בצלאל מכליס מנכ"ל אלביט
צילום: אלביט מערכות
איש השנה - #1

בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות, הזוכה בתואר איש השנה, בראיון מיוחד

מכליס זכה בשני תארים: הוא איש השנה שלכם, גולשי ביזפורטל (תודה על השתתפותכם) והוא איש השנה של מערכת ביזפורטל; מכליס שלא התראיין עד כה, מספר בראיון ל-BizTV איפה "מכפיל הכוח" של החברה, ומשוכנע שהיא תמשיך להציג צמיחה מרשימה בהמשך - סיפורה של חברה, סיפורו של מנכ"ל שהתחיל לעבוד באלביט בתור סטודנט  

עדי ברזילי | (29)

בשבועיים האחרונים חשפנו את המועמדים לאיש השנה בשוק ההון, והתחלנו בפרמייריז שהסתיים ב-31 בדצמבר בחצות. היה מותח, היה מלא אמוציות (היו גם קלפיות עם זיופים - פסלנו) והכי חשוב - היתה חגיגה אמיתית, האמת שהופתענו מכמות הבוחרים - עשרות אלפי בוחרים בחרו ב-30 מועמדים, שהמשותף לכולם יצירת ערך - ערך למשקיעים, ערך לחברה ולעובדים. בסופו של התהליך נבחרו 10 אנשי השנה שלכם, והגיע הזמן לבשר לכם - איש השנה שלכם הוא בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות.  

במקביל לבחירה שלכם, אנחנו - מערכת ביזפורטל - בחרה את ה-TOP5 שלה. בחרנו ביאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם קופות גמל; ברק עילם מנכ"ל נייס; טדי שגיא מהיזמים ואנשי העסקים הבולטים בארץ, גיא סלע ז"ל שהקים וניהל את סולאראדג';  כשאיש השנה שלנו הוא...בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות. מכליס לא ממש התראיין עד עכשיו, בטח לא בראיון וידאו,  הוא עסוק בעשייה מרשימה. הוא חרג ממנהגו וסיפר לנו על העבר, ההווה והעתיד של אלביט. אז בהחלט שווה לכם לצפות במנכ"ל שהתחיל בחברה בתור סטודנט, בראיון מיוחד ל-BizTV.  

אז למה אתם ואנחנו בחרנו במכליס? בזכות הצמיחה, בזכות הרווחים, בזכות הערך הרב, בזכות ההתמדה, בזכות הצניעות, בזכות היכולת להסתכל לטווח הארוך ולהגיע לשיאים, ובזכות הייחוד והחדשנות, וגם - בזכות השוק - תקציבי הביטחון רק הולכים וגדלים ואלביט מהחדשניות בעולם בציוד ומערכות ביטחוניות נמצאת על הגל. 

אלביט מערכות, בעיני לא מעט אנשים נחשבת חברה טובה, אבל מניה יקרה. הם אולי צודקים כשבוחנים זאת בשיטת מכפיל הרווח, אבל גם הם יודעים, שאלביט היתה גם "יקרה " בעבר ובכל זאת סיפקה תשואה עודפת. כנראה שעל איכות משלמים, ואלביט שמצליחה לצמוח, למזג, להרוויח, יותר מהצפיות, ממשיכה גם לספק תשואה עודפת בבורסה. 

כשמכליס מדבר על הצבר הענק, על ההזדמנויות הגדולות, על העובדים המסורים, על הלקוחות, ועל החדשנות של החברה, אפשר להבין דבר אחד - לא מדובר בחברה טובה, מדובר בחברה מצויינת. חברה שפועלת בשוק הנכון (מה לעשות תהליך ההתחמשות ממשיך), במקום הנכון ובזמן הנכון. חברה שאם חלק קטן מהחלומות  של המנכ"ל שלה יתגשם, יכולה להיות חברה עוד יותר גדולה. זה תהליך, וזה היופי באלביט - לא בנו את החברה הזו ביום אחד, לא בשנה לא בשנתיים - אלביט מערכות היא האחרונה מבין ספינות הדגל שלנו. היא נרשמה בבורסה האמריקאית בתקופה של אלסינט, סאיייטקס, אי.סי.איי וטבע - רק טבע נותרה, וגם היא כידוע מזגזגת. אלביט מערכות נותרה חזקה, יציבה וצומחת.       

 

בצלאל מכליס - מעבודה בתור סטודנט ועד לניהול אלביט מערכות

מכליס, הגיע לחברה הבטחונית לפני 28 שנה בתור סטודנט, והתקדם בהדרגה בחברה, עד לעמדת המנכ"ל. מכליס מנהיג את החברה 7 שנים והוא הביא אותה לגבהים חדשים – שווי של 7 מיליארד דולר, מכירות בקצב של 4 מיליארד דולר, ורווח בקצב העולה על 250 מיליון דולר. מכליס שממעט להתראיין, יותר משילש את שווי החברה בתקופתו, והוא אופטימי לגבי ההמשך. אלביט מערכות  לגישתו היא מהחדשניות ביותר בתחום המערכות הצבאיות עם יכולות מוכחות, עם סל מוצרים קיים ועתידי שמספק חבילה גדולה ורחבה מאוד – יותר מאשר המתחרות, עם לקוחות וותיקים ומרוצים ועם הנהלה ועובדים מסורים.

 

בשנה האחרונה השלימה אלביט מערכות רכישת שלוש חברות, הבולטת – תעש הישראלית שסיפקה לאלביט גם יכולות בתחום החימוש לצד יתר היכולות שלה. למעשה אלביט היא חברה שמספקת ציוד צבאי במגוון רחב של תחומים ולכל החיילות. הפוזיציה הנוכחית שלה, להערכת מכליס, היא מהטובות ביותר בשוק, ועל רקע המשך הביקושים והגדלת תקציבי הביטחון בעולם, ייתכן מאוד שאלביט עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. מכליס חושב, בעצם לא חושב, אין לו ספק שהצמיחה המשמעותית תימשך.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מכליס משתף אותנו בראיון ל-BizTV גם בפן האישי, הפרטי שלו, ומספר על המסלול שלו בדרך לניהול החברה, על האתגרים, על שילוב בין עבודה למשפחה, האני מאמין שלו ואיך זה לעמוד בראש אופרציה מורכבת המונה 17,000 עובדים ולפגוש לקוחות בכל העולם - ראיון מיוחד עם מנהל מיוחד:

