"הגולשים מספרים מה הם רוצים מחברות ופוליטיקאים - אבל אף אחד לא מקשיב"
ארד אקיקוס הוביל את פעילות הניו מדיה המוצלחת של המחאה החברתית בקיץ 2011. הוא גם היה ממובילי הפעילות של ארץ חדשה לקראת הבחירות לכנסת בתחילת השנה - עם קצת פחות הצלחה.
אקיקוס מרצה על התחום, ובקרוב גם יגיש לכם פילוח שבועי דעת הגולשים ברשתות החברתיות, על כל נושא שתחשקו בו, והכל תמורת 10 דולרים לדו"ח. ויש גם נשיא אחד איפשהו בעולם, שחייב לו את הכיסא שלו. השבוע הוא האורח של אייס במדור UNDER 40.
1. מי/ מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?
טוויטר. השאלה הכי נפוצה בקשר אליו היא "למה זה לא תפס". העניין שהוא תפס בדיוק כמו שהוא צריך לתפוס, רוב האנשים חושבים שהוא כמו פייסבוק, ומנסים להשוות את הגודל של 2 הרשתות, ומשם הטעות. מבחינת הנתונים בפועל - כשמורידים משתמשים לא פעילים, הגודל של טוויטר בכל מדינה נע פחות או יותר בין 5% ל-10% מהגודל של פייסבוק באותה מדינה. העניין שזאת פלטפורמה של אנשי תקשורת, מובילים חברתיים, שמפיצים את מה שקורה בה מחוץ לטוויטר, לפלטפורמות אחרת. הסיפור של מירי רגב בוועדה לדוגמא שביקרה את חושפת השחיתות בעיריית נצרת עלית, הוא סיפור שהתפוצץ בזכות ציוץ של עמית סגל. בפייסבוק הוא רק הופץ, טוויטר היה הטריגר.
2. מי/ מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?
"כמה מדברים עליי?", השאלה הזאת היא האבולוציה של "תעשה לי פייסבוק" שהיה נפוץ בשנים האחרונות. הפוליטיקאים והחברות רוצים לדעת כמה מדברים עליהם ברשת, ובמיוחד מה אומרים על המתחרים. אבל הרשת לא עובדת ככה - אתה לא נמדד בכמות האזכורים שהמותג שלך קיבל, אתה נמדד בהשפעה הכללית שלך על האקוסיסטם, סביבת המחייה של המותג ברשת החברתית שבה הקהל שלך נמצא. הפוליטיקאים והחברות רוצים שידברו עליהם, אבל אני הייתי מעדיף שידברו על מה שהם עשו. אם זה מהלך פוליטי מסוים או מהלך של חברה מסחרית, במידה והוא מוצלח, הגולשים ידברו על ההשלכות שלו לאורך זמן, והרבה פחות על המותג עצמו.
עסק חדש. ארד אקיקוס
3. מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?
בערב שישי אחד, התקשר אליי הדובר של נשיא שעבדתי איתו בחו"ל. הוא מספר שהאופוזיציה התחילה הליך הדחה נגד הנשיא והם רוצים שאבוא לעזור. יומיים אחר כך כבר מצאתי את עצמי שם, ובסוף הצלחנו להציל את הנשיא. היה משהו מאד מרגש בכל החוויה הזאת.
4. מהו הרגע שהיית רוצה למחוק מהקריירה?
מה למחוק? מה פתאום. התחלתי את הקריירה העצמאית בגיל צעיר יחסית - 24, ככה שעשיתי מספיק טעויות בדרך. כמאמר הקלישאה, הטעויות הכי גדולות שלי הביאו אותי למקום שאני נמצא היום, לא הייתי מוותר על כלום. במחשבה שנייה, אולי הייתי מוותר על העיר ומעביר את כל התעשייה לצפון, הייתי עושה ישיבות עם לקוחות על יד הנחל.
5. עד לאן יגיע הפרסום בפייסבוק?
מחוץ לפייסבוק. להערכתי, הקרב האמיתי בין פייסבוק לגוגל עדיין לא התחיל. ביום שבו פייסבוק יאפשרו לבעלי אתרים להציג פרסומות שלהם - כמו גוגל אדסנס, אז נראה פה את הקרב האמיתי.
