ניתוח קמפיין

הטוב, הרע וה'וואו': האחות הרחמנייה, המהנדס שהונדס והפרומו

במשרד הבריאות מפספסים בבריף של לימודי האחיות; במכללת עזריאלי Less is more והפרומו של 'קשת' הוא אמנות. עטרה בילר על השבוע בפרסום
עטרה בילר |

בשורה התחתונה: פרסומת האחות האקדמאית לא מצליחה למקד את הצופה באשר לסיבה מדוע עליו לצאת מדרכו וללמוד את המקצוע. הפרסומת חוטאת בבנאליות וחוסר ייחוד, ועוד מדגישה את הצד ההייטקי, הקר והמנוכר של המקצוע כמאמץ לחפות על תדמית האחות הרחמניה הנחותה. בתוך נוף צפוף של פרסומות לגבי קריירה, רובן ככולן מייצגות מוסדות להשכלה גבוהה, משודרת פרסומת שמציעה לנו להיות אחות אקדמאית, או אח. הפרסומת אמנם אינה מיצגת מכללה או כל מוסד אחר כי היא מגיעה מטעם משרד הבריאות שרוצה לקדם את מקצועות הבריאות, אבל היא שייכת כמו כל אחיותיה לפרסומות קריירה והשכלה גבוהה, והיא מתחרה על הרגע הזה שבו עלינו להבין מדוע עלינו ללמוד מקצוע זה. בתור שכזו תפקידה הוא לא רק להודיע לציבור שישנו מקצוע כזה - אחות אקדמאית (או אח) - אלא להציגו מנקודת מבט ייחודית ושונה מזו שאנו רואים אותו - במטרה לעורר בנו חשק וכוונה ללמוד אותו ולרצות לעסוק בו. אולם לא זו בלבד שהקליפ לא מצליח למקד את הצופה במיוחד ובאטרקטיבי בלהיות אחות אקדמאית, הוא מתמקד בעולמות ההיטק הרפואיים ומרמז לכך כי המקצועות הפארא-רפואיים האקדמיים נראים ומרגישים קצת כמו להיות מדען רם ונישא שעסוק רוב יומו בפיענוח דאטה מול מסכי מגע מתקדמים. האם את מתאימה להיות אחות? המסר הזה בעייתי לטעמי ולוקה ב-2 בעיות. קודם כל חוסר המיקוד: בסופו של קליפ לא ברור לי מה אעשה בתור אחות אקמדאית מלבד לגעת במסכים. חסר התפקיד המכונן של האחות: אילו בעיות היא מגיעה לפתור? מהו האתגר הגדול שלה וכמובן - של הפרסומת. אילו דעות קדומות היא באה להדיר?. וזה מוביל אותי לבעיה השניה: הפרסומת מדיפה התנצלות ופיצוי. השד בארון, לפחות לפי איך שאני מבינה אותו, הוא השד של 'האחות הרחמניה' בעלת התדמית הנחותה. לצד הרופא, נגזר על האחות לחיות לנצח במערכת שבה היא שווה פחות. הפרסומת מנסה לטאטא את הדימוי באמצעות הקלישאות של מסכי המגע הפומפוזיים, והערכים הקלישאתיים הנפלטים לחלל האוויר כגון "מנהיגות", "מקצוע רב תחומי" ו"להיות שותפים להחלטות של החיים". במובן הזה נעדרת הפרסומת חום ורגש אנושי שהם כה רלוונטיים למקצוע הסיעוד (המכונה בכוונה אחות אקדמאית), ומחפה על דורות של סטריאוטיפים של האחות הרחמניה והנחותה - בלי לתת נרטיב חלופי לדמוי זה. בסופו של קליפ אנו מרגישים שקצת עבדו עלינו, ושכנראה גם אחות אקדמאית תמצא את עצמה מתרוצצת סביב הרופא עם עגלת תרופות, כשעודו מחזיק בשטח בהחלטות החשובות והמנהיגות, מה לעשות. לעומת פרסומת זו אפשר לראות בימים אלה חסות קצרצרה וקולעת של עזריאלי מכללה למהנדסים שמצליחה לעמוד בכלל של less is more. אמנם השוואה בין מסר של משרד הבריאות למכללה - אבל ההשוואה היא על בסיס היכולת להעביר מסר קולע ורלוונטי לגבי קריירה. המסר של עזריאלי "מהנדסים מהנדסים מהנדסים" הוא מצחיק וחכם. הוא מדבר על מיקוד המכללה שעושה דבר אחד אבל עושה אותו טוב מאד. הוא מספר לנו, כמו שיר האיקו בן 3 מלים, שהמכללה נושמת וחיה הנדסה וכי הסגל כולו מורכב ממהנדסים משוגעים לדבר, וכי הסטודנט לא יכול שלא לצאת ממנה מהנדס שהונדס להיות מהנדס. כמובן שהסיסמא מצחיקה ומזכירה לנו את מטבע הלשון מהסוג של "אישה נעלה נעלה נעלה נעלה..". הבריף של אחות אקדמאית, לעומת זאת, עדיין זקוק לפיצוח סביב השאלה עד כמה צריך לדבר על קשר אנושי עם פציינטים בלי להפחית מכבודו של המקצוע, ועד כמה צריך לסמא את העין בפסאודו היי טק כדי להשיב לו את כבודו האבוד. ועוד משהו: הפרומו של האח הגדול. וואו. המהלך הויראלי מצליח להפוך את הספירה לאחור, הקבועה וההכרחית לפני כל פרק פתיחה, לא חשוב של מה - לאמנות רחוב המונית וסוחפת. קודם כל הקונספט שערוץ 2 (קשת) טבעו: ליצור את המספר מדברים 'מתכלים' שקורה להם משהו (נקניקיות שנחטפות, בונזו שהכלב אוכל, דומינו נופל וכן הלאה), וכמובן לזרוק לציבור את הכפפה לשלוח רעיונות. ההשתתפות ערה והאתגר להיות הפרומו שמשודר בטלוויזיה - גדול ומרגש. והכי חשוב - יש רלוונטיות לנרטיב של תכנית האח הגדול: היא קיימת ומתקיימת אך ורק בזכות הצופים, ומהלך הספירה לאחור רק חושפת טפח קטנטן מהמומנטום האדיר הזה שמתבטא לרוב ב-smsים דוממים מאחורי הקלעים. אז זהו שכעת עבר הצופה המעורב לקדמת הבמה, ולו לרגע. הכותבת היא אסטרטגית בתחום המיתוג ומנכ"לית משותפת ב'זיגוטה'

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.