חובות של 1.8 מיליארד דולר: צים – חברה ללא גלגל הצלה
משפחת עופר קנתה מחצית מצים בהפרטה. ד"ר ישראל בוקסר, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים, חשוב שממשלת ישראל צריכה לברך שנפטרה מנכס בעייתי טרום השפל בספנות
חברת הספנות צים הוקמה ביוני 1945 על ידי הסוכנות הציונית וההסתדרות. דוד בן גוריון דחף להקמתה ומשימתה העיקרית הייתה להביא עולים. בזמן מלחמת העצמאות צים הייתה החברה היחידה שהובילה אספקה וציוד כיוון שאניות אחרות לא שטו לישראל.
ב-1953, בעקבות הסכם השילומים עם גרמניה, צים בנתה 36 אניות חדשות שאפשרו הרחבה דרמטית בפעילות. בשנת 1982 עמדה צים בפני משבר עמוק עקב שפל עולמי בספנות. ב-2004 המדינה מכרה את מניותיה בצים לפי שווי חברה של כ-237 מיליון דולר ואז נשמעה ביקורת חריפה בתקשורת ובפוליטיקה לפיה צים נמכרה במחיר נמוך משוויה למרות שנים של הפסדים מצטברים. המדינה מחזיקה בעקבות ההפרטה במניית זהב שמונעת מכירת צים לגורם זר. בשנים 2005-2007 משפחת עופר ביצעה עסקות בעלי עניין מול החברה שעוררו ביקורת נוקבת. ב-2008 בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שוק הספנות נכנס להאטה חריפה ומאז החברה מקרטעת ושוקעת.
ב-2009 צים ביקשה הסדר חוב ראשון מול הנושים וקיבלה גם הזרמת הון מהחברה לישראל בעלת השליטה. ב-2014 שוב נקלעה צים לקשיים והנושים מחקו לחברה 1.4 מיליארד שקל תמורת הקצאת 68% ממניותיה. שנתיים אחרי הסדר החוב במאזנה למחצית 2016 צים הציגה הפסד כבד של 132 מיליון דולר וביקשה מהנושים לדחות תשלומי חוב בסכום של 115 מיליון דולר. מחצית 2016 אופיינה בירידה של 20% בהכנסות בגלל שמחיר המכולות לשינוע ירד ב-24.8% מ-1200 דולר ב-2015 לרמה של 903 דולר השנה. חשוב להדגיש כי מדד מחירי ההובלה הימית נמוך כיום בכ-60% ממחירו בסוף 2013. לצים יש חובות בהיקף 1.8 מיליארד דולר והתוצאות החלשות העבירו אותה לגרעון של 62 מיליון דולר בהון העצמי.
לא צפויה התאוששות בהובלה הימית
בשנתיים הקרובות, לאור המשבר הכלכלי העולמי שמאופיין בצמיחה נמוכה ולעיתים כמעט אפסית, לא צפויה התאוששות במחירי ההובלה הימית. המשמעות היא שצים תתקשה להרוויח ולשרת את חובותיה והאתגר הפיננסי לפניו היא עומדת ספק ניתן לצליחה. גם אם החברה כדברי המנכ"ל, רפי דניאלי, "תמשיך להיות ממוקדת בשיפור השירות ללקוחות והתמקדות בקווים היותר רווחיים שלה ולנקוט בפעולות התייעלות..." הרי שמצב שוק הספנות קשה ורק לאחרונה חברה מדרום קוריאה פשטה רגל. לא ברור שגם אם צים תעבור לרווחיות קלה היא תהיה מסוגלת לשרת את חובה העצום. צים גוררת את חברת האם (32%) קורוס (פוצלה מהחברה לישראל) להפסדים כבדים. אם צים תבקש ב-2017 הסדר חוב נוסף ייתכן שבעלת השליטה תצטרך לוותר על חלקה בשליטה וגם להזרים הון נוסף שאינו בהכרח באינטרס הכלכלי שלה.
