יאן יאנקו
צילום: קרין מגן, אתר www.karinmagen.co.il
טור

למרות מה שכולם חושבים: צעירים נוטשים את פייסבוק - לטובת פייסבוק

אנשים לא נוטשים את פייסבוק, הם משתמשים פחות וזה טבעי. וצריך לזכור משהו חשוב: שתיים מהאפליקציות הכי פופולאריות בעולם שייכות לפייסבוק

האם הצעירים באמת נוטשים את פייסבוק? ואם כן, לאן והאם זה משפיע על פייסבוק?

כבר כמעט 4 שנים זועקות הכותרות בעיתונים שמשתמשים נוטשים את פייסבוק. ב-2010 טענו בגלובס כי הנטישה היא לטובת הפלטפורמות ה"מתחרות" טוויטר וגוגל+ (בינתיים גוגל+ בעתיד לא ברור ואינסטגרם כבר עקפו את טוויטר במספר המשתמשים). כשראו שאין נטישה של ממש התחילו טענות על כך שהצעירים הם אלו שנוטשים, או כמו שכלכליסט היטיבו לתאר זאת: "נטישתה של פייסבוק על ידי הצעירים היא עובדה מתועדת".

בינתיים פייסבוק, ברוב "חוצפתם", התעלמו מכול הכותרות והמשיכו לצמוח. הרשת החברתית הגדולה בעולם גדלה מרבעון לרבעון, הרווחים גדלו וזמן השימוש והשהייה גדלו גם כן, באופן עקבי לאורך כל ארבעת השנים האחרונות. אז הצעירים לא נוטשים את פייסבוק? גם זה לא מדויק.

Social Media Fatigue ואפליקציות נושא

המושג Social Media Fatigue יכול לעזור לנו להבין קצת יותר טוב מה באמת קורה עם משתמשים בפייסבוק. אחת מההגדרות שמצאתי למושג מסבירה אותו כך: "עייפות מדיה חברתית מתייחסת לנטייה של משתמשים להתרחק ממדיה חברתית כאשר הם נהיים מוצפים ביותר מדי רשתות חברתיות, יותר מדי חברים ועוקבים, ויותר מדי זמן שמבוזבז על שמירת הקשרים הללו. שעמום ודאגה לפרטיות גם כן מקושרים לעייפות מדיה חברתית".

צעירים לא נוטשים את פייסבוק, הם מוצאים עניין בכלים ואפליקציות אחרות. זה נכון לא רק לצעירים, זה נכון גם למשתמשים הבוגרים יותר. אמנם כמות הזמן שאנשים משקיעים בפייסבוק רחוקה בהרבה מכל רשת חברתית אחרת (ובעצם בכלל מכל אתר אחר), אך ההיצע הקיים של אפליקציות "עוזר" למשתמשים השונים למצוא מפלט לצרכים הדיגיטליים האינדיבידואליים שלהם. אנשים לא נוטשים את פייסבוק, הם משתמשים פחות וזה רק טבעי. לפלטפורמה שיש לה יותר ממיליארד ורבע משתמשים, היכולת להמציא את עצמך מחדש כך שכולם תמיד יישארו בעניין היא לא גדולה.

פייסבוק הבינו את זה. הם הבינו שאנשים מתעייפים ושהיכולת לשמר את אפקט ה"וואו" היא קשה מאוד. הרגע הראשון שבו ניתן לראות בוודאות שפיסבוק הבינו את זה היה בשנת 2012 אז פייסבוק רכשו את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר. אינסטגרם היא אפליקציית נושא, אפליקציה שיש לה רעיון אחד והיא יישמה אותו בצורה מעולה. פייסבוק ראו שאנשים מצאו באינסטגרם צורך שלפייסבוק לא היה מענה אליו ובמקום לנסות לפתח מענה, החליטו לרכוש את החברה.

גם כשפייסבוק רכשו את וואטסאפ ב-19 מיליארד דולר הסיבה הייתה אותה סיבה: יש כלי, במקרה הזה וואטסאפ, שאנשים מעדיפים להשתמש בו ככלי ייעודי לנושא אחד בלבד - העברת מסרים. היישום פשוט ועשה את העבודה שלו בצורה מעולה. אנשים המשיכו להשתמש בפייסבוק כדי לשתף חוויות, כדי לקבל השראה, כדי לראות מה קורה אצל החברים שלהם ולהתעניין במותגים אבל את השיחות המידיות הם העדיפו לקיים בוואטסאפ.

