בלגיה מחזרת אחרי הישראלים בעלי הממון: "רוצים את המשקיע הישראלי"

בעקבות החלטות שהתקבלו בבריסל, נכללת ישראל ברשימת המדינות בהן יופעל פרויקט מיוחד המיועד למשיכת השקעות לחלק הפלמי בבלגיה
מערכת Bizportal |

הנספחות המסחרית הפלמית בשגרירות בלגיה בישראל השיקה פרויקט חדש, המיועד למשיכת חברות ומשקיעים ישראלים לחלק הפלמי של בלגיה, שבירתו בריסל.

הפרוייקט הוא יוזמה של פלנדרס השקעות וסחר, הגוף הממלכתי הפלמי הממונה על קידום סחר החוץ של האזור. יעקב למפרט, הנספח המסחרי הפלמי, מרכז את הפעילות החדשה שתספק שירותי ייעוץ, סיוע והסברה לאנשי עסקים ויזמים ישראלים שימצאו ענין באפשרות להקים חברה או להרחיב פעילות של חברה קיימת באיזור.

מנהלת הפרוייקט הפועלת משגרירות בלגיה בישראל תציע למשקיעים ישראלים, ללא עלות, מידע על התמריצים והמענקים המשמעותיים שמעניקה בלגיה למשקיעים בתחומה, שירותי ייעוץ ואף קשרי ממשל. במסגרת הפרוייקט אף יסופק מידע עסקי ושימושי לסקטורים השונים בכלכלה הישראלית בתחומים מגוונים של השקעות כדאיות בבלגיה, כולל מחקר ופיתוח, ייצור, שינוע ולוגיסטיקה,תעשיית היהלומים, תחום הקלינטק והתעשיה הירוקה, הייטק ועוד.

במסגרת הפרוייקט, הושק לראשונה אתר אינטרנט בעברית, המרכז נתונים על אפשרויות השקעה באזור הפלמי ומציע מידע מגוון ושימושי על מענקים ותמריצים ממשלתיים למשקיעים, ביחס לענפי המשק המרכזיים ועוד, בכתובת www.investinflanders.co.il.

מבחינה אסטרטגית, יתמקד הפרוייקט בהסברת היתרונות המרכזיים של המחוז הפלמי בבלגיה עבור ישראלים, כיעד להקמת חברה וכאמצעי להגיע ללקוחות ברחבי אירופה כולה. האזור הפלמי בבלגיה (האזור הדומיננטי כלכלית במדינה, הכוללת גם את האזור הוואלוני ואזור בריסל) שם לו למטרה להגביר את המודעות בקרב המגזר העסקי הישראלי ביחס ליתרונותיו הייחודיים של האזור כמוביל בשורה של תחומים.

"בבלגיה מודעים לתעוזה ולפעלתנות של המשקיעים הישראלים, והעליות שנצפו לאחרונה בבורסה בת"א, כעדות לחוסנו של השוק הישראלי גם במצב הכלכלי הגלובלי הנוכחי, הביאו אותנו להחלטה להקים בישראל מרכז הסברה למשקיע הישראלי", מסביר יעקב למפרט, הנספח המסחרי הפלמי בשגרירות בלגיה.

"עם מיקום אסטרטגי במרכז אירופה, ארבעה נמלי ים, תשתית לוגיסטית מפותחת ביותר ועיר בירה בעלת חשיבות אסטרטגית כמו בריסל, המשמשת גם כמרכז האיחוד האירופאי, נחשב האזור הפלמי לאחד האזורים המפותחים באירופה. יתרונותיו של האזור, הסינרגיה שלהם וההטבות הכלכליות המוצעות לחברות זרות, מאפשרים התפרסות נוחה במקום מרכזי באירופה לצד קבלת תמריצים פיננסיים והטבות מס".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.