלף שקל. 


הירידה תלויה בסוג הרכב - רכבי יוקרה כמו ב.מ.וו סדרה 3 עלולים לאבד 40% בערך בשלוש שנים, בעוד רכבי משפחה יפניים כמו הסובארו XV שומרים על ירידה של כ-15%.