טור

למרות מה שכולם חושבים: צעירים נוטשים את פייסבוק - לטובת פייסבוק

אנשים לא נוטשים את פייסבוק, הם משתמשים פחות וזה טבעי. וצריך לזכור משהו חשוב: שתיים מהאפליקציות הכי פופולאריות בעולם שייכות לפייסבוק

האם הצעירים באמת נוטשים את פייסבוק? ואם כן, לאן והאם זה משפיע על פייסבוק?

כבר כמעט 4 שנים זועקות הכותרות בעיתונים שמשתמשים נוטשים את פייסבוק. ב-2010 טענו בגלובס כי הנטישה היא לטובת הפלטפורמות ה"מתחרות" טוויטר וגוגל+ (בינתיים גוגל+ בעתיד לא ברור ואינסטגרם כבר עקפו את טוויטר במספר המשתמשים). כשראו שאין נטישה של ממש התחילו טענות על כך שהצעירים הם אלו שנוטשים, או כמו שכלכליסט היטיבו לתאר זאת: "נטישתה של פייסבוק על ידי הצעירים היא עובדה מתועדת".

בינתיים פייסבוק, ברוב "חוצפתם", התעלמו מכול הכותרות והמשיכו לצמוח. הרשת החברתית הגדולה בעולם גדלה מרבעון לרבעון, הרווחים גדלו וזמן השימוש והשהייה גדלו גם כן, באופן עקבי לאורך כל ארבעת השנים האחרונות. אז הצעירים לא נוטשים את פייסבוק? גם זה לא מדויק.

Social Media Fatigue ואפליקציות נושא

המושג Social Media Fatigue יכול לעזור לנו להבין קצת יותר טוב מה באמת קורה עם משתמשים בפייסבוק. אחת מההגדרות שמצאתי למושג מסבירה אותו כך: "עייפות מדיה חברתית מתייחסת לנטייה של משתמשים להתרחק ממדיה חברתית כאשר הם נהיים מוצפים ביותר מדי רשתות חברתיות, יותר מדי חברים ועוקבים, ויותר מדי זמן שמבוזבז על שמירת הקשרים הללו. שעמום ודאגה לפרטיות גם כן מקושרים לעייפות מדיה חברתית".

צעירים לא נוטשים את פייסבוק, הם מוצאים עניין בכלים ואפליקציות אחרות. זה נכון לא רק לצעירים, זה נכון גם למשתמשים הבוגרים יותר. אמנם כמות הזמן שאנשים משקיעים בפייסבוק רחוקה בהרבה מכל רשת חברתית אחרת (ובעצם בכלל מכל אתר אחר), אך ההיצע הקיים של אפליקציות "עוזר" למשתמשים השונים למצוא מפלט לצרכים הדיגיטליים האינדיבידואליים שלהם. אנשים לא נוטשים את פייסבוק, הם משתמשים פחות וזה רק טבעי. לפלטפורמה שיש לה יותר ממיליארד ורבע משתמשים, היכולת להמציא את עצמך מחדש כך שכולם תמיד יישארו בעניין היא לא גדולה.

פייסבוק הבינו את זה. הם הבינו שאנשים מתעייפים ושהיכולת לשמר את אפקט ה"וואו" היא קשה מאוד. הרגע הראשון שבו ניתן לראות בוודאות שפיסבוק הבינו את זה היה בשנת 2012 אז פייסבוק רכשו את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר. אינסטגרם היא אפליקציית נושא, אפליקציה שיש לה רעיון אחד והיא יישמה אותו בצורה מעולה. פייסבוק ראו שאנשים מצאו באינסטגרם צורך שלפייסבוק לא היה מענה אליו ובמקום לנסות לפתח מענה, החליטו לרכוש את החברה.

גם כשפייסבוק רכשו את וואטסאפ ב-19 מיליארד דולר הסיבה הייתה אותה סיבה: יש כלי, במקרה הזה וואטסאפ, שאנשים מעדיפים להשתמש בו ככלי ייעודי לנושא אחד בלבד - העברת מסרים. היישום פשוט ועשה את העבודה שלו בצורה מעולה. אנשים המשיכו להשתמש בפייסבוק כדי לשתף חוויות, כדי לקבל השראה, כדי לראות מה קורה אצל החברים שלהם ולהתעניין במותגים אבל את השיחות המידיות הם העדיפו לקיים בוואטסאפ.

