הדאו סביב רמות הפתיחה..... הנאסד"ק שוקע

מחירי הזהב והנפט ממשיכים לרדת. חשש מפני המשך העלאת הריבית במשק מעיב על המסחר. סינרון עולה ב-6.81%, אמדוקס יורדת ב-1.76%, טבע יורדת ב-1.42%, אלון USA יורדת ב-2.43%
יניב לפן |

המדדים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת. נתון מאקרו מאכזב שפרסם בתחילת יום המסחר הצית שוב את החשש מפני המשך תהליך העלאת הריבית במשק האמריקני. חברת Texas Instruments נמצאת היום במרכז המסחר לאחר שהורידה את תחזית ההכנסות הרבעוניות. שוק האג"ח נרגע קצת לאחר שרכז עניין רב במהלך יום המסחר אמש. בבורסת ה-NYSE יחס המניות היורדות לעולות עומד על 3:1. בבורסת הנאסד"ק יחס המניות היורדות לעולות עומד על 2:1.

מבחינת הסקטורים היורדים בולטים סקטור האנרגיה שיורד ב-1.3%, סקטור הזהב שיורד ב-2.8% וסקטור החומרה שיורד ב-1.7%.

מדד הנאסד"ק יורד ב-0.86% לשער של 2,266 נקודות. מדד הדאו עולה ב-0.02% לשער של 10,960 נקודות.

ביום רביעי הקרוב יפגשו שרי האנרגיה של מדינות אופ"ק לדון בשינוי תפוקת הנפט היומית העומדת כיום על סדרי גודל של 28 מיליון חביות ליום. לאור המפגש צפויים מחירי הנפט להמשיך ולנהל מסחר תזזיתי, כפי שעשו במהלך השבוע האחרון. משקיעים חוששים לאחרונה מחוסר היציבות בשווקי הנפט. האלימות בניגריה ובעיראק ותכנית הגרעין האיראנית מוסיפים כולם ללחצים על המחירים. היום נסחר הזהב השחור בירידות קלות וברמות מחירים של 61.40 דולר.

נתון המאקרו שפורסם מוקדם יותר היום בנוגע לפריון העבודה במשק רק הזין את האש בשווקים בכל הנוגע להמשך תהליך העלאת הריבית. הנתון הצביע כי עלויות העבודה במשק, נתון המהווה מדד מרכזי בנוגע למדידת הלחצים האינפלציונים, עלה ב-3.3% בתקופה שנתית.

הזהב אתמול איבד כ-11.20 דולר מערכו ובכך השלים ירידה של 2.6% במהלך שני ימי המסחר האחרונים. היום נסחר הזהב בירידה וברמות מחירים של 554.50 דולר לאונקייה.

מאקרו

משרד העבודה פרסם, לפני פתיחת המסחר את נתוני פריון העבודה המתוקנים של הרבעון הרביעי של שנת 2005. הדעה הרווחת בקרב כלכלנים הייתה לקיטון של 0.1% בקצב שנתי, אל מול גידול חד, בשיעור של 4.5% בקצב שנתי, במהלך הרבעון השלישי. בפועל דווח על ירידה של 0.5%.

מניות במרכז

Texas Instruments (שסימולה: TXN) מרכזת היום עניין על רקע הורדת צפי הרווחים הרבעוניים. החברה הורידה את צפי ההכנסות לטווח של 3.22-3.35 מיליארד מ-3.11-3.38 מיליארד עליו דווחה בעבר. מניות החברה נסחרות בירידה של 3.4% לשער של 31.23 דולר.

Biogen (שסימולה: BIIB) נמצאת במרכז העניינים. רשויות ה-FDA מתכנסים היום על מנת לקבל החלטה בנוגע לרמת הסיכונים שלוקח על עצמו חולה בנטילת תרופת ה-Tysabri. בשנה שעברה ירדה התרופה מהמדפים על רקע מספר תקריות של זיהומים שהתרחשו בקרב נוטלי התרופה. מניות החברה יורדות ב-0.02% לשער של 45.50 דולר.

Albertson (שסימולה: ABS) עולה ב-0.24% לשער של 25.50 דולר. החברה פרסמה, מוקדם יותר היום, את דו"חותיה הרבעונייים. Albertson דווחה על ירידה של 17% ברווח הנקי ל-162 מיליון דולר או 43 סנט למנייה אל מול רווח של 194 מיליון דולר או 52 סנט למנייה באותה תקופה בשנה שעברה.

ישראליות בניו יורק

חברת אלביט מערכות (שסימולה: ESLT) הודיעה מוקדם יותר היום כי חברת הבת VSI, הגדילה את היקף ההזמנות שנתקבלו מלוקהיד מרטין עבור פיתוח מערכות הראש למטוס ה-F-35 JSF.

בשנת 2003 דיווחה VSI על הזמנות בהיקף של 84.6 מיליון דולר לפיתוח מערכות הראש למטוס. מניות החברה עולות ב-0.11% לשער של 23.677 דולר.

בית ההשקעות CIBC העלה את המלצתו למניית סינרון (שסימולה: ELOS) ל"תשואת יתר" מ"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 40 דולר למניה, מחיר הגבוה ב-48% מערך המניה כיום. מניות החברה עולות ב-6.81% לשער של 28.84 דולר.

אתמול נסחרה מניית אמדוקס (שסימולה: DOX) בסנטימנט חיובי על רקע פרסום עסקת הרכש של AT&T. מספר בתי השקעות הודיעו כי ייתכן וחברת אמדוקס תרוויח מהעסקה. חברת AT&T היא לקוחה וותיקה של אמדוקס, האנליסטים טוענים שלאחר הרכש תשנה החברה את מערכות BellSouth למערכות של אמדוקס. אתמול זינקו מניות החברה ב-7.10% לשער של 35.90 דולר היום נסחרת החברה בירידות של 1.76% לשער של 34.66 דולר.

בנק ההשקעות הגדול קרידט סוויס חזר מוקדם יותר על המלצתו למנייה חברת טבע (שסימולה: TEVA). בבנק ההשקעות החליטו לשמר את המלצתם על "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 53 דולר למניה. בבנק ההשקעות השוויצרי - קרידט סוויס, סבורים כי הירידה במחירי המנייה מהווים הזדמנות קניה. מניות החברה יורדות ב-1.42% לשער של 40.86 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".