יאן יאנקו
צילום: קרין מגן, אתר www.karinmagen.co.il
טור

שברו את האינטרנט: למה הכלי האחרון שפייסבוק השיקו הוא לא פחות ממהפכה

זה ייקח לה זמן אבל פייסבוק עשתה צעד ענק בלהביא את האינטרנט אליכם. את מהירות האינטרנט פייסבוק לא יכולה לפתור אז היא מאחסנת את תוכן האתרים אצלה - בשבילכם 

"בשעות הבוקר המוקדמות של הראשון למאי, עורכי תוכן מכמה אתרי תוכן גדולים, כמו גאווקר, וייס ומאשבל, שמו לב שפוסטים שהם העלו לפייסבוק נעלמים. התנועה לאתרים התרסקה". כך דיווח הוול-סטריט ג'ורנל במאמר האחרון שמסביר את מהות הכלי החדש שפייסבוק השיקו: מאמרים מידיים או Instant Articles.

הוול-סטריט ג'ורנל הסביר את מה שכבר ידוע להרבה מאוד בעלי אתרים: פייסבוק הם עורק חשוב, לעתים אף מרכזי, באספקת תנועה של גולשים לאתרים. על מה מדובר?

למי שיש אייפון וביקר לאחרונה בעמודי הפייסבוק של נשיונאל ג'יאוגרפיק, הניו-יורק טיימס או באזפיד כבר מבין על מה המהומה (ואם עדיין לא עשיתם זאת, ממליץ לבקר שם במהרה). מדובר בכלי חדש שפייסבוק השיקו לאחרונה שבמקום להוציא את הגולש לאתר חיצוני מעלה את התוכן של המאמר כאילו בתוך פייסבוק. לא זאת בלבד שמהירות טעינת התוכן דומה למהירות שבה נטענת תמונה בפייסבוק, התוכן עצמו מעוצב ויפיפייה, עם סרטוני וידאו שמופעלים אוטומטית, תמונות אינטראקטיביות וסאונד שמלווה חלק מהתוכן.

בעצם מה שקרה הוא שפייסבוק שברו את האינטרנט. פשוטו כמשמעו. או כמו שנאמר בקבוצת הוואטסאפ קהילת הטכנולוגיה הישראלית שהקים מורד שטרן: "אם גוגל אמרו "נביא אתכם לכל מקום באינטרנט", פייסבוק אומרים "אנחנו נביא את כל האינטרנט אליכם"".

אז מה בעצם קרה, איך זה קרה ולמה מדובר בלא פחות ממהפכה.

הבעיה העיקרית שיצרני תוכן זיהו, כמו שהוול-סטריט ג'ורנל דיווחו, היא שפייסבוק מספקים הרבה, ואף לעתים את רוב, התנועה לאתרים שלהם. למה זו בעיה? רוב המשתמשים נכנסים לפייסבוק דרך מובייל; גם אם אתר התוכן מותאם למובייל, בממוצע לוקח כשמונה שניות עד שהאתר, כל אתר, נטען במלואו. במילים אחרות מדובר בחוויית משתמש מאוד לא נוחה, מטרחנת, שגורמת להרבה משתמשים ללחוץ על האיקס בפינה ולא להגיע למאמר שעליו לחצו.

מבחינת יצרני התוכן מדובר באיבוד משתמשים/קוראים ומכאן שגם באיבוד הכנסות מפרסום באתר. מבחינת פייסבוק מדובר בחוויית שימוש בעייתית שגורמת למשתמשים להימנע מלחיצה על קישורים ופספוס של אחת מהמטרות של פייסבוק להיות מרכז התוכן העיקרי של המשתמשים שלהם. פייסבוק ממש לא רוצים להיות רק המקום שאליו אתם מגיעים כדי לראות תמונות של ילדים חמודים וחתולים מצחיקים. פייסבוק רוצים שתחזרו כל הזמן לצרוך תוכן שמעניין אתכם.

אז פייסבוק החליטו לטפל בנושא. את מהירות האינטרנט פייסבוק לא יכולים לפתור, אז הם הציעו פתרון פשוט יותר: פייסבוק פנו לכמה יצרני תוכן גדולים עם הצעה לאחסן תוכן נבחר על השרתים של פייסבוק עצמם. אחזור על זה: פייסבוק הציעו ליצרני התוכן לתת להם את התוכן שלהם ולהעלות אותו ישירות דרך פייסבוק, מבלי שהגולש יצטרך לעבור לאתר של יוצר התוכן.

אז קודם כל לכל מי שעוסק בקידום אתרים זה כבר מדליק כמה נורות אדומות. לאחסן את התוכן שלך בשרת של מישהו אחר אומר שקודם כל האתר שלך מאבד תנועה (או אפילו לא מקבל אותה בכלל), האתר שלך נפגע מהבחינה הזו בקידום בגוגל ואתה מאבד את החזקה על המידע של הגולשים שמגיעים לקרוא את התוכן שלך. ומידע, דאטה, זה הדבר הכי חזק היום בעולם (או כמו שאמר וויליאם אדווארדס דמינג: "ללא דאטה אתה רק בן אדם עם דעה"). רק תשאלו את וואטסאפ, שנרכשו ב-19 מיליארד דולר על ידי פייסבוק לפני כשנה, כמה שווה הדאטה שהיה להם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כמובן שלכל זה הצטרפו אוהבי הקונספירציות שציירו את פייסבוק בתור הרע המושלם שמנסה להשתלט על האינטרנט החופשי ושאסור להם לתת לעשות כזה דבר. יש שיטענו שזה נותן יותר מדי כוח לפייסבוק ושצריך לעצור את זה.

