וול סטריט סגרה בירוק: אופטימיות לקראת הסכם, פרוטאליקס עלתה 3%

המשקיעים מעודדים למרות שפגישת הנשיא אובמה עם נציגים מבית הנבחרים והסנאט נדחתה. ללא נתוני מאקרו, עונת הדוחות ריכזה עניין
ידידיה אפק |

פורסם לראשונה ב-16:07 14.10.2013

יום המסחר הראשון לשבוע זה בוול סטריט ננעל בעליות שערים לאחר שנפתח בירידות, לאחר שדובר הבית הלבן אמר שהנשיא יפגש עם נציגי הקונגרס הערב במטרה להגיע להסכם. היום ציינו בארה"ב את יום קולומבוס, אך המסחר בשווקים התנהל כרגיל. ללא נתוני מאקרו שמתפרסמים היום, עונת הדוחות שהחלה בשבוע שעבר ריכזה עניין רב. בורסות אירופה ננעלו ביציבות.

כשעה לפני סגירת יום המסחר הודיעו בבית הלבן כי פגישת אובמה עם נציגי המפלגות תדחה על מנת לאפשר לצדדים לגבש הסכם במהרה.

כך, מדד הדאו ג'ונס עלה 0.42%, מדד ה-S&P 500 התחזק ב-0.41%, והנאסד"ק הוסיף 0.62%. בשוק הסחורות, החוזים על הזהב הוסיפו 0.7% וננעלו ברמה של 1,277 דולר לאונקיה, והחוזים על הנפט טיפסו 0.4% וננעלו ברמה של 102.4 דולר לחבית.

דיוני התקציב בסנאט, שהביאו להשבתת הממשלה זה היום ה-14 ברציפות, נמשכים כעת כאשר אמש דחו הדמוקרטים בסנאט הצעה ששמו הרפובליקנים על השולחן. ההתנגדות באה מאחר שהדמוקרטים מתנגדים לקיצוצים המיועדים לתחילת השנה, למרות שההצעה שהביאו נציגי הרפובליקנים לשולחן הדיונים כללה ויתורים רבים.

"עם 3 ימים בלבד עד שהכסף יגמר בקופת האוצר האמריקני ולא יוכל לשלם את חובותיו, הסוחרים מפחדים כעת שהגרוע מכל, מצב חדלות פירעון, יגיע", אמר אישאק סידיקי, אסטרטג שוק ב-ETX. "למרות שרבים מסרבים להאמין שנגיע לכך, בתקווה שהפולטיקאים יגיעו להסכם בדקה ה-90, המשקיעים מסרבים לקחת סיכון ככל שאנו מתקרבים למועד הסופי."

שר האוצר האמריקני, ג'ק לו, חזר ואמר בשבועות האחרונים כי ארה"ב עלולה להגיע לחדלות פירעון לכל המאוחר עד ה-17 באוקטובר, כלומר יום ה' הקרוב.

הכלכלן הראשי של אקסלנס, יניב חברון, כותב היום בסקירת המאקרו השבועית כי "המשקיעים בארה"ב שומרים על איפוק ונראה כי בשלב זה הם מפחדים יותר להישאר מחוץ לשוק במקרה של פתרון למשבר. אולם, במידה שלא יגיעו להסכמות בוושינגטון, בתוך מספר ימים עשויה ארה"ב להיגרר לתרחיש של חדלות פרעון. הלחץ הציבורי על הרפובליקאים והדמוקרטים ועל הנשיא בפרט, מעלה את הסיכוי למציאות פתרון, אך הכל עוד עשוי להשתבש". חברון מציין כי "במקרה של הידרדרות לחדלות פרעון, הפד ימשיך עם הרכישות כדי לנסות להקל מעט על הנזקים שיוצרת וושינגטון. פתרון יימצא בסופו של דבר והלחץ בשווקים עשוי ל היות זה שיוביל את הפוליטיקאים לקבל החלטות אמיצות".

מעבר לים, יום המסחר באירופה נסגר ביציבות בעקבות ההתקדמות האחרונה בשיחות תקרת החוב. הדאקס הגרמני ננעל ללא שינוי, והפוטסי הלונדוני הוסיף 0.3%. מוקדם יותר נסגר יום המסחר במזרח אסיה במגמה מעורבת.

השבוע הקודם בוול סטריט נסגר בעליות על רקע אופטימיות מוושינגטון, שהתבררה בסוף השבוע כמוקדמת מידי. מדד הדאו ג'ונס עלה 0.73%, מדד ה-S&P 500 הוסיף 0.63% והנאסד"ק טיפס 0.83%.

יומן המאקרו

היום לא פורסמו נתונים מהותיים.

מניות במרכז

מספר חברות ענק צפויות לדווח מחר (ג') את תוצאותיהן הרבעוניות, ובראשן ענקית האינטרנט יאהו (סימול: YHOO). החברה צפויה לפרסם את דוחות הרבעון השלישי מחר לאחר סיום יום המסחר, כשאנליסטים מצפים לרווח של 33 סנט למניה עם הכנסות של 1.08 מיליארד דולר, לפי נתוני רויטרס. ברבעון המקביל בשנה שעברה הרוויחה יאהו 25 סנט למניה עם הכנסות בסך 1.09 מיליארד דולר.

חברה נוספת שתרכז עניין היום לקראת דוחות הרבעון השלישי היא קוקה קולה (סימול: KO). חברת המשקאות החביבה על המיליארדר וורן באפט צפויה לדווח מחר על הכנסות של 53 סנט למניה עם הכנסות בסך 12.05 מיליארד דולר, לפי נתוני רויטרס. ברבעון השלישי של 2012 הרוויחה קוקה קולה 51 סנט למניה עם הכנסות של 12.34 מיליארד דולר.

מניה נוספת שתרכז עניין היא נטפליקס (סימול: NFLX), שעלתה 7.8% בסיכום יום המסחר לאחר דיווח שהחברה שוקלת להוסיף את שירותיה לחברות הכבלים הקיימות בארה"ב, מה שיגדיל את החשיפה לציבור ויגדיל הכנסות.

ישראליות במרכז

חברת פרוטאליקס (סימול: PLX) הישראלית חיוביות בניסוי קליני פאזה 1 של החברה בגלוקוצרברוזידאז (GCD) פומי בדרך אוראלית בחולים במחלת גושה. מניית החברה זינקה 3%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: