ניתוח קמפיין

תעודה יכולה להיות עסיסית, פרובוקטיבי ומטלטלת

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר חושבת שהפייט של yes דוקו מול yes oh רק תגביר את מנעד החוויות שהפלטפורמה מספקת ותחזק אותה במוח הציבור
עטרה בילר | (2)

בשורה התחתונה: הפרומו לערוץ yes דוקו הוא state of the art של מיתוג. זה לא משנה אם אתה מוכר גבינה או אופנה או ערוץ סרטים דוקומנטאריים, ובלבד שתצליח להבין את המשמעות העמוקה של המוצר שלך בעיני המשתמש. פרומו מגיע מהפועל to promote. לקדם. המושג "לקדם" הוא שטחי. קלוש. יש משהו וצריך לדחוף אותו טיפה קדימה. ובאמת ישנם פרומואים שתפקידם טקטי: לייצר חשיפה מדגמית לתוכן ולייצר מודעות וציפייה באמצעות גירוי סקרנות ומתח. אגב, אפילו בעריכה כזו אין מקריות. תמיד מסתתרת בה השקפת עולם. לפעמים תפקידו של פרומו טלוויזיוני הוא שונה ממושג ה'קידום', והוא מוגדר כיצירת זהות לתכנית או סדרה או רצועה או ערוץ שלם, ואפילו לפלטפורמה עצמה. במובן הזה - פרומו אינו שונה ממהלך מיתוג ופרסום של אופנה או יוגורט. בעצם, הטלוויזיה אינה שונה מסופרמרקט עמוס מוצרים מכל הסוגים. הפרומו החדש ל-yes דוקו מיועד לא רק לקדם את תוכן הערוץ, לא רק להפוך את yes דוקו לשחקן ראשי בקטגוריית הדוקו, אלא לשנות את מה שאנו מרגישים וחושבים כלפי תוכן דוקומנטארי בכלל. צפייה בערוצי מדע ותעודה גורמת לנו לחוש שאנו מבלים בילוי איכותי יותר מאשר לצפות בטלנובלה או בשעשועון. מצד שני, למי יש כוח להיות אינטלקטואל כל הזמן? ברור שערוצים בעלי אופי עיוני לא מספקים את הפורקן והאסקפיזם שטלוויזיה מיועדת לספק לנו. אז זהו שלא.. אל אותו סוף - יום - חול - קשה, בו אנו מתמוטטים אל תוך כורסת הטלוויזיה בציפייה שישעשעו אותנו, חודר ערוץ טלוויזיה דוקומנטארית שמבקש לפלס לעצמו מקום של כבוד בעולם הבריחה והפנטזיה. yes דוקו רוצה לספק את הסחורה המנטאלית הזו לא פחות מאשר, נגיד, תוכן קולנועי, סדרת דרמה, סאטירה. yes דוקו רוצה להבטיח עליונות תחרותית על ערוץ 8 של HOT, שמאז ומעולם לא נכלל בחבילת ה must sell ההיסטורית, ונותר בבעלות הכבלים כאבן שאין לה הופכין. דבר שהיה עקב האכילס של yes מראשית דרכה. באותה רוח, רוצה yes דוקו לתת פייט לערוצים כגון yes oh שמחזיקה אותנו קצר עם סדרות ממכרות, ולהוכיח שדוקומנטארי זה לא מה שחשבנו. תחרות בתוך הבית של yes תגביר את מנעד החוויות שהפלטפומה מספקת ותחזק אותה במוח הציבור. כיאה לז'אנר הפרומואים שמייצר תוכן מקורי, שאינו ערוך מתוך ה-footage עצמו, מוציא הפרומו את גיבורי הסרטים של הערוץ מתוך הקונטקסט הטבעי שלהם, ומכניס את כולם לבית קפה שכונתי אחד גדול. הקפה מזכיר לנו, אסוציאטיבית, את כל בתי הקפה בהם מתקיים ספק מפגש חברתי, ספק התבודדות מול הלפטופ המחובר ל wifi. ב'קפה' של yes דוקו ניתן לפגוש את הצעיר שקעקע את המספר של סבא על זרועו יחד עם האשה החביבה שמנהלת חנות לאביזרי מין יחד עם התליין של אייכמן. באופן שונה מהמוכר 'המציגים הם הם עצמם' ולא מדמים אותם...הרי-לוקיישן של גיבורי הסרטים עושה לערוץ את מה שמרסל דושו עשה לחפצים. דושו הוציא חפצים מהקשרם הטבעי ומיקם אותם במוזיאון, והוכיח בכך שהיצירה אינה אלא פרשנותו של המתבונן. החפץ, במיקום מפתיע, הופך את החוויה לרעננה כאילו ראינו אותו בפעם הראשונה. הפרומו ל- yes דוקו מוכיח שתוכן תיעודי לא חייב להיות עיוני, לימודי, עובדתי, אובייקטיבי, יבש. הוא יכול להיות עסיסי, עלילתי, אישי, פרובוקטיבי, מטלטל. הז'אנר אמנם תיעודי, אומר לנו הפרומו, אבל התענוג שתפיקו מזה מיישר קו עם התענוג מכל סרט שיש בו סיפור על בני אדם שכולם, אגב, חיים סביבנו. "אנשים זה כל הסיפור" מסכם הפרומו את הוויית הערוץ, ולצופה נדמה, לרגע, שהוא התבלבל וראה פרומו לערוץ talk show או ערוץ סדרות. הפער שנוצר, במוח, בין מה שראינו בפרומו, לבין מה שנדמה לנו שערוץ תיעודי צריך להיות, הוא הפער בתוכו מיועד לצמוח ערוץ yes דוקו, ולמגנט לתוכו את הספקנים, את בעלי סף הריגוש הגבוה מדי, אותם אלה שרוצים, בסוף היום, לברוח לטיילת של אטלנטיק סיטי או למרתפי ה CIA. מעתה הסיכוי שהם יזפזפו לערוץ yes דוקו עלה במידה ניכרת ואולי אף הסיכוי לעבור ל-yes מהמתחרה. ועוד משהו : אפרופו פרומואים והטכניקה שלהם להתייחס לתוכן. אז בניגוד גמור לפרומו מבויים למשעי כגון הפרומו ל-yes דוקו, הנה קליפ ויראלי מלפני כמה שנים שעורך תכנים מקוריים as is אשר הוצאו מהקשרם, והודבקה להם משמעות אחרת. השיר cool guys don't look at explosions מסמן קלישאה קולנועית שהוא עלה עליה: בכל פעם שיש פיצוץ וגיבור שהוא cool - תמיד נראה אותו מפנה את גבו לפיצוץ ומתרחק ממנו "לעברנו". הקליפ שייך לעולם ה-nonsense הוויראלי וברור למה הוא ויראלי. הוא עלה על תובנה שלא היינו מודעים לה וחשף אותה במערומיה, ואנחנו אוהבים כשעושים לנו את זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יס דוקו נותנים עבודה לפנים. (ל"ת)
    מיקי 06/01/2013 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוברטו ליווי מלווים 06/01/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    ואולי 3 מילים רלונטיות
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |

העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".