ורק כדי להסביר את הנושא: אחסון התוכן על השרתים של פייסבוק בעצם מוריד את הצורך להעביר את הגולש לאתר חיצוני ומאפשר לפייסבוק לטעון את התוכן באותה המהירות שנטענת תמונה בניוז-פיד. הגולש לא צריך להמתין להעלאת התוכן, הוא פשוט עולה. מאידך, אי אפשר להתעלם מהיתרונות שפייסבוק מביאה עימה והבעיות שההצעה של פייסבוק באה לפתור.

איבוד גולשים - כבר הבנו שפייסבוק הם כוח ענק מבחינת התנועה שהם מספקים לאתרים השונים. הבנו גם שהיות ורוב הגולשים נכנסים לפייסבוק דרך מובייל, התנועה הזו נפגמת. אבל אתרי התוכן חייבים את התנועה הזו. אם אתרי התוכן יאחסנו את התוכן בשרתים של פייסבוק הם ירוויחו 100% מכל מי שיקליק על התוכן שלהם. זה יתרון מאוד גדול לפתרון של פייסבוק היות ואין כיום אף כלי או פתרון דומה לזה. מה גם שהפתרון של פייסבוק מתייחס אך ורק למובייל, עקב האכילס של הרבה אתרי תוכן.

מוניטיזציה - בעיה נוספת של אתרי תוכן, בהמשך לאיבוד התנועה במובייל, זה שהם לא מצאו עדיין דרך טובה לייצר רווחים מתנועת הגולשים לאתרים שלהם במובייל (מוניטיזציה). גם אם גולש הגיע לאתר במובייל, הרבה פעמים התוכן נטען בצורה לא אפקטיבית, לא כל התוכן מותאם כמו שצריך ואם למישהו יש חוסם מודעות מסוג כלשהו אז גם האתר הכי טוב בעולם לא יעזור לייצר רווחים.

תחשבו שאם מכל עשרה אנשים שהיו נכנסים לאתר אחד היה מקליק על מודעה, מה קורה אם יכנסו 100 אנשים? במצטבר, סטטיסטית, אתרי התוכן אמורים לראות עלייה בכמות הלחיצות על מודעות ומכאן שיראו יותר הכנסות. פייסבוק גם מציעים ליצרני התוכן להשתמש ברשת הפרסום של פייסבוק על מנת להציג מודעות רלוונטיות יותר לגולשים ובכך להגדיל את הסיכויים להקלקות על מודעות.

כמו כן פייסבוק מאפשרים ליצרני התוכן להוסיף כלי מעקב ומדידה משלהם על מנת ללמוד על הקהל שמגיע לתוכן שלהם. בכך הם פתרו את אחד הפחדים הגדולים של יצרני התוכן וזה לאבד את השליטה על המידע אודות הגולשים שלהם.

חווית גלישה מדהימה - כמו שכבר ציינתי חוויית גלישה שבה אתר נטען לאט מדי היא חווית גלישה לא טובה. גם גוגל הבינו את זה עם השינוי האחרון שהם עשו במנוע החיפוש שלהם שמבליט קודם כל אתרים שמותאמים למובייל. כאשר ניסיתי את הכלי החדש של פייסבוק הייתי בהלם מהמהירות שבה התוכן עלה. אפילו שקראתי את ההסבר לפני כן, תפיסתית, מתוך הרגל, המוח רגיל לכך שברגע שלחצתי על מאמר אני צריך להמתין. ופתאום "הופ", הנה התוכן. כולו נטען, בלי עיכובים, בלי שעון חול מתהפך, לא נתקע. פייסבוק יצרו כאן חווית גלישה חדשה שלא הייתה מוכרת עד היום במובייל.

מעבר לכך הכלי מאפשר לאתרי התוכן ליצור תוכן עשיר, אינטראקטיבי. ניתן ללחוץ על תמונות ולהזיז את הנייד מצד לצד כדי לראות חלקים נוספים של התמונה (tilt-shift), וידאו מופעל אוטומטית בתוך המאמר בתוך מאיות השנייה ולא נתקע, ישנה אפשרות להקשיב לאודיו בזמן שצופים בתמונה שנפסק בצורה אלגנטית כשממשיכים לגלול במאמר. כל מאמר מעוצב אחרת עם פונטים שונים וניתן לזהות ישירות למי התוכן שייך.

אז למה מהפכה?