התוספת המשמעותית השנייה היא יכולת לפרסם לגולשים שהשתמשו במילים מסוימות. הייתי רוצה, כמפרסם, לקבל ענן תגיות של המילים בהן גולשים השתמשו, ולבחור לפרסם להם.
הוביל את 'ארץ חדשה'. אלדד יניב (צילום מסך)
6. מה הדבר שמפרסמים עוד לא מבינים על הפייסבוק?
מחקר. הניו מדיה מכילה יותר מידע ממה שנצליח לעבד בשנים הקרובות, ובכל זאת, כמות המשאבים שמוקצים למחקר במדיה הזו, היא זניחה. בכל יום נכנסים לפייסבוק יותר מ-1.5 מיליון גולשים בישראל ושופכים שם את הלב, או במילים אחרון - מספרים לפוליטיקאים ולחברות המסחריות את רוב מה שהם צריכים לדעת על הקהל שלהם. בקבוצת מיקוד ממוצעת לעומת זאת, יש בין 10 ל-20 אנשים. כמות המידע שנוצרת היא אדירה, הגולשים ממש מספרים מה הם רוצים מהפוליטיקאים והחברות, אבל אף אחד לא מקשיב - הכי הרבה מושיבים איזה מומחה מדיה חברתית שיקרא את התגובות. כמעט ואין מתודה מסודרת, חוץ מכמה חברות, אף אחד לא באמת משתמש במידע שנוצר.
7. עד כמה הקמפיין האינטרנטי של 'ארץ חדשה' עזר לה או פגע בה בקלפי?
להערכתי, זאת טעות להסתכל על 'ארץ חדשה' במונחים של קמפיין, למרות שבמובן הזה, הוא היה הכי מדהים שיצא לי לקחת בו חלק. הייתה לנו תקופת התבגרות, מסע רוחני בשביל כולנו. ב'ארץ חדשה' באנו להגיד את האמת, בלי להתחשב במה שנכון אסטרטגית.
אני זוכר ישיבה בתחילת המסע, שאלדד יניב ציטט את גנדי ("כשאתה אומר את האמת בהתחלה מתעלמים ממך, אז צוחקים עליך, אחר כך נלחמים בך ובסוף אתה מנצח"), ואז הוא אמר שאם הרגע שבו ננצח יגיע רק אחרי הבחירות לכנסת, אז אלה החיים, אבל אנחנו הולכים עם האמת.
אני חושב שבמובן מסוים, עם כל מה שקורה במדינה, הרגע הזה, שאנשים מוכנים ללכת עם האמת הרבה יותר קרוב, היום אנשים מבינים.
8. מה השורה הכי מפתיעה בקורות החיים שלך?
הסיבה שנכנסתי לתחום. ב-2006 ישב רני רהב ישב בכנס TheMarker ואמר שטוקבקיסטים צריכים ללכת לפסיכולוג, שלא צריך לתת להם לכתוב באינטרנט. הייתי הרבה יותר צעיר אז, אבל עדיין הוא גרם לי להבין כמה העולם הישן לא מבין את העולם החדש. שבועיים אחר כך כבר הצעתי פעם ראשונה למשרד פרסום קמפיין לאחד הלקוחות שלו.
9. אם לא היית עוסק בפרסום, בטוח היית:
גר בישוב בצפון, קוטף תפוזים. כל כך טבעי לי שם, שאני עדיין לא לגמרי מבין מה אני עושה בעולם הזה.
10. מי פתח לך דלת?
המון אנשים. ניר רפואה ויוסי ארז ממקאן, אלון מוליאן מטוויסטד, ישראל בכר, נילי גולדפיין, ד"ר אשר עידן, טל זילברשטיין, החבר'ה מטראקס. ג'סטין - בעלים של משרד פרסום ברומניה. בטוח פספסתי כמה אנשים חשובים. אני מאמין שכל אחד שסומך עליך ומחבר אותך לאנשים שעובדים איתך פותח לך דלת.
11. כלל אחד בעבודה שאתה לעולם לא מפר
לא לעבוד עם מישהו שאני לא מאמין בו. לפעמים, כשמדברים על פוליטיקאים או אנשי עסקים עם נגיעה ציבורית, לא צריכה להיות לנו אותה אג'נדה, אבל אני כן צריך להאמין ביכולת של הלקוח לעשות טוב בסופו של דבר.
