
מ-4.8 מיליארד ל-60 מיליון דולר; הישראלית שצנחה ב-99%
חברת ננוקס צונחת ב-50% לאחר פרסום הדוחות, בהם היא הציגה הפסדים כבדים ותזרים שלילי, והיא נצבת כעת תחת אזהרת עסק חי; איך הפכה ההבטחה הטכנולוגית הגדולה לכשלון עסקי חרוץ?
החברה הישראלית הפעילה בתחום מכשירי הרנטגו ננוקס Nano-X Imaging -44.68% פרסמה את דוחותיה הכספיים ובתגובה מניית החברה צונחת כעת בכ-50% במסחר בוול סטריט. הכנסות החברה צמחו בכ-54% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-4.3 מיליון דולר, אולם מרבית ההכנסות מגיעים משירותי פענוח מרחוק בעוד שמכירת מערכות הליבה של החברה והתקנתן הניבו הכנסות זניחות של 167 אלף דולר בלבד.
החברה ממשיכה להציג הפסדים כבדים. ההפסד ברבעון הסתכם ב-14.3 מיליון דולר לעומת 13.2 מיליון דולר ברבעון הקודם והפסד נקי של כ-75 מיליון דולר בשנת 2025. החברה שורפת מזומנים בקצב גבוה עם תזרים שלילי של 14 מיליון דולר, כך שיתרות המזומנים ירדו ל-44.3 מיליון דולר והחברה רשמה הערת עסק חי שכן קיים ספק ממשי אם המשאבים הנוכחיים יספיקו למימון פעולתה ב-12 החודשים הקרובים ללא גיוס הון נוסף. ל
לאור הקשיים, העיכובים הרגולטוריים וקצב הפריסה האיטי של מערכות ה-Nanox.ARC בשטח, החברה ביטלה לחלוטין את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2026 (שעמדה קודם לכן על 35 מיליון דולר) . בנוסף, הנהלת החברה הודיעה כי תפסיק לספק תחזיות הכנסה שנתיות בעתיד . במטרה לצמצם עלויות ולשרוד, החברה בוחנת כיום חלופות שונות עבור הפעילות שלה בדרום קוריאה, הכוללות קיצוצים נוספים, מכירת הפעילות, או סגירה מלאה של המפעל . על רקע פרסום נתונים אלו, החברה אף חשופה כיום למספר תביעות ייצוגיות מצד משקיעים הטוענים כי הוטעו לגבי מצבה הפיננסי וקצב שריפת המזומנים במפעל בקוריאה
פעם החברה נחשבה להבטחה גדולה. היא הונפקה לפי מחיר של כ-18 דולר למניה בשווי של כ-800 מיליון דולר, אולם זינקה ביום הראשון למסחר בכ-20% ושווי השוק שלה היה מעל מיליארד דולר. מאוחר יותר מחיר המניה המשיך לטפס ושווי החברה התקרב כבר ל-5 מיליארד דולר, אולם מאז היא איבדה מעל 97% משוויה ונסחרת כעת תמורת 83 סנט למניה, בשווי של פחות מ-60 מיליון דולר.
