62% מחברות ההייטק - ימשיכו לגייס גם ב-2022

72% מחברות ההיטק הגדילו את גיוס העובדים ברבעון הרביעי, כך על פי נתוני חברת OurCrowd לגבי מגמות התעסוקה בענף ההיי טק המעידים על המשך הביקושים הגבוהים בשוק - המגמה צפויה להימשך גם בשנה הקרובה
גיא טל |

OurCrowd פרסמה את דו"ח התעסוקה הרבעוני שלה לענף ההיי-טק בישראל (OurCrowd High-Tech Jobs Index Q4 2021) המצביע על מגמות מרכזיות בשוק. הדו"ח חושף כי ההיי-טק הישראלי חוזר לתנופה מלאה של גיוס עובדים ו-72% מהחברות העידו כי ברבעון הרביעי הן גייסו יותר עובדים מאשר בעבר, שיעור כפול לעומת 36% מהחברות בלבד ברבעון המקביל אשתקד. יתרה מכך, 62% מהחברות מתכננות המשך גיוסים רחבי היקף במהלך שנת 2022, שיעור כמעט כפול לעומת הרבעון השלישי של 2021 שבו וריאנט הדלתא והסגרים הניעו רק 35% לתכנן גיוסים רחבי היקף בשנת 2022.    

החברות מעידות על קשיים בגיוס עובדים ו-62% מהן מציינות כי לא הגיעו אליהן מספיק עובדים מתאימים למשרות שפרסמו, 30% ציינו כי הגיעו עובדים מתאימים אך לא רבים, רק 6% העידו כי הגיעו אליהן יותר עובדים מתאימים מהדרוש. (2% לא ציינו).

הנתונים מבוססים על למעלה מ-4,500 משרות חדשות שפרסמו 177 חברות פורטפוליו של OurCrowd המעסיקות אלפי אנשי מקצוע בתחומי ההיי-טק בישראל ובארה"ב. הנתונים שולבו עם סקר של בכירי החברות. הדו"ח הוכן בהנחיה מקצועית של ד"ר דליה שניידלין מהמכון העצמאי לסקרי דעת קהל ואסטרטגיה שגיבשה מתווה חדש לדו"ח וניתחה את הנתונים.

הביקוש הגדול ביותר מתמקד במפתחי תוכנה ו-74% מהחברות מגייסות עובדים למחלקות הפיתוח והמחקר. 79% הגדירו את הגיוס של העובדים הללו בדרגת הקושי הגבוהה ביותר. 9% מהחברות מגייסות עובדים לתחומי התפעול, ניהול מוצר, משאבי אנוש ועוד ו-6%  מגייסות למחלקות המכירות והפיתוח העסקי. 

34% סבורים: עבודה היברידית פוגעת בפריון

לראשונה מאז הרבעון הרביעי של 2020 נרשמה ירידה משמעותית בכוונות החברות לאפשר עבודה היברידית במהלך שנת 2022: 66% מהן מתכוונות לאפשר עבודה משולבת בבית/במשרד – ירידה מ-81% שתכננו לאפשר זאת ברבעון השלישי של 2021. 28% מתכננות ליישם עבודה מלאה במשרד בלבד לעומת 19% ברבעון השלישי של 2021.

עם זאת בנקודת הזמן הספציפית של הרבעון הרביעי 77% מהחברות אפשרו עבודה היברידית, 15% דרשו עבודה מלאה מהבית ו-6% טרם פתחו את המשרדים.

40% מהחברות סבורות שמודל העבודה ההיברידי לא פגע בפריון העובדים אולם 34% מהן חושבות שהפריון ירד עקב ההיעדרות המשמעותית מהמשרדים ו-27% ציינו שהעבודה ההיברידית אף תרמה לפריון.

השימוש המורחב במודל העבודה ההיברידי פתח הזדמנויות חדשות לעובדים מהפריפריה ו-25% מהחברות ציינו כי הן אכן גייסו יותר עובדים מהפריפריה עקב כך ואילו 62% ציינו שלא היה אצלן שינוי בתחום זה.

קיראו עוד ב"BizTech"

ללי שרף (דוד), שותפה, מנהלת פיתוח עסקי וחברה בוועדת ההשקעות של פלטפורמת ההשקעות OurCrowd: "כל הנתונים מעידים שההיי-טק הישראלי סיים את פרק הקורונה וחזר לנורמליות מלאה. החברות מגייסות בפועל יותר ומתכננות גיוסים בהיקפים גדולים במהלך 2022. לכך מתלווה גם גידול משמעותי בחזרה למשרדים וכוונות לצמצם את מודל ההיברידי במהלך השנה שנתפש על ידי חברות רבות כפחות רלוונטי ואף פוגע בפריון. יחד עם זאת, יש לראות את היתרונות של המודל ההיברידי שמאפשר הגדלה של העסקת עובדים מהפריפריה. יש אופטימיות גדולה בתעשייה בכל הנוגע לחדשנות של החברות, מפת הדרכים ולפוטנציאל השוק. עם זאת, המחסור בכוח אדם מיומן הייתה ונשארה בעיה שמעיבה על דרכן של הרוב המכריע של החברות וכיום לא מסתמן לה פתרון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רחפן
צילום: דוברות משרד הביטחון

סטארט אפ רחפנים מתאבדים מגייס לפי שווי של כחצי מיליארד דולר - שנה וחצי אחרי שהוקם

חברת סטארק הגרמנית, שפועלת בתחום הרחפנים ההתקפיים, מתכננת לגייס עשרות מיליוני דולרים בהובלת קרן ההון סיכון סקויה; העלייה החדה בשווי מגיעה על רקע הגידול בתקציבי הביטחון באירופה; ומה זה אומר על תחום הרחפנים בארץ?