12. כשהיית קטן מה רצית להיות?
מקצוע שאין. אני זוכר שרציתי להיות משהו בתקשורת, אבל לא ידעתי בדיוק מה. ידעתי שלא בעיתונות או בטלוויזיה. כשהתבגרתי הבנתי שאני נמשך אל מאחורי הקלעים, למקום שבו מבחינתי הדברים באמת קורים.
בזכותו. רני רהב (צילום: אייס)
13. מהו האתגר הכי בפרסום בניו מדיה?
הנתונים. כשבאים לחקור את המדיה הזאת, נתקלים בכמות מטורפת של נתונים. אם רוצים לבנות אסטרטגיה נכונה, צריך לדעת לחקור נכון את הנתונים, זה אתגר יום יומי, צריך להמציא את עצמך מחדש כל הזמן מול האירועים שמתרחשים ברשת. התחום הזה חדש, ואין עדיין מתודות מסודרות לכל דבר. האקדמיה במובן הזה מפגרת אחרי התחום העסקי, ככה שכל שיטת מחקר שקיימת בעצם הומצאה בשנים האחרונות.
14. פרגן למתחרים
לא ממש מתחרה, אבל מיכאל מיטרני, מנהל הדיגיטל של סופרפארם, עושה עבודה מדהימה. הוא הקדים את השוק בכל מה שקשור לקטגוריה שלו, וכל הזמן מחפש מודלים וטכנולוגיות חדשות.
15. מה המשפט שאתה אומר הכי הרבה בעבודה?
"תבנו קהילה". הניו מדיה עובדת בצורה של מעגלים, קהילות שמשפיעות אחת על השנייה. כשמשתמשים בטלוויזיה בונים על הפצה, על חשיפה כמה שיותר גדולה. באותה מידה, כשמשתמשים בניו מדיה, בונים על הפצה מפה לאוזן, על חיבור למותג, על נאמנות הלקוחות נוטים לשכוח את הדברים האלה, חושבים שפשוט באו לעשות את מה שהם היו רגילים לעשות בטלוויזיה.
16. מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?
הדבר הבא הוא מה שהתחלתי לעשות השבוע. יחד עם יריב טיקולסקר, אנחנו עובדים על
- 18.תומר 18/11/2013 07:25הגב לתגובה זושקבע שעל פי ניתוח הנתונים המדעיים שלו (חחחח) ארץ חדשה יקבלו ב-99% לפחות 6 מנדטים. הוא קשקש משהו על אינטרקציות חיוביות וחשב שהוא עומד להמציא את סטטיסטיקת הבחירות מחדש. סה"כ עסקן שמוכר חבילות לייקים וסטטוסים שנוצרים בסדנאות יזע באסיה במסווה של מומחה - והטמבלים נופלים לקסמיו כל פעם מחדש.
- 17.תומר 18/11/2013 01:26הגב לתגובה זווהרשתות החברתיות עפ״י ה״מחקר״ שלו מבטיח לפחות 6 מנדטים לארץ חדשה. כזאת בדיחה פתאטית מהלכת ונפוחה מעצמה לא ראינו מאז רני רהב
- 16.גלעד שמרי 17/11/2013 19:25הגב לתגובה זוכל הכבוד!
- 15.רינה 17/11/2013 18:35הגב לתגובה זושעשה את הקמפיינים הכושלים של דב חנין ושל ארץ חדשה והתרסק עם שניהם למוות? תתחבא תצטנע קצת במקומך הייתי קובר את עצמי ממבוכה
- 14.אחד שיודע 17/11/2013 18:14הגב לתגובה זועובד אצלם בשקט בלי שאף אחד ידע. ובנוסף לא מבין במדיה.
- 13.ששטוס 17/11/2013 16:51הגב לתגובה זוארד אקיקוס הוא בלון נפוח. מדבר במונחים גדולים גדולים וכולו מלא אוויר. כל מי שנחשף לאיש יודע שהוא איש נחמד שלא עשה שום דבר בעל משמעות בחייו. ההתחברות שלו לארץ נהדרת היתה התחברות של פנאטים לפנאט, השאיר אחריו אדמה חרוכה.
