
נפילות באסיה, ירידות בחוזים על וול סטריט: אפל גוררת את הטכנולוגיה למטה
העלאת מחירים באפל ונפילה במניה, ירידה במניות ספקיות השבבים ודיווח על דחיית ההנפקה של OpenAI מטלטלים את אסיה ומחזירים את החשש מתמחור יתר במניות ה-AI; במקביל, הנפט מתנדנד על רקע חידוש המתיחות
מניות הטכנולוגיה באסיה יורדות בחדות, החוזים על וול סטריט נחלשים, והמשקיעים בוחנים מחדש את אחת ההנחות המרכזיות של השנה: שהביקוש לבינה מלאכותית חזק מספיק כדי להצדיק כמעט כל מחיר במניות השבבים, התשתיות והענן.
מדד המניות האסייתי הרחב יורד בכ-3.1%, והקוספי בקוריאה, שמוטה מאוד לטכנולוגיה ולשבבים, צונח בכ-8% עד להפסקת מסחר של 20 דקות. החוזים על נאסד"ק 100 יורדים בכ-1.6%, והחוזים על S&P 500 מאבדים כ-0.7% (ואיך זה משפיע עלינו? היום בבורסה: צפי לירידות; על טבע, מניות ה'טנק' והמניה הכי גרועה בת"א 120).
הבעיה מגיעה מאפל. המניה ירדה אמש ב-6.1% בארה"ב אחרי שהחברה מעלה מחירים במחשבי מק, אייפדים ומכשירים לבית (להרחבה: אפל מעלה מחירים - והמשקיעים מענישים את המניה) . ההסבר בשוק הוא מחסור חריג בשבבי זיכרון, שנובע מהביקוש האדיר של חוות שרתי AI. במילים פשוטות, הבינה המלאכותית מתחילה להתגלגל מהשרתים של ענקיות הטכנולוגיה אל המחיר שמשלם הצרכן. כאשר אפילו אפל, אחת החברות החזקות בעולם ברכש רכיבים, מעבירה עלויות קדימה, המשקיעים שואלים עד כמה הצרכן יסכים לספוג.
זה שינוי חשוב. עד עכשיו השוק אהב את סיפור ה-AI בעיקר דרך צד ההכנסות: יותר שבבים, יותר דאטה סנטרים, יותר ענן, יותר תוכנה. כעת הצד של העלויות נכנס למרכז. אם זיכרון, שרתים, חשמל וחומרה מתייקרים, חלק מהחברות ירוויחו יותר, אבל אחרות יגלו שהשוליים שלהן נשחקים או שהצרכן מוותר על שדרוג.
קריאה מעניינת ומשכילה (לא להתפתות אחרי חלומות, או להפתות אבל להבין את הסיכונים): מ-4.8 מיליארד ל-60 מיליון דולר; הישראלית שצנחה ב-99%
מיקרון דווקא מספקת את הצד החיובי של המשוואה. החברה פרסמה תוצאות חזקות במיוחד והציגה קפיצה חדה בהכנסות בזכות ביקוש לזיכרון מתקדם. המניה הובילה עליות בנאסד"ק 100, אך העליות הלכו והתמתנו במהלך היום עד למעבר לירידות - למרות דוחות מיקרון הנאסד"ק איבד 0.53%, "7 המופלאות" ירדו ב-2.6%
גם קוואלקום קיבלה רוח גבית אחרי שהציגה יעד הכנסות שאפתני מתחומי רכיבי AI לדאטה סנטרים עד 2029.
באסיה התגובה עברה לשלילית מאוד - מניות כמו SK הייניקס, סמסונג אלקטרוניקס וקיוקסיה, שהן חלק מרכזי משרשרת הזיכרון והחומרה של AI, מובילות ירידות. השוק מבין שהביקוש עדיין חזק, אבל גם שהתמחור נהיה רגיש. מניה יכולה ליהנות ממחסור בזיכרון ביום אחד, ולרדת למחרת אם המשקיעים חוששים שהמחסור פוגע בלקוחות הגדולים שלה.
הדיווח על OpenAI גם מעלה חשש ויוצר אי וודאות - החברה שוקלת לדחות את ההנפקה ל-2027, על רקע התנודתיות במניות הטכנולוגיה והרצון להגיע לשוק בתנאים טובים יותר. עבור סופטבנק, אחת המשקיעות הגדולות באקוסיסטם ה-AI, זו מכה ישירה, והמניה שלה יורדת בכ-13% בטוקיו. אם חברת הדגל הפרטית של הבינה המלאכותית מעדיפה להמתין, השוק שואל האם חלון ההנפקות של AI באמת פתוח כפי שנראה לפני כמה שבועות.
- אפל מעלה מחירים - והמשקיעים מענישים את המניה
- מנכ"ל אפל לשעבר טים קוק: "צונאמי של מאה שנה"; העלאות מחירים בלתי נמנעות
במקביל, הנפט יורד 2%, אחרי עלייה של 3% אמש שנרשמה בעקבות פגיעה בכלי שיט באזור מצר הורמוז, אירוע שמחזיר את החשש לביטחון נתיבי האנרגיה.
אתמול פורסם מדד המחירים לצריכה פרטית, המדד המועדף על הפד, עלה ב-0.4% במאי, פחות מהתחזיות ל-0.5%, אך הקצב השנתי מגיע ל-4.1%, רחוק מיעד ה-2% של הבנק המרכזי. במקביל, הצמיחה ברבעון הראשון עודכנה לקצב שנתי של 2.1%, נתון שמצביע על כלכלה שעדיין מחזיקה מעמד. המשקיעים מצמצמים מעט את ההימורים על העלאת ריבית, אבל הפד עדיין נמצא בסביבה שבה קשה לשדר חזרה לתוואי ריבית יורדת.