ניתוח טכני: מדד המעו"ף חסר מעוף

עליות המחירים האחרונות ממלאות אחר כל הדרישות הטכניות לקיומה של מגמת עלייה....למעט אחת: מחזורי מסחר, מסביר אייל גורביץ' המנתח הטכני של Bizportal
אייל גורביץ |

הגם ששוק המניות המקומי מצוי בתקופה משעממת ומכריח את המשקיעים לשבת על הגדר בציפייה דרוכה למוצא פיו, הרי שיש לא מעט מניות שמספקות הזדמנויות אטרקטיביות. האחרונה שבהן הייתה אלביט הדמיה שפרצה במהלך השבוע שחלף כלי מעלה, אחרי תקופה לא קצרה של דשדוש.

עליות המחירים האחרונות ממלאות אחר כל הדרישות הטכניות לקיומה של מגמת עלייה....למעט אחת : מחזורי מסחר. ההיסטוריה לימדה אותנו, תוך ייסורים כמובן, שעליות מחירים שאינן מגובות בגידול מקביל בהיקפי הפעילות עלולות להיות מלכודת פתאים. אין הדבר בהכרח כך, אך כאשר אתה מהמר על סוג כזה של עלייה, אתה מסיר רשת ביטחון משמעותית שחיונית לתהליך השקעה בטוח עד כמה שניתן.

ההתלבטות המרכזית אינה לגבי כיוונו ארוך הטווח של השוק, שם צפוי מדד המעו"ף לכבוש שיאים חדשים. הלבטים הם לגבי הטווח הבינוני. האם ימשיך מדד המעו"ף לדשדש או שמא יתגנב עד לרמת 854 הנקודות ויפרוץ בעוצמה מעלה.

בטווח הבינוני

כדי לשחק בצידו הבטוח של השוק, יש לצאת מנקודת הנחה שהמגמה המשנית כרגע מוגדרת כדשדוש בין רמות של 854 הנקודות כרף העליון, לבין רמת 783 הנקודות כרף התחתון. כל תנודה בטווח האמור תהיה לגיטימית.

בטווח המיידי

כפי שאפשר לראות, בטווח הדשדוש בו נקבתי קיימים גלי ירידות ועליות. כל נסיגה לרף התחתון מייצרת גל עלייה וכל טיפוס לרף העליון מסתיים בנסיגה. כפי שאפשר לראות, מצוי מדד המעו"ף בגל עליות מינורי. יש לשים לב למספר פרמטרים מרכזיים:

1. מחזורי מסחר - יתרחבו יחד עם העליות - פירושו של דבר שעליות נוספות בדרך. יישארו נמוכים ? צפוי כישלון בשבירת רמת 854 והיפוך כלפי מטה. שבירה של רמת 854 הנקודות תוך מחזור מסחר גבוה, פירושו של דבר גל עליות נוסף. אלה האפשרויות המרכזיות מבחינת מחזורי המסחר.

2. רמות התנגדות - האזור שמתחיל ברמת 830 הנקודות ומסתיים ברמת 854 הנקודות הוא אזור התנגדות בעייתי לטווח הקצר. בשבוע האחרון שמנו לב, שלמרות עליות המחירים בשוק האמריקאי, מדד המעו"ף "נשם קשה" ברמות הללו והתקשה להתמודד עימן.

3. רמות תמיכה - 822 היא התמיכה המינורית הראשונה ולאחריה קיימת תמיכה משמעותית יותר ברמת 816 הנקודות.

אפשר לסכם את הנכתב בכך שמדד המעו"ף חסר מעוף, קפוא במקומו ומדשדש. עד כמה שנראה לנו שמדבר בנצח הרי שבראייה ארוכת טווח מדובר בתיקון טכני בריא ובר חלוף. עם סיומו, אמור מדד המעו"ף לצאת לגל עליות חדש ולכבוש פסגות בהן האוויר אמור להיות דליל יותר. אלא שעד אז, במידה והמחזורים יוותרו נמוכים כפי שהם כיום, הוא צפוי לדשדש בין שיא כל הזמנים, לבין רמת התמיכה שנקבעה לפני שבועות מספר.

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

* הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

* מאת: אייל גורביץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".