יום תנודתי באירופה: מדדי היבשת סגרו בעליות, הפוטסי התחזק ב-0.9%

המדדים שוב חזרו לטריטוריה הירוקה. האירו מתחזק מול השקל
גיא ארז | (2)
נושאים בכתבה אירופה

התנודתיות עדיין כאן: לאחר פתיחה חיובית וירידות בליבו של יום המסחר, המדדים ביבשת סיימו בסוף בעליות שערים. מבין המדדים בלט הפוטסי הבריטי עם עליות של 0.8%. הדאקס לעומתו שבשיאו היומי עלה עד לכדי 1.2% סיים בירידות  קלות. 

נציין כי מקורה של התנודתיות הגבוהה במסחר הינה מחזורי המסחר הנמוכים בעולם - לקראת חג המולד, וכן על רקע התאוששות מחיר הנפט. הזהב השחור עלה ב-1.6% בעת סיום המסחר באירופה.

דאקס

CAC 40 0.79%

פוטסי

הסיבה לפתיחה החיובית כ"כ הייתה ככל הנראה ההבדל המהותי בין הסגירה הצורמת באירופה אתמול לבין הסגירה בוול סטריט שלסוף הייתה ירוקה. לאחר מסחר תנודתי בו עלו המדדים עד 1.65% (מדד הדאקס) - סיימו המדדים בטריטוריה השלילית, עם ירידות של מעל ל-1%. למרות זאת, המסחר בניו-יורק ננעל כמה שעות לאחר מכן במגמה חיובית של כמעט 1% - והפער בין הביצועים צפוי להתאזן הבוקר - כך לפחות לפי המסחר בחוזים.

בתוך כך, מחיר הנפט הגולמי עולה הבוקר בכ-0.5%, עובדה שתומכת גם כן בשווקים.

פרט למדדים המובילים ביבשת שנחלשו אתמול - הבורסה במדריד ריכזה עניין מיוחד, יום לאחר הבחירות במדינה. המדד המרכזי בספרד נפל 3.3% בשל תוצאות הבחירות שיצרו חוסר ודאות במערכת הפוליטית, והטילו ספק על המשך הרפורמות הכלכליות במדינה לכתבה מלאה בנושא, עם הסבר על המצב הפוליטי הבעייתי - לחץ כאן. גם הבוקר מציגה הבורסה הספרדית חולשה, ובעוד כל המדדים מזנקים - היא נסחרת ביציבות. 

נזכיר כי בתוך כך, אירופה עברה שני ימי מסחר קשים ברציפות (שישי ושני) בהם איבד מדד הדאקס הגרמני כ-2.25%, והקאק הצרפתי נחתך בכמעט 3%.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תפסיקו להטעות בכותרת , הדקס עולה 0,81 תתקנו ומיד (ל"ת)
    דוד מ 22/12/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
  • אתה ב20 דקות פיגור (ל"ת)
    מיקי 22/12/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.