ניתוח קמפיין

תעודה יכולה להיות עסיסית, פרובוקטיבי ומטלטלת

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר חושבת שהפייט של yes דוקו מול yes oh רק תגביר את מנעד החוויות שהפלטפורמה מספקת ותחזק אותה במוח הציבור
עטרה בילר | (2)

בשורה התחתונה: הפרומו לערוץ yes דוקו הוא state of the art של מיתוג. זה לא משנה אם אתה מוכר גבינה או אופנה או ערוץ סרטים דוקומנטאריים, ובלבד שתצליח להבין את המשמעות העמוקה של המוצר שלך בעיני המשתמש.

פרומו מגיע מהפועל to promote. לקדם. המושג "לקדם" הוא שטחי. קלוש. יש משהו וצריך לדחוף אותו טיפה קדימה. ובאמת ישנם פרומואים שתפקידם טקטי: לייצר חשיפה מדגמית לתוכן ולייצר מודעות וציפייה באמצעות גירוי סקרנות ומתח.

אגב, אפילו בעריכה כזו אין מקריות. תמיד מסתתרת בה השקפת עולם. לפעמים תפקידו של פרומו טלוויזיוני הוא שונה ממושג ה'קידום', והוא מוגדר כיצירת זהות לתכנית או סדרה או רצועה או ערוץ שלם, ואפילו לפלטפורמה עצמה. במובן הזה - פרומו אינו שונה ממהלך מיתוג ופרסום של אופנה או יוגורט. בעצם, הטלוויזיה אינה שונה מסופרמרקט עמוס מוצרים מכל הסוגים.

הפרומו החדש ל-yes דוקו מיועד לא רק לקדם את תוכן הערוץ, לא רק להפוך את yes דוקו לשחקן ראשי בקטגוריית הדוקו, אלא לשנות את מה שאנו מרגישים וחושבים כלפי תוכן דוקומנטארי בכלל.

צפייה בערוצי מדע ותעודה גורמת לנו לחוש שאנו מבלים בילוי איכותי יותר מאשר לצפות בטלנובלה או בשעשועון. מצד שני, למי יש כוח להיות אינטלקטואל כל הזמן? ברור שערוצים בעלי אופי עיוני לא מספקים את הפורקן והאסקפיזם שטלוויזיה מיועדת לספק לנו. אז זהו שלא..

אל אותו סוף - יום - חול - קשה, בו אנו מתמוטטים אל תוך כורסת הטלוויזיה בציפייה שישעשעו אותנו, חודר ערוץ טלוויזיה דוקומנטארית שמבקש לפלס לעצמו מקום של כבוד בעולם הבריחה והפנטזיה. yes דוקו רוצה לספק את הסחורה המנטאלית הזו לא פחות מאשר, נגיד, תוכן קולנועי, סדרת דרמה, סאטירה. yes דוקו רוצה להבטיח עליונות תחרותית על ערוץ 8 של HOT, שמאז ומעולם לא נכלל בחבילת ה must sell ההיסטורית, ונותר בבעלות הכבלים כאבן שאין לה הופכין. דבר שהיה עקב האכילס של yes מראשית דרכה.

באותה רוח, רוצה yes דוקו לתת פייט לערוצים כגון yes oh שמחזיקה אותנו קצר עם סדרות ממכרות, ולהוכיח שדוקומנטארי זה לא מה שחשבנו. תחרות בתוך הבית של yes תגביר את מנעד החוויות שהפלטפומה מספקת ותחזק אותה במוח הציבור.

כיאה לז'אנר הפרומואים שמייצר תוכן מקורי, שאינו ערוך מתוך ה-footage עצמו, מוציא הפרומו את גיבורי הסרטים של הערוץ מתוך הקונטקסט הטבעי שלהם, ומכניס את כולם לבית קפה שכונתי אחד גדול. הקפה מזכיר לנו, אסוציאטיבית, את כל בתי הקפה בהם מתקיים ספק מפגש חברתי, ספק התבודדות מול הלפטופ המחובר ל wifi. ב'קפה' של yes דוקו ניתן לפגוש את הצעיר שקעקע את המספר של סבא על זרועו יחד עם האשה החביבה שמנהלת חנות לאביזרי מין יחד עם התליין של אייכמן. באופן שונה מהמוכר 'המציגים הם הם עצמם' ולא מדמים אותם...הרי-לוקיישן של גיבורי הסרטים עושה לערוץ את מה שמרסל דושו עשה לחפצים. דושו הוציא חפצים מהקשרם הטבעי ומיקם אותם במוזיאון, והוכיח בכך שהיצירה אינה אלא פרשנותו של המתבונן.

החפץ, במיקום מפתיע, הופך את החוויה לרעננה כאילו ראינו אותו בפעם הראשונה. הפרומו ל- yes דוקו מוכיח שתוכן תיעודי לא חייב להיות עיוני, לימודי, עובדתי, אובייקטיבי, יבש. הוא יכול להיות עסיסי, עלילתי, אישי, פרובוקטיבי, מטלטל.

הז'אנר אמנם תיעודי, אומר לנו הפרומו, אבל התענוג שתפיקו מזה מיישר קו עם התענוג מכל סרט שיש בו סיפור על בני אדם שכולם, אגב, חיים סביבנו. "אנשים זה כל הסיפור" מסכם הפרומו את הוויית הערוץ, ולצופה נדמה, לרגע, שהוא התבלבל וראה פרומו לערוץ talk show או ערוץ סדרות. הפער שנוצר, במוח, בין מה שראינו בפרומו, לבין מה שנדמה לנו שערוץ תיעודי צריך להיות, הוא הפער בתוכו מיועד לצמוח ערוץ yes דוקו, ולמגנט לתוכו את הספקנים, את בעלי סף הריגוש הגבוה מדי, אותם אלה שרוצים, בסוף היום, לברוח לטיילת של אטלנטיק סיטי או למרתפי ה CIA. מעתה הסיכוי שהם יזפזפו לערוץ yes דוקו עלה במידה ניכרת ואולי אף הסיכוי לעבור ל-yes מהמתחרה.

ועוד משהו : אפרופו פרומואים והטכניקה שלהם להתייחס לתוכן. אז בניגוד גמור לפרומו מבויים למשעי כגון הפרומו ל-yes דוקו, הנה קליפ ויראלי מלפני כמה שנים שעורך תכנים מקוריים as is אשר הוצאו מהקשרם, והודבקה להם משמעות אחרת.

השיר cool guys don't look at explosions מסמן קלישאה קולנועית שהוא עלה עליה: בכל פעם שיש פיצוץ וגיבור שהוא cool - תמיד נראה אותו מפנה את גבו לפיצוץ ומתרחק ממנו "לעברנו". הקליפ שייך לעולם ה-nonsense הוויראלי וברור למה הוא ויראלי. הוא עלה על תובנה שלא היינו מודעים לה וחשף אותה במערומיה, ואנחנו אוהבים כשעושים לנו את זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יס דוקו נותנים עבודה לפנים. (ל"ת)
    מיקי 06/01/2013 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוברטו ליווי מלווים 06/01/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    ואולי 3 מילים רלונטיות
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.