קורונה ו-WeWork: סופטבנק הפסידה 9 מיליארד דולר ב-2019
ענקית ההשקעות סופטבנק, המחזיקה בקרן ההשקעות הגדולה בעולם, קרן ויז'ן, מדווחת היום על שני אירועים משמעותיים מאוד בחיי החברה. הראשון, הפסדי שיא בשל העוצמה שפגעה המגפה בביצועי החברות שבהן היא מושקעת - ובעיקר WeWork הכושלת. השני, עזיבתו של מייסד עליבאבא (סימול: BABA), ג'ק מא, מדירקטוריון החברה - במה שנתפס כחוסר אמון בחברה.
בחודש שעבר צפתה סופטבנק כי בשל המגפה, השורה התחתונה תיפגע בעד 8.6 מיליארד דולר. בפועל הירידה שדיווחה עליה היום החברה עומדת על 8.9 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי השנתי, עמד על 1.36 טריליון יין, או 12.6 מיליארד דולר. הקרנות של החברה, כולל ויז'ן, סיימו בהפסד תפעולי של 17.7 מיליארד דולר.
"אם המגפה תימשך, ישנה חוסר ודאות בנוגע להשקעותיה במהלך השנה הפיסקאלית הבאה", אמרו בקרן ההשקעות. "אנחנו מכינים את החברות שבפורטפוליו להמשך הידרדרות הסביבה והתנאים העסקיים".
או במילים אחרות - קיצוצים וסגירות של חברות שחשופות במיוחד להשפעות הקורונה. מייסד הקרן, מטציושי סן, הותקף הרבה פעמים על כך שהשקיע בסטארטאפים שלדעת אנליסטים רבים היו בעייתיות מלכתחילה, ללא מודל עסקי נאות. כאב הראש הגדול שלו, הוא איך לא, WeWork.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוימן גרר את סופטבנק למטה - עכשיו WeWork תובעת אותה
החברה שהקים אדם נוימן הישראלי, הייתה סיפור הצלחה מסחרר בעשור הקודם, עם התרחבות כמעט בלתי נתפסת ל-5 יבשות ומאות משרדים משותפים. רק מה, הנכסים של החברה לא באמת שלה, התפעול והתחזוק יקר מאוד וללא מודל מסודר של הכנסות - שלא לקח בחשבון את האפשרות למיתון - החברה שבשנה שעברה רצתה להנפיק ב-47 מיליארד דולר, נפלה מטה מטה; ולקחה יחד איתה גם אחד מהמשקיעים הגדולים בעולם.
העניין הוא שמטציושי סן, למרות כל נורות האזהרה הבוהקות, העמיק את השקעתו בחברה לאחר עזיבתו של נוימן, לאחר התרסקות ההנפקה. עד היום, סופטבנק שפכה על ה"סטארט-אפ" של נוימן למעלה מ-14 מיליארד דולר. לא עוד. לראשונה החברה ביטלה תוכניות לקנות מניות של החברה בהיקף של 3 מיליארד דולר. כנראה שכבר אין מאיפה להוציא את הכסף, במיוחד לאור קשיי מימון שחוותה הקרן ביפן בניסיון להניע מחדש את העסק.
אבל WeWork לא מסתפקת בכל התופינים שקיבלה החברה. עכשיו, בעקבות ההתקפלות של סופטבנק, חברת הבת תובעת את הקרן בגין הפרת התחייבות.
לפי מסהיקו אישינו, אנליסט במכון המחקר טוקאיי טוקיו, המשקיעים מטילים ספק בערך של ההשקעות של סופט בנק והיכולת להעניק משהו חדש לקהלים. "בהתחלה החברה אמרה כי היא משקיעה בטכנולוגיות חדשניות, כמו AI, אבל בפועל לרוב הם היו נורא שמרנים והשקיעו בנכסים ובמלונות", אמר אישינו בהתייחסות לסטארטאפ המלונאות OYO - שככל הנראה לא מצליח להתרומם.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"נניח ויש לכם מיליארד דולר ומישהו שרף לכם 20%, עדיין הייתם מכניסים עוד כסף", הוסיף והצביע על כך שהחברה מתקשה לגייס 100 מיליארד דולר נוספים לקרן ויז'ן 2. אבל סן בטוח בפורטפוליו של חברות ההייטק שבהן מושקעת החברה, שצפויות לטענתו, לזנק. "הטכנולוגיות האלה יעשו ריבאונד", טען לעיתונאים והוסיף "חדי הקרן שלנו עומדים בפני אתגרים רציניים מאוד בשל המגפה, אבל אני מאמין שחלקם יתגברו על המשבר".
- 3.מיוריאלה 18/05/2020 21:41הגב לתגובה זועוד בלתי מוסריים שמביאים שם רע לישראל
- 2.דירה=קורת גג 18/05/2020 19:37הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 1.המשועמם 18/05/2020 18:11הגב לתגובה זוכתוצאה מההפסדים הסבירים לתקופתנו השוק היפני יעלה היום בכ- 5% וייתן תמיכה נפלאה לשאר הבורסות בעולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