בסדר, אז פייסבוק עוזרים לתשעה יצרני תוכן ענקיים להעביר להם תנועה לתוכן שלהם. אלו חברות ענק שיכולות להרשות לעצמן לוותר על חלק מהתנועה לאתר שלהן לטובת הנושא, יש להן צוותים שלמים שעוסקים במלאכה ושיכולים להפוך את התוכן לעשיר ומגוון יותר.

אבל איך בלוג קטן או עסק קטן יכולים להרוויח מהנושא?

אז כמובן שזו השערה בלבד ואין לדעת מה פייסבוק יעשו עם הכלי הזה (הוא עוד צריך לתפוס, כי אם זה לא יקרה אז פייסבוק יכולים לסגור אותו באותה המהירות שהם השיקו אותו). אבל ההשערה שלי היא שפייסבוק יאפשרו לכולם לאחסן כל סוג תוכן בכלי הזה. וכשאני אומר כל סוג תוכן אני מתכוון לאחסון אתרים שלמים, מדף נחיתה קטן ועד אתר שלם שכולל כל מה שאתר מודרני מכיל כיום.

תחשבו על זה: עסק קטן שרוצה כיום לאסוף לידים, פניות מפייסבוק, צריך להיעזר במערכת דפי נחיתה - ברוב המקרים לשלם על דף הנחיתה, לשלם, להביא תנועה מפייסבוק, לקוות שדף הנחיתה מותאם טוב למובייל ולהתפלל שלא יותר מדי גולשים יינטשו בדרך. עם כלי כמו "מאמרים מידיים" פייסבוק יכולים להציע לעסקים לאחסן דף נחיתה בשרתים של פייסבוק וכך לחיצה על מודעה של "צור קשר" תטען באופן מיידי את דף הנחיתה, בלי המתנה. יתרה מכך, היות והכל קורה בפייסבוק, העסק הקטן לא צריך להסתבך עם הטמעות מסורבלות של פיקסלים כדי למדוד המרות, פייסבוק ידעו לתת לו את המידע הזה.

אבל לא רק דפי נחיתה, תחשבו על אתרים שלמים. אתר שלא מייצר תוכן אלא כולו תדמית, לא קל לו להצליח בקידום בגוגל כי קידום בגוגל דורש לא מעט תוכן ועדכון מתמיד שלו. אם פייסבוק יאפשרו לעסקים לבנות אתרים שלמים עם הכלי הזה, אפשר יהיה לתמצת תוכן לפוסטים קצרים ומדי פעם להעביר גולשים ישירות ל"אתר" שנטען במיידי, בלי צורך בשרתים, אחסון, הכל במקום אחד.

האפשרויות כאן הן כמעט בלתי מוגבלות ובמידה ואכן התחזית שלי תתממש אז יש כאן גם איום על כמה וכמה תעשיות (מערכות דפי נחיתה, חברות לאחסון אתרים ועוד) וכפי שציינתי מדובר בלא פחות ממהפכה. זה ייקח זמן. זה לא יקרה מחר, אבל פייסבוק עשו צעד ענק בלהביא את כל האינטרנט אליכם.  

הכותב, יאן יאנקו קוטליארסקי, הוא מנהל מחלקת המדיה החברתית ב-moblin

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה בדבר שם עברי לעצמך? תתחיל את המהפכה בבית (ל"ת)
    פן פמדפון פנדרניצקיו 20/05/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יאנקו הטרחן 18/05/2015 12:42
    הגב לתגובה זו
    פייסבוק מתקנאה בקליק בייטים של אתרים עם טראפיק עצום כמו באזפיד והפניות (ברווחיות) של ממשקים כמו אאוטבריין וטאבולה והיא מתמקדת בתוכן. ההימור שלנו - זה ייכשל, יאנקו יאכל את הכובע, כרגיל
  • 2.
    הבלתי רגילה 18/05/2015 12:06
    הגב לתגובה זו
    וזאת בעיה גדולה. ברגע שכל העסק שלי (ואצל הרבה בעלי עסקים מבוססי אינטרנט האתר הוא כל העסק בערך) - ברגע שהוא מבוסס רק על פייסבוק, הרי שגורל העסק נמצא, פשוטו כמשמעו, בידיים שלהם. הם יכולים לעשות עם המערכת שלהם כל שינוי שירצו, בהתאם לאסטרטגיית הרווחים שלהם שלא ממש מתחשבת ברווחים שלי - ולנו לא ישאר אלא להוריד את הראש ולהסתגל לשינויים שהבוס הגדול כופה עלינו, אחרת - נאבד את העסק. יאכסה.
  • שני 18/05/2015 14:32
    הגב לתגובה זו
    לפחות תהיה אפשרות נוספת עם הממשק החדש של פייסבוק
  • 1.
    אסף 17/05/2015 23:30
    הגב לתגובה זו
    כי הייתי בטוח שזה תשעה מעשרה.
  • יאן 18/05/2015 12:38
    הגב לתגובה זו
    אסף, זו הייתה דוגמה להמחשה. מה קורה אם תאורטית 1 מכל עשרה מקליק על מודעה אצלך באתר ומה יקרה אם במקום 10 גולשים תקבל 100 גולשים :))
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.