ניתוח קמפיין

גינדי וברנפלקס: פשרה ריקנית ללא שפיץ מול סאטירה עם מסר חד

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על פרסומות שנושאות ערכי סגנון חיים. "הסרט של גינדי יומרני ולא נושא שום מסר; ברנפלקס מצחיק ומעביר מסר חד כתער"
עטרה בילר | (26)

בשורה התחתונה: מוצר שנושא ערכים של "סגנון חיים" יכול בקלות להידרדר למסרים מלוקקים עמוסים בחשיבות עצמית. להלן 2 פרסומות שמתמודדות עם מוצרים כאלה. רק אחת מתוכן מצליחה להתמודד עם האתגר.

כדי להעביר מה שאנחנו מתעקשים לקרוא לו "לייפסטייל" בענף, צריך מידה מסויימת של הומור ומודעות עצמית. יותר מדי מובן מאליו שפרוייקט מגורים חדשני יהיה חייב לשייך את עצמו לעולמות ה"לייפסטייל" האליתיסטי והאלגנטי. כל מגדל מגורים שנבנה בעשור האחרון ידאג לאכלס בתוכו קומת מסחר ומרכזי כושר - במטרה, כמובן, להפוך לנדל"ן יותר מניב. זה די מתבקש. ועוד יותר מתבקש לעטוף את זה באופן מפתה, יוקרתי ומסוגנן כדי להפוך מוקד משיכה לצרכן.

פרויקט גינדי תל אביב נסק לתודעתנו בקרשנדו מטורף לפני כשנתיים כשכל מה שהיה לו לבשר לנו הוא שכזה עוד לא היה לנו במאה השנים האחרונות. הוא כיוון זרקורים (שנויים במחלוקת אבל מי זוכר) אל עבר השמים והציג אנשים שמסתכלים אל על, ספק אל עברם של הזרקורים, ספק אל עבר חזון הפרויקט עצמו שטרם העמיד דחפור אחד על הקרקע.

גינדי תל אביב אכן מתעתד להיות רובע בפני עצמו שיציע לתושביו אפשרויות מגוונות של בילוי, חינוך ושופינג. את זה אנחנו יודעים עוד מלפני ההשקה המדוברת. ולכן, הסרט החדש שמדבר על 'מיליוני רגעים במקום אחד', כזה שמתיימר לכסות בנשימה ארוכה וחנוקה אחת את כל רשימת הדברים שהמקום יציע לדייר - אינו נושא, למעשה, שום מסר.

"מיליוני רגעים" מייצג פשרה חסרת שפיץ זהותי. הוא ריק ולא מתמודד עם השאלה מדוע עלי לרכוש דירה במקום שפעם היה השוק הסיטונאי ועדיין לא לבש אישיות משל עצמו.

אסטרטגיה אמיתית היתה שואלת מה עשויה להיות התוצאה ההתנהגותית והרגשית של מגורים בשכונה שמתיימרת לספק את כל צרכי תושביה בלב עיר הומה כמו תל אביב. מה שהופך את גינדי תל אביב למעניינת זה המתח בין הרובע לסביבתו. האם השופינג בשכונה יעמעם את אטרקציות העיר הגדולה? האם יצמיח הרובע ילדים שיחשבו שהם חיים בישוב קהילתי? האם, בהגזמה, תתפתח בשכונה אופנה ייחודית? תרבות? הווי? האם תל אביב שמחוץ לגינדי תל אביב תתקנא במה שקורה בתוך השכונה? כל רעיון ה'גטו' התל אביבי מגרה לחשיבה יצירתית שממנה עשוי להיוולד קונספט שמבדל אותו ומייצר לו זהות שחייבת להיות מושתתת על רגש ולא רק על תיאור מהוקצע של מגדל דירות מודרני עם חנות נעליים, סאונה ובית ספר קרוב לבית.

לעומת גינדי תל אביב, אנחנו עדים למשהו שהיה עשוי להיות מחד - מתקתק, קונבנציונאלי, משעמם ומאידך - וולגארי ומביך. אבל לא רק שהוא לא - הוא מצליח גם להעביר את המסר וגם לצחוק על עצמו בעת ובעונה אחת. אז אם גינדי תל אביב היה נשימה ארוכה וחנוקה, ברנפלקס של תלמה מצליח, בנשימה אחת, להעביר מסר חד כתער.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הרעיון של דגני בוקר בריאותיים, משביעים וגם טעימים, לכשעצמו, עתיק וחסר מעוף. כדי לרענן אותו ולייצר בידול משמעותי בעולם שהוא די נשלט בידי ענת הראל - 'פיטנס' של נסטלה - מתנפלת עלינו מהמסך דנית, זמרת חתונות, שזה כבר מצחיק ומקורי כטייפקאסט. דנית, שהיא כמובן גבר בתפקיד אשה, גם צוחקת על הסטראוטיפ של הדוגמנית האלמותית שמדברת אל המצלמה ומספרת איך היא מצליחה לעמוד בפיתויים קולינאריים, אבל גם מעבירה באמת את המסר.

