ניתוח קמפיין

הקמפיין הנכון עם הספר הנכון: סטימצקי וחווית הקריאה

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על קמפיין ה'גיבורים' של סטימצקי: "קרקע אינסופית לבנייה של 'סיפורים' בתקוה שסטימצקי תדע להמשיך לחקור אותה"
עטרה בילר | (6)

בשורה התחתונה: "קמפיין סטימצקי הצליח ללכוד את חווית הקריאה בפשטותה. מצד אחד - ה"שימוש" בספר הוא אישי, לבד. מצד שני - הרווח מקריאת הספר הוא חברתי: השתתפות בסיפור לצד גיבוריו - שזה, בהגדרה, ממש ההיפך מלהיות לבד".

ישנן תועלות שהן ברורות מאליהן. לא מעניינות. למשל, להגיד על שוקולד שהוא טעים, להגיד על ספר שהוא מרתק, להגיד על טלפון סלולרי שהוא מחבר אותי לחבריי. שנים של קמפיינים לקריאת ספרים הסתובבו סחור סחור סביב התועלת האמיתית מקריאת ספר. אבל לא קלעו למרכזה.

הקמפיינים דיברו על הנאה מקריאה, על הצלחה בעקבות קריאה, על הקבלה סמבולית בין קריאה למציאות. כל המסרים היו או פונקציונאליים מדי או שהם חגו סביב הליבה במעגלים. השימושים הטכניים במוצר הקרוי ספר חשובים וידועים. קריאה מפתחת אותנו, מלמדת אותנו ומקדמת אותנו. אבל איך בדיוק זה קורה? מה קורה לנו כשאנו שוקעים בקריאה?

העובדה שהספר חוטף אותנו, באמצעות תהליך של הזדהות עמוקה, אל תוך הסיפור - היא עובדה כל כך נכונה שהיא, למעשה, הסיפור של קריאת סיפורים. אנחנו הופכים להיות כל הגיבורים אגב הזדהות חיובית או שלילית, משיכה או רתיעה, קנאה או רחמים. רגשות אמיתיים אלה מתפתחים למערכות יחסים מטלטלות ומוחשיות - עם גיבורים פיקטיביים לחלוטין ביקום מקביל. זמני. כמו במלאכת החלום של פרויד - כל הדמויות בחלום הן למעשה אנחנו, ואילו בעת קריאה של "הספר הנכון" אנחנו חיים קצת בתוך חלום.

כל מותג צריך נרטיב והנרטיב של קריאת נרטיבים הוא יכולת הבריחה מהמציאות שלי אל מציאות מקבילה שם אני מצטרף לעלילה ולגיבוריה. לעיתים אני בילבי, לעיתים בילבי הופכת לחברה הכי טובה שלי. לעיתים אני גם סנשו פנצ'ו וגם דון קישוט. היכולת שלנו to transcend - לעבור באמצעות אמפטיה והזדהות - ליקום מקביל - מצויה בבסיס הצורך האנושי לשמוע סיפורים, לספר סיפורים, לקרוא ספרים ולצפות בקולנוע ובתיאטרון.

ואז, למרות שלרוב אנו קוראים לבד, במיטה לפני השינה, נניח, ההרגשה הפוכה ומאד לא בודדה. הרעיון מפתיע למרות שהוא כאילו ברור לכל, כי הוא יושב על אמת רגשית ולא מצלם מצב חיצוני. רק לשם דוגמא - כאשר סלקום אמרו "אתה אף פעם לא לבד" בשנות ה-90 - זה לא היה מטלטל באותה מידה כי לא להיות לבד עם טלפון סלולרי זה הכי שימושי וברור מאליו שיש. לא כך כשמדובר בקריאת ספר.

ועוד לשם השוואה - הקמפיין לעידוד הקריאה של משרד החינוך והספורט, מתעסק גם הוא בהשוואה בין ז'אנר הספר לבין התרחיש בספריה: רומן רומנטי מסומל כזוג שנפגש בין מדפי הספרים, קומדיה זה בחורה צוחקת מול מסך מחשב וכן הלאה. הקמפיין לא מצליח לפרק את התמורה שהקריאה מחוללת בחיינו והוא עסוק במטאפורות מאד קונקרטיות ולא משכנעות "ליד" העיקר.

ואיך אפשר בלי להזכיר את "תקרא תצליח" שהיה מהלך מוצלח של בנק הפועלים? מה שיפה ב"תקרא תצליח" זה הקו הישר שעובר בין שתי הנקודות "תקרא" ו"תצליח", כאילו שהקריאה מביאה אותנו מהר יותר מכל דרך פתלתלה אחרת - אל עבר ההצלחה. ובכל זאת, למרות שהצלחה היא תוצאה של קריאה, קשה לה, לקריאה לנכס אותה רק לעצמה, כי ההצלחה היא טריטוריה צפופה ומאוכלסת בידי עוד קטגוריות לרבות כל מוסדות ההשכלה הגבוהה שקורעים אותה לגזרים.

לסיכום: קונספצית ה"ספר הנכון" שאיתו אני אף פעם לא לבד היא קרקע אינסופית לבנייה של עוד ועוד 'סיפורים' בתקוה שסטימצקי תדע להמשיך לחקור אותה ולא לברוח למקומות אחרים...

הכותבת היא אסטרטגית בתחום המיתוג ומנכ"לית משותפת ב'זיגוטה'

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נעמה 14/05/2013 01:41
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד...
  • 4.
    דה גרציה משה 13/05/2013 07:50
    הגב לתגובה זו
    אני מעריך מאד את הניתוח המלומד והנכון של הקמפיין כולל ההשוואה לפחות מוצלחים מן העבר. עטרה,כרגיל קולעת ומדייקת ומסבירהכ למה הפרסום הזה עובד עלינו יפה
  • 3.
    קמפיין מעולה, יפה אדלר (ל"ת)
    ניר 12/05/2013 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דון דריפר 12/05/2013 14:22
    הגב לתגובה זו
    http://adsoftheworld.com/media/print/danai_bookstore_murder_mystery?size=original
  • 1.
    איש קריות 12/05/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    עטרה, לא הבנתי כלום
  • זה בסדר, גם היא לא. (ל"ת)
    12/05/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.