עליות שערים באירופה: חברות הנפט והכריה עמדו במרכז

על רקע המשך העליות במחירי הנפט והנחשת. מתוך 18 השווקים שנפתחו היום למסחר 16 סגרו בעליות שערים. אמבלייז עלתה ב-5.32%, סלקור ירדה ב-5.26%, 888 החזקות עלתה ב-1.26%
יניב לפן |

המדדים באירופה סגרו את יום המסחר בעליות שערים לאחר שבוע הירידות החדות ביותר מאז חודש ינואר האחרון. אתמול לא התנהל מסחר בכלל השווקים פרט לזה של דנמרק לאור החגים שהתנהלו במדינות השונות. חברות האנרגיה וחברות הכריה הובילו את המגמה לאחר שמחירי הנפט והנחשת המשיכו היום במגמתם השוורית. מספר חברות גדולות פרסמו במהלך יום המסחר את דו"חותיהן הרבעוניים. מבין החברות המפתיעות לטובה בלטו Credit Suisse Group ו-Lafarge לאחר שפרסמו דו"חות טובים מצפי האנליסטים.

בפרנקפורט סגר היום מדד הדאקס בעליה של 0.69% בשער של 6,051 נקודות, בלונדון עלה הפוטסי ב-0.98% לשער של 6,082נקודות, מדד הקאק בפריס עלה ב-1.02% ל-5,241 נקודות, מדד היורוסטוקס עלה ב-0.58% ל-3,862 נקודות, מדד ציריך עלה ב-0.34% לשער של 8,074 נקודות.

מתוך 18 השווקים שנפתחו היום למסחר 16 סגרו בעליות שערים. המדדים באירלנד ובאיסלנד היו היחידים שסגרו בירידות.

מניות במרכז

העליות במחירי הנפט משפיעות לטובה על מניות יצרניות הנפט הגדולות:

BP, חברת הנפט הגדולה ביותר באירופה, עלתה ב-1.7%. Total הצרפתית עלתה ב-1.1%. Cairn Energy עלתה ב-4.3%, בית ההשקעות הגדול Morgan Stanley החל היום לסקור את החברה המחפשת מקורות נפט וגז באסיה. האנליסטים בבית ההשקעות העניקו למנייה המלצת "משקל יתר".

Rio Tinto, חברת הכריה השלישית בגודלה בעולם, עלתה ב-4.3%. BHP Billiton, חברת הכריה הגדולה ביותר בעולם, עלתה ב-2.6%.

Credit Suisse עלתה היום ב-1.3%. החברה הודיעה כי רווחי הרבעון הראשון זנקו ב-36% ל-2.1 מיליארד דולר. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים הייתה לרווח של 1.64 מיליארד דולר.

Lafarge עלתה ב-1.4%. יצרנית הבטון הגדולה בעולם דווחה כי המכירות ברבעון הראשון של השנה עלו ב-28% ל-4.75 מיליארד דולר. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים הייתה למכירות של 4.32 מיליארד דולר.

ישראליות באירופה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.