את הפעולות הפשוטות של שיתוף תמונה אחת של הצימר שבו אני נמצא או לשלוח הודעת קבוצתית מצחיקה, אנשים מעדיפים לעשות באינסטגרם ובוואטסאפ. זכרו שהאפליקציה של פייסבוק לא הייתה מהטובות שיש (אם כי יש שיפור ניכר) וזו גם כנראה אחת הסיבות שפייסבוק החליטו להוציא את המסנג'ר לאפליקציה נפרדת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האם אנחנו שונים?

לעתים בכנסים והרצאות שאני מעביר שואלים אותי אם אני עובד בפייסבוק או אם פייסבוק משלמים לי כדי לדבר בלהיטות שבה אני מדבר על המוצר שלהם. לא, הם לא. הסיבה שאני מדבר בכזה להט על פייסבוק זה כי אני באמת מאמין בפייסבוק ככלי אפקטיבי לשיווק ופרסום ואני אוהב להתלהב ממה שאני עוסק בו. אני מאחל לכל אחד שיתלהב ככה ממה שהוא עוסק בו ביום יום. יחד עם זאת, גם אני מבלה חלק לא מבוטל מהזמן שלי בוואטסאפ ובאינסטגרם ולא בהכרח בשימוש בפייסבוק. זה לא הופך את פייסבוק לפחות רלוונטית עבורי וזה גם לא הופך אותי לנוטש. אפליקציית הפייסבוק משמשת אותי, מעבר לעיסוק המקצועי, ככלי נוסף ממכלול של כלים שבהם אני משתמש, כל אחד וייעודו הוא.

תחשבו על עצמכם, האם אתם נמצאים כל הזמן באפליקציה אחת בלבד? סביר להניח שלא. אפילו סביר להניח שהתיאור שנתתי כרגע על עצמי דומה גם אצלכם. אולי, וסביר מאוד להניח, שחלוקת הזמנים בין האפליקציות שונה אבל השימוש הוא בעיקרון אותו שימוש.

המגמה

אפליקציות הנושא כמו 'סנאפצ'אט', 'אינסטגרם', 'וואטסאפ', 'אובר' ועוד גדלות בקצב מדהים. לכל אפליקציה יש נושא מסוים וסביבו מתפתח עולם תוכן שלם. גם פייסבוק התחילו בתור פלטפורמת נושא שהציע לשתף את החיים עם החברים שלנו. אולי זו הסיבה שפייסבוק התחילו להוציא חלק מהכלים שלהם לאפליקציות ייעודיות חיצוניות כמו המסנג'ר ואפליקציית הקבוצות. אולי פייסבוק רוצים לחזור להיות הכי טובים בנושא שלהם - שיתוף חוויות עם הקרובים לנו.

מה שהמגמה באמת מוכיחה זה שאם עד לא מזמן הרוב היו משתמשים בעיקר בפייסבוק, ההיצע כיום מאפשר חלוקה של הזמן בין אפליקציות שונות. אך צריך לזכור משהו מאוד חשוב: שתיים מהאפליקציות הכי פופולאריות בעולם שייכות לפייסבוק עצמם, כך שגם אם יש פחות שימוש בפייסבוק ויותר שימוש באפליקציות אחרות, ברוב הפעמים זה יהיה באחת מהאפליקציות ששייכות לפייסבוק. אז בפעם הבאה הכותרת בגלובס או בכלכליסט צריכה בעצם להיות "צעירים נוטשים את פייסבוק לטובת פייסבוק".

יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית Moblin

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דון חוליו 11/01/2015 17:37
    הגב לתגובה זו
    ולכן יש לו אינטרס לשמר את העניין בה. בפועל פייסבוק 'מזדקנת' ותוך 5 שנים תיהפך ללא רלוונטית לקהל שבין 12-18.
  • מישהו 15/01/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    בקהל שבין 12-18?
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.