בהפרטות שבוצעו בישראל עלתה תמיד הטענה שהנכסים נמכרו בזול והקונים התעשרו על חשבון הציבור. יש מקרים שלטענה היה בסיס הגיוני כלכלי. המקרה של צים, גם לאחר ניהול בעייתי של משפחת עופר, בזמן שאיש לא צפה משבר כלכלי עולמי, הפך את הפרטת צים לנזק מבחינת המשפחה. ממשלת ישראל צריכה לברך בדיעבד על הפרטת חברת הספנות ולשמוח שאין לה יותר מעורבות בתחום. הסדר החוב הנוסף של צים מתווסף לשק מלא צרות שספק אם יצליח לצוף. אם היה ניתן להחזיר את הגלגל אחורה משפחת עופר הייתה מוותרת בשמחה על צים שהפכה לנזק פיננסי כבד ומתמשך. לא תמיד הקונים מרוויחים בהפרטות – לפעמים הם קונים חברה בלי גלגל הצלה.
- 16.אחד 18/10/2016 16:58הגב לתגובה זוהעביר פעילויות לחו"ל השקיע בבניית ספינות, וכו
- 15.ספו 12/10/2016 21:42הגב לתגובה זווכך תכננו להציל את עורם . להם הצליח לנו לא
- 14.אסתר 10/10/2016 15:13הגב לתגובה זואם הכלכלה העולמית תראה צמיחה והתאוששות יתכן וצים תשתפר. אם הצמיחה תהיה נמוכה צים תקרוס תחת עומק החובות.
- 13.גבי 10/10/2016 12:33הגב לתגובה זואיך בדיוק היא תשרת את החוב כשיש שפל עמוק בספנות? אין סיכוי ולכן עתידה של צים נראה גרוע.
- 12.צחי 10/10/2016 11:04הגב לתגובה זוהענף מצוי בהאטה בגלל האטה בסחר העולמי וזו לא תתעורר במהירות לכן צים נמצאת בבעיה.
- 11.אונסיס היווני 10/10/2016 09:03הגב לתגובה זוהיום עיסקי הספנות ממש במצולות ולא מרוויחים דולר גם כשמחירי הדלק זולים...ייקח זמן עד להתאוששות.
- 10.אלון 10/10/2016 07:40הגב לתגובה זועם הון שלילי ענק וענף בצרות אין לצים זכות קיום רצינית.
- 9.ישי מלמד 09/10/2016 22:41הגב לתגובה זומשפחת עופר חשבה שמים תהיה בוננזה והיא נהפכה לבור ללא תחתית. גם טייקונים מפסידים לפעמים. טוב שהפריון את צים...
- 8.הוגו 09/10/2016 21:15הגב לתגובה זוכולם יודעים זאת היטב ורק מנשימים חברה טובעת בלי עתיד.
- 7.אורי 09/10/2016 19:56הגב לתגובה זוהחברה לא מסוגלת לשרת את חובה ובעלי החוב לא רוצים לפרק אותה ולקבל 0 כסף ולבצע גם מחיקות במאזנים. אל תהיו תמימים.
- 6.טלי 09/10/2016 18:05הגב לתגובה זומשפחת עופר הפסידה בגלל שענף הספנות הדרדר לתהום מהשפל הכלכלי. מותר גם להפסיד בגלל אירוע חיצוני.
- 5.ארנון 09/10/2016 17:06הגב לתגובה זוצים הפכה לסככנה עסקית מוחשית לספקים שמוכרים לה טובין/שירותים. בנוסף, היא אבדה, זה מכבר את היתרונות היחסיים שהיו לה בשוק הישראלי. בפועל היא חברה חדלת פרעון.
- 4.רונית 09/10/2016 16:58הגב לתגובה זוקנון מחזיקה ב-32% מצים והיא סופגת מכה פיננסית חמורה.
- 3.ניסן 09/10/2016 16:48הגב לתגובה זוכי אין כדאיות בהפעלה שגורמת רק הפסדים.
- 2.אריאל 09/10/2016 16:47הגב לתגובה זומצד שני הם לא זקוקים לרחמים כי בכי"ל עשו ים של כסף...
- 1.לתשומת לב כל הדון קישוטים שמתנגדים באופן פבלובי להפרטה (ל"ת)yossi 09/10/2016 16:18הגב לתגובה זו
- אורי 09/10/2016 16:53הגב לתגובה זומשפחת עופר הפסידה הון עתק בצים ובדרך עוד הפסדים אדירים.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7