למה צנחו מכירות הרכבים החדשים באירופה ביותר מ-8% באוגוסט?

צניחה של 31% במכירות הרכבים בספרד ושל 14% בצרפת; שוק הרכב האירופאי רשם בחודש החולף נסיגה בכל חמשת השווקים המרכזיים של הגוש - אבל זה לא קשור למלחמת הסחר או לברקזיט
ערן סוקול | (1)

מכירות הרכבים החדשים באיחוד האירופי נפלו בחודש אוגוסט עם נסיגה בכל חמשת השווקים העיקריים של הגוש. מנתונים שפורסמו היום על ידי איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA) עולה כי רישומי הרכבים החדשים ברחבי האיחוד האירופי, נתון המשקף את היקף המכירות, צנחו ב-8.4% בחודש אוגוסט בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד לרמה של 1.04 מיליון כלי רכב.

נזכיר, כי תעשיית הרכב האירופאית נתונה תחת לחץ לאחרונה, בין היתר, על רקע השפעות מלחמת הסחר, חוסר הוודאות בקשר עם הברקזיט שמשפיע על הכלכלה האירופאית כולה והשקעות הון הנדרשות לנוכח שינויים תכנולוגיים מתבקשים, בקשר עם הטיית הייצור לרכבים המונעים באמצעות חשמל ועדכון כללי פליטת מזהמים.

עם זאת, הירידה הנוכחית קשורה רק בעקיפין לגורמים אלו. באיגוד מציינים כי הירידה מיוחסת בעיקר לבסיס השוואה גבוה אשתקד, כאשר באוגוסט 2018, יצרני הרכב ביצעו מהלכים להגדלת היקף המכירות לקראת יישום כללי פליטה חדשים באירופה, מה שהוביל לצמיחה דו ספרתית בשווקים רבים באירופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דירה = קורת גג 20/09/2019 00:02
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

מודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיותמודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיות

לאחר ירידה במכירות, טסלה משיקה מודל 3 מוזל באירופה

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה.

הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.

המכירות באירופה דועכות 

למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק. 

חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.