יואן
צילום: istock

היואן הדיגיטלי קורא תיגר על הדולר

הממשל הסיני מאמין במטבע דיגיטלי - משתפים פעולה עם חברת שיתוף הנסיעות הגדולה בסין 
צחי אפרתי | (4)
נושאים בכתבה יואן

היואן הדיגיטלי קרוב מתמיד להגיע לשוק. הסינים חתמו על שיתוף פעולה עם חברת דידי צ'ושינג, חברת שיתוף הנסיעות הגדולה בסין. כניסתה של חברת דידי לפרויקט המטבע הדיגיטלי צפויה להאיץ את כניסתו לשוק מכיוון שהחברה כבר מיישמת תשלומים מקוונים. עבור הסינים זוהי אבן דרך משמעותית בניסיון לערער את ההגמוניה המוחלטת של הדולר בשוק העולמי. לממשל הסיני מעורבות גבוהה בתחום הבלוק'ציין וכעת עליית מדרגה שכוללת מטבע ממשלתי -היואן הדיגיטלי.

המטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי מכונה DCEP (Digital Currency Electronic Payment).

 

מתיו גרהאם, בנקאי השקעות ותיק בסין ומנכ"ל חברת סינו גלובל קפיטל - ניתח את הידוע עד כה על המטבע הדיגיטלי וטען כי ממשלת סין רואה בטכנולוגיות חדשות "הזדמנות לקפיצת מדרגה ולכרסם בהגמוניה של הדולר".

דידי – המקבילה הסינית לאובר, הינה חברת שירותי ההסעות הדומיננטית בסין, זאת לאחר שהתמזגה עם יריבה מקומית בולטת בשנת 2015 ורכשה את חברת אובר סין. אף על פי שפרטי החוזה עדיין לא ברורים, תוכנית הפיילוט מהווה יישום אמיתי ראשון של יוזמת היואן הדיגיטלי של סין.  דידי מאפשרת הגעה ישירה לכ-500 מיליון משתמשים בסין, באמצעות פלטפורמות ההסעה שלה כגון מוניות, רכבים פרטים משותפים, דו גלגלים, לוגיסטיקה ומשלוחים.

בחודש מאי השלימה דידי גיוס כספים בסך 500 מיליון דולר עבור חברת הבת שפועלת בתחום הנהיגה האוטונומית. החברה הוערכה לאחרונה ביותר מ -60 מיליארד דולר כך לפי כלי התקשורת בארה"ב.

בעקבות החוזה עם הממשל הסיני החלה חברת דידי בבניית כוח משימה שעוסק בתכנון ויישום הניסוי בפלטפורמת התחבורה שלה – ובכך הממשל הסיני עשוי להגיע ל-500 מיליון משתמשי דידי באופן מהיר וישיר.

מהחברה נמסר "השותפות היא אבן דרך מרכזית ביוזמות המתמשכות של דידי לשיפור הקשר בין מגזרים כלכליים מקוונים ובלתי מקוונים בסין, שכן הממשלה מבקשת לתמוך בפיתוח ענפי המשק הריאלי עם שירותים פיננסיים חדשניים"

 

גרהאם הוסיף כי עבור המדיניות המוניטרית, המטבע הדיגיטלי "יכול להיות שימושי מאוד ליישום ריביות שליליות. יתר על כן, זה פותח יכולות רבות מבחינת בינה מלאכותית ויכולת משופרת לגילוי הונאות כלכליות".

קיראו עוד ב"גלובל"

"בהשוואה למערכות שעומדות בבסיס הדולר כמו Fedwire, SWIFT שהן טכנולוגיות בנות שלושים, ארבעים וחמישים שנה, עם כל התקלות והעלויות הגבוהות, הרי שהמטבע הדיגיטלי הוא בשורה.

"יש כאן הזדמנות לקפיצת מדרגה", אמר, "היואן הדיגיטלי לא נוגע לביטקוין. זה קשור בפוטנציאל הבינלאומי של רנמינבי (המטבע הסיני), לפחות במידה מסוימת"

 

נראה שהיעד המרכזי הסיני הוא השאיפה לחזק את מעמד היואן בעולם. כיום יתרות המט"ח הגלובליות בעולם של המטבע הסיני הן זניחות ביחס לגודלה והשפעתה של סין, וזה לעומת מקומו הדומיננטי של הדולר כמטבע רזרבה עולמי, לפי הערכות הממשל הסיני מטבע דיגיטלי יאפשר שימוש גבוה יותר במטבע הסיני.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שוב הזדמנות למי שטרם קנה ביטקוין (ל"ת)
    20/07/2020 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רובי 20/07/2020 05:57
    הגב לתגובה זו
    בבנק ישראל חייבים להתעורר והדולר שקל צריך להיות לפחות 3.6 דולרר
  • 1.
    אני 20/07/2020 01:22
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה זה יעשה לביטקויין ביחד עם המעריצים הפיזיקאלים, ריבית ריאלית שלילית ואינפלציה איפה שהוא בהמשך הדרך (ניחוש שלי 2023 והלאה).
  • יודע דבר 20/07/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    ביטקוין זה שטויות. אם אתה חושב שהמדינות אי פעם יוותרו על שליטה בדבר חשוב כמו מטבע אז באותה מידה לך תקנה חלקה על כוכב צדק. אולי מתישהו יתיישבו שם וזה יהיה שווה המון כסף. קנה ותחכה.. מטבע דיגיטלי כנראה יגיע בסופו של דבר, זה פשוט בחיים לא יהיה ביטקוין או משהו שלא מאוגד ע״י הממשלות. דיי לחלומות אנרכיסטים. זה מאד רומנטי לפנטז על זה בלילה אני מבין, אבל זה לא הולך לקרות. מה שעושים בינתיים עם ביטקוין זה לקנות סמים ונשק. תהנה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.