ברנפלקס של תלמה זוכים לתקומה מחודשת בזכות הדמות הסאטירית והיכולת שלא לקחת יותר מדי ברצינות את עצמה ואת כל הנאראטיב התזונאי שכבר קצת יוצא לכולנו מכל החורים. "אני חשה שבעה בזכות הסיבים התזונתיים וגם חשה מפונקת בזכות הפירות" הוא משפט שמהדהד את כל הסיסמאות הבריאותיות/דיאטתיות שאי פעם נכנסו לנו למוח - ועושה בהן שפטים.

ועל כן, כשדנית מספרת לנו שיום אחד אמרה לעצמה "דנית די" על הקבבים וה"טארט טטנים", אפשר לראות בכך גם רמז מחאה כנגד ז'אנר המזון הבריאותי שמתעלף מרוב חשיבות עצמית. דנית משווה את הברנפלקס למאכלי תענוגות, ובכך תוקעת מרפק בצלעותיהן של פרסומות מהסוג של 'אקטיביה', שמרוב שהן מזכירות לנו שיש לנו גזים, משכיחות מאיתנו את העובדה שבאנו, בעצם, ליהנות.

בשורה התחתונה: אם כל מה שיש לך לומר על תה ירוק, דגני בוקר או יוגורט הוא שהוא מעניק בריאות ואנרגיה - סימן שבאמת אין לך מה לומר או לחדש לנו. אם כל מה שיש לך לומר על מגדל יוקרה הוא שזהו מגדל יוקרה - סימן שאין לך מה לומר ולחדש לנו. ברנפלקס מוכיח שתמיד אפשר להפריד את המוץ מהתבן ולהפתיע, גם כאשר נדמה שכלו כל הקיצים וכל מה שיש לומר נאמר.

