טכנית בזהב - שעת מבחן

כדי להתייצב ולחדש את מהלך העליות, תידרש תקופה של שבועות מספר. בשורה התחתונה, העניין כרגע מתמצה במעקב ובסבלנות
אייל גורביץ |

הסקירות האחרונות שלי אודות הזהב היו חיוביות למדי לגבי כיוונה של המתכת הנוצצת ולא בכדי. בסופו של דבר, מאז אפריל 2001 מצוי מחירה של אונקיה במגמת עלייה משמעותית כאשר לפני שבועות מספר הגיע המחיר לרמה של כ-730 דולר לאונקיה בודדת. בסקירה האחרונה הצבעתי על האפשרות ולפיה אמור הזהב לעבור תהליך של תיקון טכני. בשבועיים שלושה האחרונים אנו עדים לתהליך של תיקון שדרדר את הזהב ממחיר השיא ועד לשפל שנרשם בשבוע שעבר במחיר של 618 דולר לאונקיה.

אודות התיקון

תיקונים טכניים הם אחד מהתנהגויות השוק הידועות ביותר המוכרות ביותר וגם האינדיקטיביות ביותר. מדובר בהתנהגות מדויקת וברורה הניתנת למדידה ומאפשרת להסיר מסקנות לגבי התרחיש העתיד לבוא. ההגדרה של תיקון טכני היא "תנועה כנגד כיוון המגמה, המחסלת בין 33% ל-66% מהמהלך המגמתי הקודם".

אם נביט על גרף העמודות השבועי נוכל להיווכח שהמהלך הרציף האחרון היה זה שהחל במחיר של 541 דולר לאונקיה והסתיים במחיר של 730 דולר לאונקיה. כלומר, מהלך רציף של 189 דולר. מהיר, חריג ולכן גם התיקון אלים ואגרסיבי ואין להתפלא על כך. יעדיו של התיקון הטכני אמורים להשתרע באזור שבין 657-613 דולר לאונקיה. טווח זה מייצג 33% - 66% ממהלך העליות. סיומו של התיקון בטווח האמור, צפוי להוביל לחידוש גל העליות ולקביעת שיא גבוה יותר מזה שנקבע לפני כשבוע ומחצה.

כפי שאפשר לראות בבירור על הגרף - מצוי הזהב בטווח המייצג את התיקון הטכני ומכאן, האבחנות ברורות לחלוטין.

האינדיקציות

אני מניח שכדי להתייצב ולחדש את מהלך העליות, תידרש תקופה של שבועות מספר ולכן, האינדיקציות המובאות לעיל תהיינה תקופת למסגרת זמן זו:

1. יכולתו של הזהב להחזיק מעמד מעל לרף התחתון, כלומר מעל למחיר של כ-610 דולר לאונקיה, משמעותית לא לגבי המשך דרכו אלא לגבי יכולתנו להסיר את המסקנות הנכונות. היכולת להחזיק מעמד מעל לרמה זו, תעלה משמעותית את הסבירות לחידוש מגמת העלייה אל מעבר לרמת 730 דולר לאונקיה. שבירתה של רמת 610 דולר לאונקיה כלפי מטה, לא תיפגע במגמת העלייה הראשית אך תקטין משמעותית את היכולת לצפות את המהלך.

2. שבירתה כלפי מעלה של רמת 665 דולר לאונקיה, תהיה אינדיקציה ולפיה התחתית האחרונה סומנה ומכאן גדל הסיכוי להתפתחותו של גל עליות.

3. בדרך מעלה קיימות התנגדויות ברמות של 675 דולר לאונקיה.

לסיכום: מאז החלה המגמה הראשית שנשאה את הזהב לגבהים הנוכחיים, ידעה המתכת הזוהרת לא מעט תיקונים טכניים. חלקם נמשכו פרקי זמן של חודשים ואחרים – שבועות בודדים. המכנה המשותף לכולם היה שהם נותרו משניים לגמרי. בסיומם, ידע הזהב לחדש את מגמת העלייה השלטת ולקבוע שיאים חדשים. התרחיש אינו אמור להיות שונה מהותית גם במקרה הנוכחי. בשורה התחתונה, העניין כרגע מתמצה במעקב ובסבלנות.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".