- 12.רני 17/11/2013 16:50הגב לתגובה זובמקומך הייתי נכנס לבונקר לעשרים שנה אחרי שרשרת כשלונות מפוארת כזו. האמת? אני בעיקר מרחם עליך. כה פאטתי
- 11.ד״ר אשר עידן 17/11/2013 15:34הגב לתגובה זוארד הוא גאון. מומחה מספר 1 בישראל לאנליטיקה רישתית. הוא אובמה הישראלי. בגיל 47, בשנת 2019 הוא יהיה ראש ממשלת ישראל. מה שחסר לו הוא התחברות לשורשים שלו. אבל הוא ייסחף במהפכת הרשתות של העשור הבא אז הוא יעמוד בראש מפלגת כא״י - כן אנחנו יכולים, שתסחוף
- חלילוביץ האדום 18/11/2013 00:25הגב לתגובה זותביא שכטה ממה שאתה מעשן ילד.
- 10.שוטגאן 17/11/2013 14:57הגב לתגובה זואיש מדהים ומלא השראה
- 9.חפרוי 17/11/2013 14:56הגב לתגובה זוכמה הוא מדבר בלי לעשות כלום. נכנס עם ארץ חדשה בכל אחד שחשב טיפה אחרת, נכנס בכל אחד שלא הסכים אפילו במילימטר, נכנס באלימות מילולית ואפס חשיבה שאפילו שמישהו רצה רק לשאול שאלה נכנס גם בו. לא עשה קמפיין מוצלח אחד בחייב והחליף את שם החברה כל חמש דקות עם אברהם אבל מספר לכולם שהולך להמציא את הגלגל כבר חמש שנים לפחות. ארד תנוחחחחחחחחחחחחח
- גלעד שמרי 17/11/2013 19:23הגב לתגובה זואם היה לך בסיס למה שכתבת או "ביצים" הייתי כותב את שמך האמיתי מאחורי התגובה הזו.. ואם היית רוצה להעביר זאת בצורה אוטנטית כל מה שהיית צריך לעשות זה להיאחז בקמצוץ יצירתיות ולבחור שם הגיוני, או לחלופין לכתוב את התגובה כמו בן אדם, ולא כמו אוחצ'ה ממורמרת שבטח הושתקה באחת המצגות של ארד, כשבטח שם גם ניסית להתקיל אותו בשאלות לא רלוונטיות. אבל כנראה שבחשיפה שלך אתה לא מעוניין, כי אין לך יותר מידי במה להתגאות. בפאן האישי, התרשמתי מארד כמישהו מקצוען בתחומו במהלך עבודתי בגרינפיס, ואשכור את שרותיו בשנית בפרויקט הבא שלי . במקומך הייתי שולח קורות חיים בתור טוקבקיסט לרני רהב, הוא בטח כבר הבין שאנשים כמוך בפורומים הם נכס בשביל לגרום לאנשים כמוני להגיב.
- 8.יריב 17/11/2013 14:55הגב לתגובה זולכל הטוקבקיסטים שפוגעים בצמיחה ומתלוננים על מחיר הקפה וחושבים שיודעים משהו על ארד אקיקוס: אם לא תתנהגו יפה, יגיע הFBI
- 7.הבחור אפסון, אבל חמוד לאללה. בהצלחה ארד (ל"ת)גדליהו 17/11/2013 14:49הגב לתגובה זו
- 6.תותח שחושב מחוץ לקופסא (ל"ת)ג׳ימי 17/11/2013 14:34הגב לתגובה זו
- 5.מירה 17/11/2013 14:31הגב לתגובה זותעשה לי ילד. ועכשיו. מה קובעים?
- 4.כל הכבוד ארד! (ל"ת)ליטל 17/11/2013 14:09הגב לתגובה זו
- 3.שלי 17/11/2013 14:08הגב לתגובה זוכל הכבוד לו
- 2.זיו 17/11/2013 13:37הגב לתגובה זוחתום על הפארסות הגדולות ביותר ברשת. שרלטן וילדון
- 1.חיליק מגנוס 17/11/2013 13:28הגב לתגובה זורק אל תשכח להתמקד בדברים החשובים ולא בשטויות...

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי
כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג.
מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים.
פריים טיים
תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5%
רייטינג ו-29 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר"
עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים
באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.
הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד
כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד.
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.