החברה פרצה לשוק עם הבטחה בתחום מכשירי הרנטגן עם פיתוחים שנועדו להוזיל משמעותית את ייצור המכשירים ותפעולם. ההבטחה הטכנולוגית הגדולה ביותר של נאנו איקס הייתה החלפת שפופרות הרנטגן המסורתיות (טכנולוגיה אנלוגית בת למעלה מ-120 שנה, שפועלת על בסיס חימום חוט להט לטמפרטורות של אלפי מעלות) בשבב סיליקון דיגיטלי . שבב זה, המבוסס על מערכות מיקרו-אלקטרו-מכניות מסוגל להפיק קרני רנטגן באמצעות מתח חשמלי נמוך וללא צורך בחימום כלל. בזכות הסרת הצורך במנגנוני קירור כבדים ויקרים המצויים בסורקי CT מסורתיים, נאנו איקס הבטיחה לייצר מכשירי דימות תלת-ממדיים קומפקטיים וזולים משמעותית. בעוד סורק CT רגיל שוקל כ-2,000 ק"ג ועולה מיליוני דולרים, המערכת של נאנו איקס שוקלת כ-70 עד 350 ק"ג בלבד, ועלות הייצור שלה הוערכה בכ-10,000 דולר. המכשיר גם פעל על חיבור רשת חשמל רגיל ולא הצריך תשתיות חשמל תעשייתיות
המשבר העסקי העמוק והכישלון הפיננסי נובעים משילוב של כשלים תפעוליים, אתגרים במודל העסקי, עיכובים במסחור, ומשברי אמון מול המשקיעים. אחד הגורמים המרכזיים להפסדים הכבדים הוא מתקן ייצור השבבים של החברה בדרום קוריאה. המפעל פעל בחוסר יעילות קיצוני, כאשר עלויות התפעול שלו עלו בהרבה על הביקוש הקיים למוצרי החברה בשוק . חוסר ההתאמה בין קצב הייצור לבין הביקוש בפועל הוביל ל"שריפת מזומנים" מהירה ולמחיקת שווי של 17.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2025 . בעקבות זאת, החברה נאלצה להכריז על תוכנית ארגון מחדש יקרה וכיום היא שוקלת את סגירת המפעל או מכירתו .
אבל הכשלון התפעולי הוא רק ביטוי של של המודל העסקי. נאנו איקס ניסתה לחדור לשוק באמצעות מודל עסקי של "דימות כשירות" (Pay-per-scan), בו היא מציבה את המכשירים אצל הלקוחות ללא עלות מראש ומרוויחה מכל סריקה שמבוצעת. החיסרון הקריטי במודל זה הוא שהוא מטיל את כל נטל המימון וההוצאות ההוניות של ייצור החומרה על נאנו איקס עצמה בשלבים הראשונים . החברה נדרשה להוציא סכומי עתק על ייצור המכשירים טרם קבלת הכנסות שוטפות, מה שרוקן את קופתה. זה גם לא ממש הצליח. על אף שהחברה חתמה על חוזים מוקדמים רבים להפצת אלפי מכשירים, בפועל היא חוותה עיכובים ארוכים מהצפוי במעבר מהסכמים לפריסה והפעלה בשטח המייצרות הכנסות . עיכובים אלו נבעו בין היתר מקשיי רגולציה במדינות שונות, זמני בנייה והכנת תשתיות אצל הלקוחות, וקשיי אינטגרציה. כתוצאה מכך, מכירות הליבה של מערכות החברה הן עדיין זניחות ביותר. בעקבות חשיפת מצבו האמיתי של המפעל בקוריאה וקצב שריפת המזומנים, הוגש נגד החברה גל של תביעות ייצוגיות מצד משקיעים . המשקיעים טוענים כי הנהלת החברה, לרבות בכירים לשעבר, הציגו מצגי שווא בנוגע ליעילות התפעולית והסתירו את חוסר ההתאמה בין הייצור לביקוש בזמן שביצעו גיוס הון . תביעות אלו מכבידות על החברה בהוצאות משפטיות וניהוליות.
מלבד הבעיות התפעוליות, החברה גם מתמודדת גם עם קשיים בשוק ההון. זמן קצר לאחר ההנפקה המוצלחת ב-2020, ספגה החברה מכה תדמיתית קשה כאשר גופי מחקר המתמחים במכירה בחסר, כגון Citron Research ו-Muddy Waters, פרסמו דוחות חריפים . דוחות אלו השוו את נאנו איקס לפרשת ההונאה של חברת "תראנוס", טענו כי הטכנולוגיה שלה אינה קיימת או אינה מספקת, ופקפקו באמינות הסכמי ההפצה שלה . למרות שחלק ניכר מהטענות הופרכו בהמשך על ידי חברות אנליזה , הדוחות גרמו לנזק אדיר לאמון המשקיעים ולצניחה חדה ומתמשכת בשווי המניה.
החברה עדיין לא התאוששה מכל המכות הללו, ומתמודדת כעת עם קשיים שמאיימים על עצם קיומה. ייתכן שהטכנולוגיה עדיין מהווה הבטחה, אבל העתיד לא נראה בהיר במיוחד עבור ננוקס.
- 1.אנונימי 25/06/2026 22:29הגב לתגובה זוהטכנולוגיה חדשניתהניהול כושל.......