ישיבת מועצת הנפט בעניין 'מד אשדוד' הסתיימה: "אם ישראמקו לא בקבוצה הזוכה, תהיה פה הליכה לבג"צ"

כך אומר בכיר בשוק בשיחה עם Bizportal. את שלוש הקבוצות הגדולות שהגיעו לקו הסיום מובילות רציו, מודיעין ו-ACC. לפי הערכות, הרישיון לא יינתן לקבוצה אחת אלא יחולק. התוצאות יפורסמו רק מחר

מועצת הנפט התכנסה היום וככל הנראה קבלה החלטות בעניין הבקשות לקבלת רשיונות בשטחים הטריטוריאליים של ישראל בכלל ורישיון "מד אשדוד" הנמצא 16 ק"מ מערבית לחוף פלמחים, בפרט. הרישיון צפוי להינתן לתקופה של שבע שנים, כפוף לעמידה בלוחות זמנים, שבסיומן חייב בעל הרישיון בהתחלת עבודות קידוח.

הממונה על הענקת הרישיונות במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, כינס את מועצת הנפט כדי להחליט על מתן הרישיון, זאת לאחר שהוועדה המייעצת כבר דנה בבקשות שהוגשו ונתנה את המלצותיה בנידון. במועצת הנפט חברים תשעה אישי ציבור שמונו לתפקידם על ידי שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו. יו"ר המועצה הינו ראש מועצת אריאל רון נחמן.

הגופים שהגיעו לקו הסיום בהתמודדות על רישיון "מד אשדוד" הם קבוצת רציו יהש (שעשויה לכלול את קבוצת דלק וישראמקו), קבוצה משותפת למודיעין יהש, לפידות וטאו קפיטל של איש העסקים היהודי-קנדי וורן ניופילד. כמו כן מתמודדת קבוצת ACC של איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ' שאליה הצטרפו בעלי השליטה בחברת מנופים ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. באחרונה הודיעה זרח יהש על פרישתה מהמרוץ, כנראה במטרה להתמקד ברשיונות אחרים שעבורם הגישה בקשות.

הענקת רישיון למבקשים מותנית בהצגת תכנית עבודה מוסדרת וכן בהוכחת איתנות פיננסית. כלומר, הוכחת יכולת לממן מחצית מעלות הקידוח שעשויה להגיע בקידוחים ימיים לכ-70 מיליון דולר. מדובר בהצגת מסמכים בנקאיים המאשרים נזילות או יכולת מימוש נכסים באופן מיידי כדי להשיג את הנזילות הדרושה בטווח קצר.

לפי הערכות, רישיון מד אשדוד יחולק בין הקבוצות השונות ולא בהרח יינתן לקבוצה ספציפית. מקורב לעניין אמר היום בשיחה עם Bizportal כי ההערכה היא שאם ישראמקו לא תהיה בתוך הקבוצה הזוכה, יהיה פה מהלך של הליכה לבג"צ. "ישראמקו החזיקה ברישיון בתקופה שמשרד הביטחון לא איפשר להיכנס לשטח. מאוחר יותר הייתה בעיה אוביקטיבית שלא היו אסדות קידוח פנויות בעולם וזה בגלל מחיר הנפט שעלה מעל 100 דולר לחבית. אין לי ספק שבישראמקו לא יוותרו ויילכו לבג"ץ אם החברה לא תהיה בקבוצה הזוכה וגם במשרד התשתיות יודעים את זה".

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו, רמז אף הוא על אפשרות של הליכה לבג"צ, זאת במכתב שהעביר אתמול לממונה על תחום הנפט ובו כתב כי כאשר פקע הרישיון למד אשדוד 2, הייתה מחשבה ללכת לבג"ץ.

הבעיות עם משרד הביטחון נפתרו?

רישיון מד אשדוד הוחזק עד לפני שנתיים בידי חברות מקבוצת מימון ושותפות גרנית-סונול, דלק קידוחים ופטרוכימיים. בשנים 2000-2003 ביצעו השותפות בשטח הרישיון שני קידוחים (ניר 1 ו-2) שהסתיימו בכישלון, ונערכו לביצוע קידוח שלישי וצפוני יותר, במים העמוקים שמול חוף פלמחים (קידוח ים 3).

הקידוח היה אמור היה להתבצע כבר ב-2004-2005 בהשקעה שהוערכה אז ב-40 מיליון דולר. ואולם קשיים שהערים משרד הביטחון, וכן קשיים בהשגת אסדת קידוח והתייקרות הפרויקט הביאו לדחייתו במשך שלוש שנים, עד שב-25 באוקטובר 2007 הודיע משרד התשתיות על פקיעת הרישיון ועל שלילתו. במהלך השנתיים שאחרי השותפות הגישו בקשה לביטול פקיעת הרשיון אל ערעורן לא התקבל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.