רן קידר |
נושאים בכתבה רחפן

סטארט אפ גרמני בתחום הרחפנים ההתקפיים, סטארק דיפנס, נמצא בימים אלה בסבב גיוס חדש שאמור להקפיץ את שוויו לכחצי מיליארד דולר בלבד שנה וחצי לאחר שהוקם. לפי מקורות בשוק, החברה מתכננת לגייס כ-60 מיליון דולר בסבב שמובל על ידי קרן סקויה קפיטל. קרנות נוספות, בהן 8VC של המשקיע האמריקאי ג'ו לונסדייל, נמצאות במגעים להצטרפות לסבב.

העניין הגובר בסטארק אינו מפתיע על רקע ההתעצמות הביטחונית באירופה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, והמדיניות האמריקאית לצמצם חלק מהמעורבות הצבאית מול בעלות בריתה. גרמניה לבדה מתכננת להכפיל את תקציב הביטחון השנתי שלה בתוך ארבע שנים, לרמה של עד 162 מיליארד אירו (כ-189 מיליארד דולר). המגמה הזו יצרה קרקע פורייה לקרנות הון סיכון שמקימות כיום מסגרות השקעה ייעודיות לחברות בתחום הביטחוני.

מהתמקדות בסיור  לפיתוח כלי נשק התקפיים

סטארק מתכננת להשתמש בכספים שיגויסו לפיתוח מוצרים חדשים ובהם ראשי קרב ורחפנים מתאבדים (loitering munitions). לפי דיווחים, צבא גרמניה כבר בוחן את הרחפנים של סטארק ושל חברת הלסינג המתחרה.

החברה צמחה במהירות: ההשקעה הראשונה של סקויה, בהיקף של 15 מיליון דולר, שיקפה לה שווי של כ-90 מיליון אירו בלבד באוקטובר האחרון. כעת, סך הגיוסים של סטארק מגיע ליותר מ-100 מיליון דולר.

בין המשקיעים הפוטנציאליים שמנהלים מגעים להשתתפות בגיוס: קרן ת'יל קפיטל של פיטר ת'יל, קרן ההשקעות של נאט"ו, זרוע ההשקעות של ה-CIA (In-Q-Tel), קרן גרמנית בשם Project A וקרן דופפנר קפיטל של מוריץ דופפנר, בנו של איל המדיה מתיאס דופפנר.

פיקסל 10פיקסל 10

פיקסל 10 של גוגל: הסמארטפון שנבנה סביב בינה מלאכותית

עם פיצ'רים מבוססי AI והקנטות לאפל, גוגל מנסה לבדל את עצמה בשוק שבו היא מחזיקה רק 3% ממנו – אבל בונה על פיקסל כחלון ראווה לטכנולוגיות שיגיעו בקרוב לכל אנדרואיד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה גוגל פיקסל

גוגל השיקה השבוע את סדרת פיקסל 10, וצירפה אליה מסר: העתיד של הסמארטפון הוא בינה מלאכותית. החברה ניצלה את הבמה כדי להדגיש את יתרונה על פני אפל, שבינתיים מדשדשת עם שילוב יכולות AI באייפון.


במרכז האירוע עמדו הפיצ'רים החדשים, בהם Magic Cue שמציע למשתמש מידע רלוונטי מתוך מיילים ולוח השנה, תרגום קולי בזמן אמת ויכולות עריכת תמונות מבוססות Generative AI. גוגל רוצה להוכיח שהסמארטפון שלה הוא לא עוד מכשיר, אלא הפלטפורמה שבה הבינה המלאכותית הופכת לכלי יומיומי.


בכירי החברה לא היססו לעקוץ את אפל. ריק אוסטרלו, סגן נשיא חטיבת החומרה, אמר כי "היו הרבה הבטחות שלא קוימו", בהתייחס לעיכובים החוזרים בהשקת גרסאות סירי עם AI מתקדם. גוגל גם רמזה לפני ההשקה שהגיע הזמן שמשתמשי אייפון יעברו צד. לצד ההצהרות, גוגל נדרשה להציג ערך מוסף אמיתי. מבקרים מוקדמים של המכשיר ציינו כי לראשונה ייתכן שהחברה מצאה את "הפיצ'ר הממכר" הבא – כזה שיגרום למשתמשים להישאר נאמנים לפיקסל, כפי שקרה בעבר עם סינון השיחות האוטומטי.


הסיפור במספרים

מאחורי הרעש, קשה להתעלם מהמספרים: נתח השוק של פיקסל בארה"ב עומד על כ-3% בלבד, לעומת כמעט מחצית מהשוק ששייכת לאפל. מעבר בין מערכות הפעלה נותר נדיר, ולכן ההשפעה הישירה על מכירות האייפון מוגבלת. ובכל זאת, יש כאן קלף משמעותי. פיקסל אינו רק מכשיר – הוא חלון ראווה לטכנולוגיות AI של גוגל. מה שמוצג בו היום, יוטמע מחר גם במכשירי סמסונג ודגמי אנדרואיד נוספים. כך הופכת הסדרה לנקודת כניסה לכלל האקו-סיסטם של אנדרואיד.


האסטרטגיה הזו מתחברת למהלך הרחב של גוגל: לקדם את ג׳ימיני, העוזר הדיגיטלי החדש שלה, כסטנדרט דה-פקטו. אם אפל מתקשה לרענן את סירי, גוגל מבקשת למצב את ג'מיני כאופציה החכמה והעדכנית ביותר.