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    רוני 07/08/2013 20:02
    הגב לתגובה זו
    אין אפשרות להשוות בין הקמפיינים. תלמה כל כך הרבה יותר נועז, קריאיטיבי ויוצא דופן.
  • 12.
    מד מן 07/08/2013 08:12
    הגב לתגובה זו
    מקרה קלאסי בו הפרזנטור חזק מהמותג , זה מצחיק ומשעשע ואת בכלל לא זוכרים על מה מדובר חוץ מהטארט טטנים בדיחה יקרה על חשבון הלקוח
  • דנית 08/08/2013 10:08
    הגב לתגובה זו
    כי אתה בטח פרסומאי מתוסכל או עוזר מנהל שיווק, אז אחרי שבועיים של קמפיין יש כבר תוצאות ואתה בדיחה יקרה על חשבון זה שמעסיק אותך.
  • תמשיכי לספר את זה לעצמך אם זה מעודד אותך (ל"ת)
    08/08/2013 00:10
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    06/08/2013 16:43
    הגב לתגובה זו
    זה בסדר חברים אתם לא יותר גרועים ממה שאתם בדרך כלל.
  • 10.
    איפה פה האסטרטגיה? 06/08/2013 16:43
    הגב לתגובה זו
    הביקורת שלך לגבי ברנפלקס אמנם אוהדת, אבל האסטרטגיה כאן זהה בדיוק לאסטרטגיה של המתחרים. מה שעושה כאן את הבידול ומה שהוא בעצם השיחוק האמיתי הוא הקריאטיב. אבל חשבתי שמדובר כאן על טור שמתעסק באסטרטגיה ולא בקריאטיב...
  • ד 08/08/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
    אסטרטגיה וקראיטיב הולכים יד ביד
  • 9.
    שתיהן טובות לדעתי! (ל"ת)
    דעה 06/08/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מהברנז'ה 06/08/2013 12:45
    הגב לתגובה זו
    אחלה פרסומת. כן ירבו. נראה אחר במקבץ.
  • ג'אקו 12/08/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
    כל השאר - תשאלו את הדיירים המתוסכלים.
  • 7.
    דודי 06/08/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    עטרה תודה על טור מעניין ומחכים
  • 6.
    גיא 06/08/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
    עטרה יקרה, מעניין מדוע בחרת להשוות בין ברנפלקס לבין גינדי? ולא למשל בחדש של ישרוטל של אדלר, שאולי, רק אולי היה מתאים יותר להשוואה שלך בניתוח לגבי עיניין ה"לייפסטייל." כנראה שלא נוגעים במי שמשלם לך משכורת ובמקרה חתום גם על פרויקט מתחרה.
  • עטרה בילר 06/08/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    גיא ותכלס הישרים אני מפנה אתכם לפרסומת של מקאאן (=משרד קטן, נכון?) ושל באומן בר שבמקרה פה אני מתלהבת מעבודה שלו, ושל גיתם ושל עוד משרדים משמעותיים כמו ראובני פרידן או שלמור בשיאו - אשר העזתי לייצר טורים ביקורתיים לגביהם!!! כמו כן אני מפנה אתכם לטורים על עבודות גמר של סטודנטים, פרסומות של משרדים אנונימיים בחו"ל ועבודות של גופי דיגיטל קטנטנים שיצרתי טקסטים מתלהבים לגביהם אז לפני שאתם משתלכים - תבדקו. זה האלף בית של פלנינג, לפחות.
  • ערן 08/08/2013 09:58
    צפויה, משעממת, בנאלית ובלי מסר אמיתי
  • תכלס 06/08/2013 13:18
    הגב לתגובה זו
    נורא קל להיכנס במשרד פרסום קטנטן מאשר במשרד גדול.. לא זוכר מתי נתקלתי בטור של עטרה שקטל פרסומת של משרד גדול.
  • 5.
    אהבתי את שתיהן - זאת הצחיקה וזאת ריגשה (ל"ת)
    הכל דבש 06/08/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ענבל אור 06/08/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
    לא מסכימה עם הניתוח לגבי גינדי שאומר שלהתייחס ל"גטו התל אביבי" היה נכון יותר אסטרטגית, אלה מרגיש יותר טעות אסטרטגית. תל אביבים לא ממש היו רוצים לחיות בעיר בתוך עיר. דווקא עקפו את זה בצורה אלגנטית לדעתי.
  • 3.
    פלנרית 06/08/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר? ברנפלקס הוא מותג שעולה 23 ש"ח ודירה בגינדי ת"א עולה 4,000,000 לא נראה לי הגיוני או מקצועי להשוות בינהם. כל אחד מהם עושה מה שנכון והגיוני לקהל היעד שלו.
  • רחלי 06/08/2013 11:41
    הגב לתגובה זו
    אכן ביקורת הזויה
  • מתכנן, חתונות 06/08/2013 11:28
    הגב לתגובה זו
    היא רק אומרת שהפרסומת של גינדי חסרת כל שפיץ, ואילו הפרסומת של ברנפלקס עושה שמות בקטגוריה. כל אחת בנפרד. אבל אם ניקח אותן ברמת הפיצוח, האחת עושה את עבודתה, והשניה... לא תורמת לשום דבר. לא הבנתי מה מוכרים לי שם, בגינדי... חוץ מהסלוגן כמובן
  • 2.
    איחס 06/08/2013 10:59
    הגב לתגובה זו
    מלא בעצמו קטן ונפוח. כשהבשורה הגדולה שלו לעולם היא אני גינדי
  • לייזר 12/08/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לנסח טוב יותר.
  • 1.
    אוהד 06/08/2013 10:54
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד לניתוחים שלך את מבחן המציאות הם לא עוברים - ברנפלקס - אפילו לא מקום אחרון בזכורות והאהובות
  • יוסי 06/08/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    כמה אתה מקנא שבחיים לא תהיה חתום על כזה קמפיין. כמה עצוב לדשדש בבינוניות. אז מה נשאר לך חוץ מלהיות מריר ולא לפרגן. מסכן
  • אהוד 06/08/2013 11:14
    הגב לתגובה זו
    כמנהל קריאייטיב, קיבלתי לא פעם מכם התקציבאים בריף הכולל בתוכו את המילים המודגשות (בולד, איטליק, אנדרליין ושלושה סימני קריאה(!!!)) "זכורות ואהובות". בוא ואספר לך, שידידינו בגלובס לא באמת יודעים לבחון באזז אמיתי של פרסומת, ולמעט הפרסומת משלהי העשור הקודם של סלקום משפחה, לא יצאה עוד פרסומת אינטרנטית מגזרת האינטרנט למדורי הזכורות. 158 + 242 + 45 = 445 אלף צפיות (!!!) וזה רק ביוטיוב. אז יקירי, אנא, נתח את יכולות הניתוח שלך
  • 06/08/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים שהזכורות והאהובות זו תעודת עניות לכל פרסומת. אף פעם לא ברור מי זוכר ומי אוהב, אבל היי את מוזמנת להמשיך ולעשות את העבודה הזכורה והאהובה שלך . בהצלחה.
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.