הקבלנים יוצאים למלחמה בהגבלת הבניה במרכז

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון: "משיכת רוכשים לפריפריה תתאפשר רק על ידי מתן תמריצים ומענקים לרוכשים, לצד השקעות ביצירת מקומות תעסוקה, בתחבורה ובחינוך"
שי פאוזנר |

"העלאה מכוונת של מחירי הדירות במרכז לא תביא להגברת הרכישות בפריפריה", כך טוען היום מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, בעקבות הודעת משרד השיכון אתמול הדוגלת בהגבלת הבנייה במרכז הארץ כדי לחזק את הפריפריה.

גורדון טוען, כי כבר היום מחירי הדירות במרכז הארץ גבוהים ואינם מאפשרים לזוגות צעירים לרכוש דירה במרכז , גם היצע הקרקעות מצומצם ומחירי הקרקעות נמצאים במגמת עלייה מתמשכת. פעולות מכוונות לצמצום הפיתוח במרכז לשם העלאה מכוונת של מחירי הדירות יהוו התערבות גסה בהתנהלות השוק והן לא תבאנה למטרה המיוחלת של רכישת דירות בפריפריה. להפך, יש צורך להגדיל את היצע הקרקעות לבנייה גם במרכז על מנת למנוע את המשך עליית המחירים המופרזת.

גורדון , שכיהן עד לאחרונה כסגן הממונה על התקציבים באוצר, מציין כי לאור התנהלות השוק בשנים האחרונות והתרחבות הפער בין מרכז לפריפריה עד ליצירתן של שתי מדינות, ממשלת ישראל צריכה לנקוט בפעולות שיעודדו רכישת דירות בפריפריה.

הגישה של משרד השיכון לבנות בפריפריה צמודי קרקע במקום בנייה רוויה היא נכונה , אולם בנוסף יש ליצור מנגנונים של עידוד רכישת דירות על ידי החזרת המענקים לאיזורי הפריפריה ומתן הטבות מיסויות מפליגות.

"לא ניתן להכריח את תושבי המרכז לעבור לפריפריה רק על ידי העלאת המחירים של הדירות במרכז , יש ליצור כדאיות מוגברת לרכישת דירות בפריפריה זאת לצד פיתוח מסיבי של תחבורה שתיצור נגישות מהירה למרכז הארץ , ולצד פיתוח של מקומות תעסוקה , ושיפור החינוך", טוען גורדון ומוסיף כי, " התאחדות הקבלנים פועלת כיום לגיבוש תוכניות לעידוד רכישת דירות בפריפריה שתוגשנה למשרד האוצר ולממשלה, בין ההצעות הנבחנות , החזרת המענקים לפריפריה , ביטול הדרגתי של מס הרכישה , הכרה בריבית על המשכנתאות כהוצאה מוכרת, השתתפות בהחזרי המשכנתאות לזוגות צעירים ועוד... כאשר הדגש מושם על עידוד רכישת דירות בגליל ובנגב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.