צריך לשנות את דרכי התעמולה, אבל גם לחשוב מה יהיה בעתיד
בימים אלו דנה ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת באישור תקנות לדרכי תעמולה, כפי שהציעה הוועדה הציבורית בראשות נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית בייניש. המטרה - התאמת החוק לימינו אנו. הביצוע - אומנם הכרחי, אבל בוודאי שלא מספיק.
הוועדה מציעה לקבוע "סעיף מטרה" שיכלול את עקרונות היסוד של דיני תעמולת הבחירות: הגינות, שקיפות, חופש ביטוי, שוויון הזדמנויות בין המתמודדים וכבוד האדם. לשם כך היא מציעה בין היתר את ביטול האיסור על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה ב-60 הימים שלפני יום הבחירות, מה שמתקיים כבר ממילא, וכן במקביל להטיל על הערוצים השונים את החובה להקפיד בתקופת הבחירות על מתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הבאות לידי ביטוי בבחירות. לפי הוועדה, יש גם לקבוע במפורש בחוק כי תעמולה גזענית במהותה או המסיתה לאלימות אסורה מעיקרה.
.
אופיר שפיגל (צילום: תמר מצפי)
.
בנוסף גם ממליצה הוועדה לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הנהוגים כיום, ובמקומם להקצות לכל רשימת מועמדים מספר דקות קבוע להציג את מסריה לציבור, ברדיו ובטלוויזיה, ובמקביל, לאפשר למפלגות לרכוש "פרסומות בחירות" בטלוויזיה וברדיו, במגבלות שונות.
- רוצים להיות ח"כים במפלגות דמוקרטיות? תכינו את המזומנים
- "ההתנהלות התקשורתית של שטראוס טובה. הבעיה - הצד התפעולי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד אלמנט חשוב בהצעה הוא סיום ימי העמותות השונות והגופים החוץ פרלמנטרים: הוועדה מציעה להחיל את עקרון השקיפות גם על מודעות בחירות מטעם גופים חוץ-מפלגתיים, וגם מתייחסת לאינטרנט ומציעה שורה של איסורים והגבלות גם שם, לדוגמה - חובת שקיפות, איסור על תעמולה ביום הבחירות ועוד. מדובר בסעיף שיהיה מורכב מאוד ויכול לשמש את הצד שכנגד ליצירת נזק. אני לא רוצה להעלות על דעתי שמישהו נגיד יתחזה לתומך ויפעל נגד...
מה עוד? הוועדה ממליצה לבטל את ההסדר לפיו כל הפרה של חוק דרכי תעמולה היא עבירה שבצידה סנקציה פלילית, ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד.
במקום זאת, מרבית האיסורים וההפרות יאכפו באמצעות קנסות וצווי מניעה (לשמחתם של עורכי הדין). הוועדה גם מציעה לבטל הסדרים ארכאיים ובהם איסור השימוש בכלי שיט ובכלי טיס, איסור על נשיאת לפידים ועוד.
אין ספק שמדובר בהחלטות חשובות משמעותיות, אבל בינתיים הן בעיקר ייתנו תוקף חוקי למצב הקיים כיום. באחד הדיונים האחרונים בנושא בוועדה, אמרה השופטת בדימוס בייניש כי "אנחנו מתכנסים בוועדת החוקה להציג המלצותינו לתיקון החוק, אבל זה כבר קרה בעבר ב-2018. מאז עברנו ארבע מערכות בחירות ואין שום התאמה בין המצב החוקי הקיים היום בתעמולת הבחירות למציאות בה אנו חיים".
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
.
השופטת צודקת, אבל צריך גם לזכור - לא רק שעברו חמש שנים מאז המלצות הוועדה, הרי שגם בקצב ההתפתחות הכללי והטכנולוגי בפרט, אולי כדאי גם לחשוב מעבר. אם כבר קיימת ועדה שדנה בנושא החשוב הזה, כדאי שהיא תצפה גם פני עתיד ותבחן מה הן ההתפתחויות הטכנולוגיות, וכך תצליח, אולי הפעם, לסגור את השער עוד לפני שעוד סוסים יברחו מהאורווה.
.

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.