את הפעולות הפשוטות של שיתוף תמונה אחת של הצימר שבו אני נמצא או לשלוח הודעת קבוצתית מצחיקה, אנשים מעדיפים לעשות באינסטגרם ובוואטסאפ. זכרו שהאפליקציה של פייסבוק לא הייתה מהטובות שיש (אם כי יש שיפור ניכר) וזו גם כנראה אחת הסיבות שפייסבוק החליטו להוציא את המסנג'ר לאפליקציה נפרדת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האם אנחנו שונים?

לעתים בכנסים והרצאות שאני מעביר שואלים אותי אם אני עובד בפייסבוק או אם פייסבוק משלמים לי כדי לדבר בלהיטות שבה אני מדבר על המוצר שלהם. לא, הם לא. הסיבה שאני מדבר בכזה להט על פייסבוק זה כי אני באמת מאמין בפייסבוק ככלי אפקטיבי לשיווק ופרסום ואני אוהב להתלהב ממה שאני עוסק בו. אני מאחל לכל אחד שיתלהב ככה ממה שהוא עוסק בו ביום יום. יחד עם זאת, גם אני מבלה חלק לא מבוטל מהזמן שלי בוואטסאפ ובאינסטגרם ולא בהכרח בשימוש בפייסבוק. זה לא הופך את פייסבוק לפחות רלוונטית עבורי וזה גם לא הופך אותי לנוטש. אפליקציית הפייסבוק משמשת אותי, מעבר לעיסוק המקצועי, ככלי נוסף ממכלול של כלים שבהם אני משתמש, כל אחד וייעודו הוא.

תחשבו על עצמכם, האם אתם נמצאים כל הזמן באפליקציה אחת בלבד? סביר להניח שלא. אפילו סביר להניח שהתיאור שנתתי כרגע על עצמי דומה גם אצלכם. אולי, וסביר מאוד להניח, שחלוקת הזמנים בין האפליקציות שונה אבל השימוש הוא בעיקרון אותו שימוש.

המגמה

אפליקציות הנושא כמו 'סנאפצ'אט', 'אינסטגרם', 'וואטסאפ', 'אובר' ועוד גדלות בקצב מדהים. לכל אפליקציה יש נושא מסוים וסביבו מתפתח עולם תוכן שלם. גם פייסבוק התחילו בתור פלטפורמת נושא שהציע לשתף את החיים עם החברים שלנו. אולי זו הסיבה שפייסבוק התחילו להוציא חלק מהכלים שלהם לאפליקציות ייעודיות חיצוניות כמו המסנג'ר ואפליקציית הקבוצות. אולי פייסבוק רוצים לחזור להיות הכי טובים בנושא שלהם - שיתוף חוויות עם הקרובים לנו.

מה שהמגמה באמת מוכיחה זה שאם עד לא מזמן הרוב היו משתמשים בעיקר בפייסבוק, ההיצע כיום מאפשר חלוקה של הזמן בין אפליקציות שונות. אך צריך לזכור משהו מאוד חשוב: שתיים מהאפליקציות הכי פופולאריות בעולם שייכות לפייסבוק עצמם, כך שגם אם יש פחות שימוש בפייסבוק ויותר שימוש באפליקציות אחרות, ברוב הפעמים זה יהיה באחת מהאפליקציות ששייכות לפייסבוק. אז בפעם הבאה הכותרת בגלובס או בכלכליסט צריכה בעצם להיות "צעירים נוטשים את פייסבוק לטובת פייסבוק".

יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית Moblin

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דון חוליו 11/01/2015 17:37
    הגב לתגובה זו
    ולכן יש לו אינטרס לשמר את העניין בה. בפועל פייסבוק 'מזדקנת' ותוך 5 שנים תיהפך ללא רלוונטית לקהל שבין 12-18.
  • מישהו 15/01/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    בקהל שבין 12-18?
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים. 

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.