וול סטריט סגרה בעליות שערים למרות מחירי הנפט
המדדים בוול סטריט סגרו את יום המסחר בעליות שערים. מניית חברת Verizon רכזה עניין רב לאחר שזו פרסמה דו"חות רבעוניים שהיו טובים מצפי האנליסטים. תעשיית הרכב האמריקנית עמדה גם היא במרכז העניינים לאחר שחברות הרכב פרסמו את נתוני המכירות לחודש אפריל. הנתונים הצביעו על כך שתעשיית הרכב האמריקנית ממשיכה לאבד גובה אל מול תעשיית הרכב היפנית.
מחירי הסחורות העולים לא הצליחו להעיב על המסחר. במרכז המסחר היום עמדו התלבטויות המשקיעים בנוגע לבעיות המרכזיות המטרידות את המשק האמריקני, המשך הלחצים האינפלציונים הנובעים בחלקם מהעליות החדות במחירי הנפט והסחורות, הבועה ההולכת ומתרחבת בשווקי הדיור והחשש שהמשך העלאת הריבית במשק תגרור האטה משמעותית בקצב הצמיחה, כל הבעיות הללו קבלו היום ביטוי על ידי נתוני המאקרו שפרסמו במהלך יום המסחר.
מדד הדאו עלה ב-0.65% לשער של 11,416 נקודות. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.22% לשער של 2,309 נקודות.
אתמול, בשעת המסחר האחרונה, דווח על ידי ה-CNBC כי יו"ר הפד, בן ברננקי, אמר לאחת המגישות כי השווקים לא הבינו בצורה נכונה את הנאום שנשא מול הקונגרס לפני כשבוע וחצי. לדברי המגישה השווקים פרשו את גישתו של ברננקי להמשך תהליך העלאת הריבית בצורה מוטעת והצהירו כי יו"ר הפד מתכוון להפסיק את תהליך העלאת הריבית מהר מהצפוי, למרות שזו לא הייתה כוונתו.
הלחץ שנוצר אמש על השווקים כתוצאה מדיווחי ה-CNBC העלה שוב לכותרות את החשש מפני התגברות האינפלציה במשק האמריקני. מחירי הנפט שממשיכים לזנק מוסיפים מקור לחץ נוסף בכיוון הזה. המשך האלימות בניגריה וחוסר הוודאות הנובעת מפרוייקט הגרעין האיראני ממשיכים לדחוף את המחירים מעלה. מוקדם יותר היום אמר שר הנפט של איראן כי להערכתו מחירי הנפט צפויים להגיע לרמות של 100 דולר לחבית בחודשי החורף הבא. החוזה על חבית נפט לחודש יוני נסחר ברמות מחירים של 74.61 דולר.
מאקרו
נתוני מספר ההסכמים למכירת בתים קיימים בארה"ב פרסמו מוקדם יותר היום על ידי איגוד סוכני הנדל"ן האמריקני. לדברי האיגוד, מדד הסכמי המכירות עומד כיום על 116.2, ירידה של 6% אל מול אותה תקופה בשנה שעברה וירידה של 1.2% אל מול חודש פברואר. הירידה במכירות נובעת בעיקר מהמשך תהליך העלאת הריבית במשק האמריקני.
נתוני מכירות כלי הרכב החדשים לחודש אפריל פרסמו לאחר שעות המסחר. בחודש מארס ירד המדד ב-1.5% ל-12.9 מיליון יחידות לאחר שעלה בפברואר ב-9%. צפי האנליסטים עמד על עליה של 1.5% ל-13.1 מיליון יחידות טווח ההערכות נע בין 12.9 ל-13.3 מיליון. בפועל דווח על 12.9 מיליון יחידות.
אמריקניות במרכז
Verizon (שסימולה: VZ) פרסמה מוקדם יותר היום את דו"חותיה הרבעוניים. החברה דווחה על ירידה של 7% ברווחים הרבעוניים ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה. למרות הירידה ברווחים הנתונים היו טובים מצפי האנליסטים. מניות החברה ירדו ב-0.40% לשער של 32.66 דולר.
נתוני מכירות הרכבים, שפרסמו בשעות סגירת המסחר צפויות להשפיע על המסחר במניות יצרניות הרכב. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים היתה לירידה חדה במכירות. על הירידה המשמעותית ביותר צפויה לדווח חברת General Motors (שסימולה: GM). מניות החברה עלו ב-2.47% לשער של 23.20דולר.
ישראליות במרכז
טבע (שסימולה: TEVA) שעלתה אמש ב-3.98% לשער של 42.11 דולר המשיכה לרכז עניין גם היום. החברה הודיעה, כי קבלה בלעדיות לייצור ושיווק של תרופת הזוקור. מכירות התרופה נאמדות בסדרי גודל של 4.4 מיליארד דולר. מניות החברה עלו ב-3.21% לשער של 43.46 דולר.
קומברס (שסימולה: CMVT) המשיכה לרכז את תשומת לב המשקיעים. החברה הודיעה אתמול, כי מייסדה קובי אלכסנדר המשמש כיו"ר שלה התפטר. לצידו התפטרו גם סמנכ"ל הכספים, דויד קריינברג ודירקטור ווויליאם סורין. מדובר בשיאה של פרשה שהחלה לאחר כתבת תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל על חלוקת האופציות לבכירי החברה. מניות החברה עלו ב-1.27% לשער של 23.95 דולר.
חברת פאנדטק (שסימולה: FNDT), חברת בת של כלל תעשיות מקבוצת איי.די.בי, העוסקת בפתרונות סליקה ועיבוד תשלומים בצורה אוטומטית, צפויה לפרסם את דו"חותיה הרבעוניים לרבעון הראשון לשנת 2006 לאחר שעות המסחר. מניות החברה ירדו ב-2.71% לשער של 11.50 דולר.
חברת Equity one (שסימולה: EQY) צפויה לפרסם את דו"חותיה הרבעוניים לאחר שעות המסחר. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים היתה לרווח של 0.43 דולר למניה לאחר שדווחה על רווח של 0.4 דולר למנייה באותה תקופה בשנה שעברה. מניות החברה ירדו ב-2.78% לשער של 22 דולר.
חברת נובה (שסימולה: NVMI) הודיעה מוקדם יותר היום כי מנכ"ל החברה הכריז על התפטרותו. Barry L. Cox, לשעבר מנכ"ל אינטל אירופה כהן בנובה מאז חודש מאי בשנת 2003. מניות החברה עלו ב-0.56% לשער של 1.79 דולר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.51% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".