תוצאות הבחירות בספרד מכניסות את המדינה לאי ודאות פוליטית - והבורסה במדריד מאבדת גובה

ספרד נכנסת לאי ודאות פוליטית - שעשויה לאיים על שאר היבשת; לפי שעה, הסוחרים באירופה פחות מודאגים
גיא ארז | (2)
נושאים בכתבה ספרד

שבוע המסחר באירופה נפתח בעליות שערים נאות בהובלת מדד הדאקס הגרמני (טיפס עד 1.5%), אך הבורסה בספרד צבועה באדום והמדד המרכזי צולל 2.5% בשל תוצאות הבחירות במדינה.  תשואת האג"ל הספרדי ל-10 שנים בספרד קופצת ל-1.85%.בבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (א') בספרד ניצחה אמנם מפלגת השלטון (PP) בראשות ראש הממשלה הספרדי, אך בשל שיטת הבחירות במדינה, הוא צפוי להיתקל בקשיים בהקמת ממשלה (מוכר לכם?)

*עדכון לאחר סגירת המסחר ביבשת: המדדים המובילים ביצעו פניית פרסה וירדו עד 1.3%. הבורסה במדריד נפלה 3.3%. 

על פי תוצאות הבחירות, ה-PP (מפלגת השלטון, מרכז-ימין) זכתה ב-28.7%. מפלגת PSOE (הסוציאליסטים, מרכז-שמאל) זכתה ב-22%, מפלגת השמאל הרדיקאלי PODEMOS זכתה ב-20.6% ומפלגת המרכז Ciudadanos זכתה ב-13.9% מקולות ההבוחרים.

תוצאות הבחירות מסמנות שינוי גדול מאוד בספרד בה הפרלמנט נשלט עד כה על ידי שתי מפלגות גדולות. עליית כוחן של מפלגות השמאל הרידקאלי והמרכז מכניס את ספרד לתקופה פוליטית חדשה, מרובת מפלגות גדולות-בינוניות, ומכאן לחוסר יציבות. פרשנים בספרד טוענים כי הפוליטיקה הספרדית עומדת בפני מבוי סתום, שעשוי לערער את הרפורמה הכלכלית שסייעה להוריד את שיעור האבטלה במדינה ולהוציא את ספרד מהמיתון בו היא נמצאת. 

בשנים האחרונות דובר לא מעט על חשש ממצבה הכלכלי הקשה של ספרד, ותחזיות פסימיות הצביעו עליה כ"יוון הבאה". הממשל הנוכחי ביצע צעדים קשים בשנים האחרונות אשר רק בשנה האחרונה החלו לשאת פרי: ספרד יצאה ממיתון עמוק עם אבטלה מאוד גבוהה למצב בו היא צומחת כיום בקצב של 3.4%, שיעור האבטלה ירד בחדות מ-27% ל-21% ואבטלת הצעירים עדיין מהגבוהות בעולם. השיפור בכלכלה הספרדית הביאהה אותה להיות אחראית לייצור כ-30% מהמשרות שנוצרו באירופה במהלך השנה האחרונה.

הצעדים הקשים (אך היעילים) הובילו כאמור את מפלגת השלטון לזכיה בבחירות - אך בהרכבת הקואליציה היא צפויה להתקל בקשיים - והשלטון לא מובטח לה.

נראה כי האופציה היחידה של ראש הממשלה ראחוי היא ממשלת אחדות עם הסוציאליסטים - השונים ממנו בתכלית במישור הכלכלי - וגם אם המפלגות תמצאנה את עמק השווה - פעולותיו תצטרכנה להיות מתונות יותר בטיפולו במשבר הכלכלי. קרייג אלרם, אנליסט בכיר ב"אואנדה" (Oanda) מספר כי שיתוף פעולה שכזה עשוי לגרום לבעיות עצומות בהמשך היישום של תכניות הצנע ורפורמות אחרות הדרושות כדי ליישר קו עם כללי גוש האירו - תכניות שכאמור, כבר נשאו פרי.

תסריט אפשרי אחר הוא חילופי שלטון: בפני הסוציאליסטים ישנן יותר אפשרויות להקמת קואליציה, כשה-PSOE יכולה לחבור ל-PODEMOS וה-C’s או יכולה מנגד לחבור לPODEMOS ולמפלגות קטנות נוספות (ללא C’s) - ואז כבר מדובר במהפך בממשלה - עם כיוון אידיאולוגי שוני לחלוטין מהקיים. עליית כוחן של המפלגות החדשות דוחף את ספרד לכיוון יותר לאומני עם הרבה פחות רצון לשמירה על מדיניות הצנע.

גיא בית-אור, כלכלן בכיר בפסגות מסר כי בבית ההשקעות מצפים לתקופה של חוסר ודאות בספרד כאשר לפרלמנט יש חודשיים לנסות להקים ממשלה: "לצערנו, נראה כי בכל מקרה התוצאה תהיה בעייתית, ממשלת אחדות בין מרכז ימין ומרכז שמאל תהיה ממשלה חלשה עם תהום אידיאולוגית פעורה בין חלקיה;  ממשלה בראשות ה-PSOE  ביחד עם  PODEMOS וה-C's  תהיה מאוד בעייתית לאירופה וסביר להניח שתדחוף לשינוי מהותי במדיניות הפיסקאלית אשר יכלול דרישה להקלות במבנה החוב הספרדי ופחות צנע. במצב כזה אירופה תיכנס שוב לתקופה קשה של חוסר ודאות וירידה בסנטימנט המשקיעים".

קיראו עוד ב"גלובל"

בית-אור מסר כי לאור תקופת אי הודאות אליה נכנסת ספרד, סביר להניח ששוק המניות הספרדי יתקשה להניב ביצוע יתר מעל השוק במהלך השבועות הקרובים. אנו ממליצים לעבור בחזרה למשקל שוק בספרד.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    להזכירנו הנאציונל סוציאליסטים והיטלר היו שמאל קיצוני (ל"ת)
    שמאל קיצוני = טרור 22/12/2015 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלדד 21/12/2015 21:22
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאוד
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.