מטומטם וגאוני: קוקה קולה הבינה שמסרים כבדים לא עובדים

שוופס הלכה על הנונסנס וקוקה קולה פונה לילד שבנו. כדי לבנות מערכת יחסים עם הצרכן צריך לייצר לו קרקס. אם לא אמיתי - לפחות קרקס מנטאלי, וזה עובד
עטרה בילר | (7)

בשורה התחתונה: המהלך של שוופס למון פונה לאהבת הנונסנס שמרוב שהוא שטותי הוא משובח. מהלך השמות של קוקה קולה פונה לילד שבנו שעדיין מתלהב מלראות את שמו מודפס על בקבוק או על שלט נאון. העולם של משקאות קלים הבין שמסרים כבדים ו'צודקים' לא יביאו אותו לשום מקום ועל כן הוא צומח מתובנות שהן simple stupid, ובצדק רב.

מסתבר שנגמרו הימים שמספיק להיות בלונדינית או חתיך עם בקבוק משקה ביד כדי לייצר זיקה למותג. מותג כמו פיוז טי שמשיק שם חדש חייב להתחיל את מלחמת הטעם מאפס ולהוכיח שהוא הטעם המקורי. מותג כמו נסטי מנסה להרדים אותנו ולהחזיר אותנו לשם המוכר. אז עולם התה עדיין מדבר איתנו בהגיון...אבל התוססים משחקים משחק שונה ונלחמים את מלחמת ה-fun והבידור. המשוואה הפשוטה של איש חתיך שותה או אשה יפה מוזגת, חלשה מכדי להטות שם את הכף.

סף הריגוש זינק לשחקים וכדי להעביר מסרים מעוררי צמא וחשק, צריך להגביר את הווליום. כיום, כמה עשרות טובות של שנים מאז ימי דון דרייפר, ברור שיש מספיק אופציות להרוות צמא ולעשות את זה עם משהו תוסס וצונן עם הטעם שאנחנו אוהבים. ולכן, כדי לבנות מערכת יחסים עם הצרכן צריך לייצר לו קרקס. אם לא אמיתי - לפחות קרקס מנטאלי.

שוופס לוקח מזה זמן מה את הבעלות על הנונסנס המשובח. הססמא drink different מייצרת עלילות הזויות בעלות הגיון פנימי מוזר במבטא בריטי, שאינו אלא הסמל של הומור Pointless משובח. הז'אנר הוא ז'אנר סרטי מייק לי - אותם סרטי בורקס בריטיים על נהגי מוניות הנשואים לקופאיות בסופר שנכנסות להריון מהשכן.

לאחרונה, מסביר לנו שוופס, החיים נראים קלים יותר עם לימון. אמירה שלכשעצמה מצחיקה כי הלימון הוא מחמיץ מפורסם שמתחפש בסיפור של שוופס לממתיק. למה? ככה.

אישה מפלירט רחוק ונשכח מופיעה על מפתן ביתך במפתיע עם תינוק שמסתבר שהוא שלך. אתה תופס את אשתך במיטה עם גבר זר (שאינו אלא ה'חבר הטוב' שמספר את הסיפור). טרגדיות והסתבכויות לא פשוטות מסוג אלו - עשויות להיות עניין קליל של מה בכך "כשזה עם לימון".

ברור שזה חסר שחר וברור שהתפקיד שהלימון לוקח בדראמה, בלתי הגיוני בעליל. לא כפרטנר לאשתך במיטה ולא כמתת מידי הפלירט הנשכח. ובכל זאת, הגיבורים בסרטון - משתכנעים לחלוטין ומתנהגים כאילו גילו את סוד החיים. שוופס למון.

מרוב סתירות הסרטונים מעלים וחיוך ועושים את עבודת ה"שבירה" שתקשורת שיווקית טובה מיועדת לעשות: לגרום לצופה "להסריט" שוב את הסיפור במוחו כדי להבין מה כל כך משכנע בו. אנחנו אוהבים חידות וכאשר ברור לנו שהחידה נוצרה בכוונה ולא בשוגג, ושהאבסורד מיועד לגרות אותנו ולהצחיק אותנו, נוצר במוחנו מקום של כבוד למותג. שוופס מצליח לפלס לעצמו מקום שכזה בין הרבה משקאות דומים, גם בזכות הטעמים הייחודיים שלו שהם באמת different וגם, כמובן, בזכות הנרטיב המוקצן והמשעשע.

קוקה קולה, לעומת זאת, יצאה במהלך עולמי של שמות על בקבוקים, מהלך שלכאורה כל כך בנאלי שהוא גובל בגאונות. בהתחלה אני מודה שהייתי ספקנית לגבי כוחו של שם פרטי שמופיע על בקבוק, שנראה לי משויך לימים הרחוקים של מימיית הקייטנה. ואולי דווקא בזכות ה-simple stupid של המבצע, אותה פשטות נקיה ומופלאה, נסק המהלך והפך לויראלי ותהודתי.

אז נכון, חלק גדול ממנו היה low tech והופיע בדמות שמות שכבר הודפסו על הבקבוקים. אולם האפשרות להוריד אפליקציה ולהשפיע על שמות כמו למשל על גבי גשרים ושלטי חוצות, ובעיקר התצלומים האינסופיים בפייסבוק, באינסטגרם ובשאר הרשתות - הפכו את המהלך ממבצע ממורכז שיצא ממחלקת שיווק של חברת ענק - למהלך ששיך להמונים. היצירתיות ברשת גאתה. החל מפוסטים שצוחקים על שמות המופיעים לצד "זירו", דרך בדיחות על פוליטיקאים, דרך מאות תצלומים של אנשים שפשוט העלו בקבוק עם שמם בשיא השמחה. כמו כן עלו כל מיני וריאציות כגון מה היה קורה אילו היה מבצע דומה בקריסטל (ואז שמות כמו חננאל או אלקנה היו מופיעים על הבקבוקים) או באלכוהול (ואז שמות כגון ודים, נטשה היו מופיעים על הבקבוקים).

זה רק מראה עד כמה אנחנו בני 3 כאשר השם שלנו מופיע על בקבוק, ושחלק מאיתנו לא התבגר מאז שראינו את השם שלנו מופיע על היצירה שעשינו בגן או על טי שירט שקיבלנו מהחבר'ה במשרד ליום ההולדת...

הכותבת היא אסטרטגית בתחום המיתוג ומנכ"לית משותפת ב'זיגוטה'

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מירי 12/09/2013 23:47
    הגב לתגובה זו
    הכל נכון חוץ מאפיון הסרטים של מייק לי. טוב שעטרה בילר מבקרת פרסומות ולא מבקרת סרטי קולנוע...
  • 6.
    את צוחקת נכון? (ל"ת)
    בוכה 20/05/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עידן 20/05/2013 16:11
    הגב לתגובה זו
    דבילי
  • 4.
    קיש קיש קיש קיש קיש קישקוש מקושקש (ל"ת)
    אסטרטגית? בדיחה 20/05/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יגאל הרמן 20/05/2013 13:14
    הגב לתגובה זו
    מדוייק ומעניין. מפתיע ופשוט. ניתוח שעושה כיף.
  • 2.
    20/05/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
    אם תהית אם הקמפיין שלך רע או לא, מחמאה מעטרה נותנת לך את החותמת - הוא רע
  • 1.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    וואלה 20/05/2013 11:36
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.