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    רפאל ח 07/01/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מנהיג עם ידע רב, תפיסה מקסימה, הכוונה נכונה, סוחף אדם מעולה, גאוות החברה והמדינה
  • 21.
    ברט פרלשטיין 06/01/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    של EFW בטקסס על חשבון משלם המיסים האמריקאי
  • 20.
    דירה = קורת גג 06/01/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 19.
    ג'וני 06/01/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    תעש''א מוציאה מוצרים איכותיים במיוחד, כך יהיה גם עבור הלוים החדש "דרור 1''. אין כמו חטיבת מט''ח של התעשייה אוירית, פשוט אלופים!!!
  • 18.
    אבי 06/01/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    גילוי נאות - מכיר את בוצי אישית. מנהל צנוע (כמו קודמו בתפקיד יוסי אקרמן), עקשן (באופן חיובי) ודבק באסטרטגיה שהוא מאמין בה (פרוייט צי"ד רשום על שמו). יחד עם זאת העליה בצבר ההזמנות איננה מחלחלת לשורה התחתונה ויש שחיקה מתמשכת ברווח הגלמי (ולא רק בגלל תע"ש). משכך, מחיר המניה גבוה לטעמי למרות שהחברה מצוינת.
  • דוד 06/01/2020 20:42
    הגב לתגובה זו
    פרוייקט שאתה מזכיר מהוה דוגמא מצויינת לאמרה של אהוד ברק: זה עלה פי 2, לקח פי 2 זמן ואיטי פי בביצועים. אז זה "בוצי" שלך. פרוייקט בפקטור של 8 גרוע ממה שהובטח.
  • 17.
    יוסי אזולאי 06/01/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    בוצי איש אשכולות צנוע עם חשיבה אסטרטגית של דור קדימה איש מדהים מנהיג דגול אנחנו איתו באש ובמים ובאויר
  • 16.
    מניה פח בקושי עולה 06/01/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    לצערי אני מושקע באלביט מערכות והיא לא מצליחה להמריא בכלל
  • 30% בשנה לא מספיק לך.... (ל"ת)
    שני 06/01/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    עובד 05/01/2020 21:48
    הגב לתגובה זו
    החברה היא בין המובילות בשילוב עבודה/משפחה, אבל לצערי שחיקת השכר היא נקודה כואבת באלביט
  • עובד 17/01/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    ממש לא! שכר סביר וזהו, איזון חיים עבודה לא!
  • 14.
    חיים 05/01/2020 21:40
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לבוצי, כבוד למדינת ישראל, כל הכבוד לעובדי אלביט מערכות, אתם גאווה למדינה שלנו
  • 13.
    כל הכבוד אדם מוכשר (ל"ת)
    גדי 05/01/2020 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    משה אשר 05/01/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    מכיר את החברה מעל 40 שנה. חברה לדוגמא לא פחות. חברות בישראל ובעולם יכולות לקחת דוגמא לניהול נכון המביא להצלחה.
  • 11.
    הגעתי מתעש, אלביט זה עולם אחר (ל"ת)
    גיל 05/01/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
  • נכון. זה עולם אחר (ל"ת)
    עובד 17/01/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פדרמן-מיכליס צוות מנצח. (ל"ת)
    גוטנש 05/01/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יפה, 05/01/2020 15:56
    הגב לתגובה זו
    הטוב שבחבורה,אשרי העם שכאלה בניו...
  • 8.
    הטוב שבחבורה (ל"ת)
    יפה, 05/01/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כרמל 05/01/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
    ברכות חמות לאלביט מערכות ולמנכל, אבל.... את המשקיעים שכחו בצד הדרך: בחודשים האחרונים, למרות דיווחי ההצלחות וההתפתחות, המנייה פשוט דורכת במקום. הדיווידנדים זעומים. דרוש שיפור במדיניות כלפי המשקיעים.
  • 6.
    אלביט מערכות- מנייה פצצה (ל"ת)
    רון 05/01/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אליהו 05/01/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    חברה כל-כך מוצלחת, המנייה לא מצליחה להתרומםנא תשובה.
  • רק עולה היום 180 (ל"ת)
    אור 05/01/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
  • לאור ורון 05/01/2020 16:41
    מה אתם מתלהבים? לא כל יום רוצחים סולימני.נכון היום עלתה בגין החיסול, אך מה עשתה כל השנה?דישדוש וירידות
  • 4.
    לרון 05/01/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
    את עוזיה גליל מייסד אלרון ממנה יצאה אלביט? כמו לדבר על ברקשייר ולא להזכיר את באפט ומונגר שותפו לדרך!
  • מושיק 05/01/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
    אלביט אכן חברה מצליחה...אבל! החברה הצליחה בזכות עובדיה שראו בה בית שני. התחלתי לעבוד בחברה הזו בשנת 1971 ופרשתי ממנה לאחר 42 שנות עבודה. עוזיה גליל היה איש חזון ענק ,בני פלד,עמנואל גיל ויוסי אקרמן נשיאי החברה לפני בצלאל מכליס הובילו את החברה למעמדה בעולם העסקים וחבל שבסקירה לא הזכירו את שמם. אלביט של פעם הייתה חברה שטיפחה את העובד ושמה אותו במרכז. כיום לא נותר הרבה מאותה הרוח,ואלביט בצדק או שלא ,רואה לנגד עיניה ובראש מעיניה את החור שבגרוש. בצלאל איש ראוי,והלואי שהרוח שהניעה את החברה כאשר כל עובדיה ולא רק בכיריה ראו בה יצירת מופת תחזור ותצעיד את החברה לגבהים חדשים.
  • 3.
    עובד לשעבר 05/01/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    לא יודע לגבי האיש. החברה נוראית, מתייחסת מגעיל לעובדים ולא מעלה שכר
  • 2.
    ביזפורטל כל הכבוד על הפרויקט (ל"ת)
    מיקי 05/01/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגיע לו, מנהל מדהים (ל"ת)
    דוד 05/01/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר -0.29%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על
צילום: דוברות אל על
דוחות

אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר

הרווח הנקי עלה ב-8% ל-202.6 מיליון דולר לעומת 187.4 מיליון דולר אשתקד; למרות ירידה בנתח השוק ועלייה של 10.8% בהוצאות ל-813 מיליון דולר, אל על מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה בזכות ביקוש חזק, תפוסה של 95.3% ושיפור מתמשך במימון - עם קרוב ל-800 מיליון דולר בשורה התחתונה מה המכפיל של אלעל?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אל על

אל על אל על 0%   מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.

חברת התעופה מסכמת רבעון חיובי מבחינת השורה התחתונה, אבל עם סימני האטה תפעולית. מניית אל על 0%   טיפסה בכ-13.6% בחודש האחרון, בכ-94% מתחילת השנה וביותר מ-106% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, מה שנותן לה מכפיל של כ-4 (!) בהנחה שרווח של כ-202 מיליון דולר ברבעון משקף קצב שנתי קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.

החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.

לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.

גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.