פרסום ראשון

שטייניץ זיג-זג? באפריל טען כי "התמלוגים בישראל נחשבים גבוהים עבור מאגרים במים עמוקים"

מדובר במסמך בו עונה שטייניץ לשאלותיה של ח"כ יחימוביץ'. עוד כתב כי "שינוי רטרואקטיבי בשיטת המיסוי עבור רישיונות שכבר ניתנו ובוצעו בגינם השקעות הוא בעייתי משפטית ועקרונית"

ביום חמישי האחרון, אחרי חודשים ארוכים של המתנה דרוכה, פרסמה נובל אנרג'י את תוצאות הסקר הסיסמי לאזור 'לוויתן' והתוצאות מדהימות. לפי הממצאים, קיים סיכוי של 50% לכך שמול חופי ישראל ימצא גז בהיקף עצום של 16 TCF, כפול מהגז שכבר ברור שיש ב'תמר' וזה לא כולל פוטנציאל נוסף למבנים בגודל של 14 TCF.

עוד לא יבשה העט על החגיגות וכבר התחילו המלחמות - המלחמות על גובה התמלוגים מהאוצר העצום הזה שנתגלה בלב ים. לפי שעה לוקחת המדינה תמלוגים בשיעור של 12.5%, כעת מונתה ועדת ששינסקי וייתכן שהתמלוגים יועלו לכיוון ה-16%.

מי שמוביל את כל המהלך סביב האפשרות שהתמולוגים יועלו הוא שר האוצר יובל שטייניץ שרק השבוע אמר כי "תגליות הגז שייכות לכל עם ישראל". שטייניץ הבהיר לאחרונה לחברי ועדת ששינסקי כי המצב הנוכחי, שבו התמלוגים נמוכים לעומת מקומות אחרים בעולם, אינו יכול להישאר על כנו. שטייניץ אף הכניס לתוך קלחת התמולגים גם את תגלית 'תמר' אך נראה כי היעד של שר האוצר הוא הגז שעשוי להתגלות במבנה 'לוויתן' וכי הוא בעד שינוי רטרואקטיבי של השיטה.

בתוך כך, לידי Bizportal הגיע מסמך מחודש אפריל האחרון בו עונה שטייניץ

לשאלותיה של ח"כ שלי יחימוביץ' בעניין התמלוגים. במסמך כותב שטייניץ כי "שיעור התמלוגים שעומד על 12.5% הוא שיעור תמלוגים מקובל במדינות דמוקרטיות הפועלות בתחום חיפושי הנפט בשיטה של רישיונות או זיכיונות ואף נחשב גבוה מעט עבור מאגרים במים עמוקים אשר בהם תהליך הפיתוח וההפקה מורכב ביותר".

עוד כותב שטייניץ, כי "חשוב לציין כי שינוי רטרואקטיבי של השיטה (שיטת המיסוי - א.א) עבור רישיונות שכבר ניתנו ובוצעו בגינם השקעות הוא בעייתי משפטית ועקרונית". זאת כתב שטייניץ' ככל הנראה בתשובה לשאלה של ח"כ יחימוביץ' בדבר האפשרות לפיה מציאת מאגר גז אחד מפחיתה את הסיכון למשקיעים שמחפשים גז באזורים הסמוכים ולכן מצדיקה העלאה של המיסוי.

שטייניץ' כותב בעניין זה כי "מציאת מאגרים אינה בהכרח מגדילה את הסיכוי לתגליות נוספות במבנים גאולוגים סמוכים ובכל זאת אנחנו מבצעים בחינה של שיטת המיסוי בהשוואה למדינות דמוקרטיות שונות ועל בסיס הבחינה נשקול אם יש מקום לשינוי בשיטת המיסוי לתגליות עתידיות". עם זאת, שטייניץ' כאמור מדגיש כי העלאת המיסוי עבור רישיונות שכבר ניתנו זה עניין בעייתי משפטית ועקרונית.

בסיום דבריו של שטייניץ' לח"כ יחימוביץ' מדגיש שר האוצר כי בבחינת שיעור התמלוגים הנהוג בישראל והצורך לשנותו יש לזכור כי העלאת שיעור התמלוגים תגיע בחלקה למחיר לצרכן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.