שוב בין הגרועות ביותר: המדד הרוסי צנח השנה 18% לאחר שקרס 75% ב-2008

יובל בן זאב ל-BizportaTV בשבוע שעבר: "פתיחת הקניון במוסקבה היא אבן דרך משמעותית לאפריקה". חיים ישראל ממריל לינץ': "כוח הקניה של הצרכן הרוסי התרסק"

משבר הפיננסים העכשווי הינו ללא ספק גלובלי בכל קנה מידה אפשרי אך יש מדינות שמרגישות אותו חזק יותר וכואב יותר. זה הסיפור של רוסיה. שבע שנים של צמיחה כלכלית, מתודלקת על ידי אשראי זול וזינוק במחירי הסחורות, נקטעו בסערה ששלחה את המדינה למשבר הפיננסים הקשה ביותר מאז משבר הרובל ב-1998.

שוק המניות הרוסי נחתך בשנת 2008 ב-75% משוויו והמשיך באותו הכיוון גם השנה - איבד עד כה 18% - ומיקם את רוסיה כאחד מהשווקים הגרועים ביותר בקרב השווקים המתעוררים. כלכלת רוסיה צפויה להתכווץ בלפחות 2% ב-2009, בהשוואה לצמיחה ממוצעת של 7%, בשנים האחרונות. המטבע הרוסי, הרובל, איבד כמעט שליש מערכו מול הדולר, מאז יולי האחרון.

רוסיה חייבת את הצלחתה בעשור האחרון לריצה הסוערת במחירי הסחורות אך, כמו כן את נפילתה. הכנסות הכלכלה הרוסית, בה חברים 142 מיליון אזרחים, תלויים משמעותית בנפט, גז טבעי ומתכות. המחירים של סוחרות אלו נפלו חדות בצל האטה הכלכלית בעולם.

שיעור האבטלה זינק ל-8.1% בחודש שעבר, עם 6.1 מיליון רוסים מובטלים. הלנת השכר ברוסיה זינק ב-50% בינואר לעומת חודש דצמבר האחרון.

הרזרבות אותן החזיקה רוסיה לעיתות של משבר הולכות ונשרפות בקצב מהיר במיוחד בעוד הממשל מנסה לעצור את הצניחה במטבע המקומי. עד כה רוסיה הוציאה יותר מ-200 מיליארד דולר. לאחרונה, אומנם, המטבע התייצב אך הלחץ כלפי מטה צפוי להימשך. מדובר בחשש משמעותי עבור הרוסים שרק לפני פחות מ-11 שנה ראו את כל החסכונות שלהם נעלמים כאשר המדינה הכריזה על אי יכולת לעמוד בחובותיה וביצעה פיחות לרובל.

יובל בן זאב, מנהל המחקר של כלל פיננסים, ציין בשבוע שעבר בראיון ל-BizportalTV את אבני הדרך המשמעותיות ביותר בעבור אפריקה בשנה הקרובה. בן זאב רואה בפתיחת קניון מוסקו-סיטי שבמוסקבה אבן דרך משמעותית ביותר ומזכיר כי תנאי השוק ברוסיה אינם קלים כיום וכי כרגע אפריקה הצליחה להשכיר כ-33% משטח הקניון. הקניון צפוי להיפתח במחצית השניה של השנה וזה, לדבריו של בן זאב, אבן הדרך החשובה ביותר בעבור אפריקה.

חיים ישראל, מנהל המחקר במריל לינץ' ישראל, התייחס היום בשיחה עם Bizoprtal למצב השוק הרוסי ובעיקר - הצרכן הרוסי. "תחושת העושר ברוסיה ללא ספק נפגעה קשות לאחר שנבנתה על מחירי נפט לא הגיוניים. הפיחות האדיר של הרובל פוגע ישירות במשקי הבית. צריך לזכור שרוסיה היא מדינה של יבוא, הם מייצאים רק נפט ומחצבים. זה אומר שהצרכן הרוסי צריך כעת לשלם 30%-40% יותר על מוצרי הצריכה הבסיסיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".