ארז ליבנה
צילום: ארז ליבנה

העולם חוגג את החיסון לקורונה – העולם צריך להרגיע

השוק השתולל השבוע מהדיווח של פייזר וביונטק, אבל צריך לזכור דבר אחד – תהליך האישור לוקח זמן כשרב הנסתר על הגלוי וחשדנות ציבורית לחיסון יכולה להאט את קצב החזרה לשגרה
ארז ליבנה | (9)

מניות הקניונים, מניות הבנקים, מניות התעופה, הנדל"ן, התיירות, האנרגיה ועוד רבות וטובות, רובן ככולן זינקו לאחר הדיווח של חברות פייזר PFIZER (PFE) וביונטק  BIONTECH SE ADR (BNTX) על הצלחה בניסוי שלב 3 בחיסון לקורונה. זה נכון בארץ, בוול סטריט ובכל כנפות תבל.

 

העולם כולו משחרר נשימה עמוקה, אנחת רווחה קולקטיבית אם תרצו, הנה אנחנו בדרך לחסל את הנגיף, הנה אנחנו חוזרים לנורמל. אולי לא היום, אולי לא מחר או מחרתיים, אבל תוך חצי שנה עד שנה, מרבית האוכלוסיות בסיכון יחוסנו. אולי ואולי לא. 

 

לחדשות הטובות האלה הצטרפו היום חדשות טובות נוספות. נובהווקס (NVAX) קיבלה אישור מה-FDA כי היא נכנסת למסול האישור המקוצר. בדיוק כמו פייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) ואסטרה זנקה (AZN) לפניה.

 

האמת, שהמאמץ הגלובלי והיכולות הטכנולוגיות האדירות שהתגלו ביכולת של המדע להכיר את הנגיף במהירות ולייצר חיסון הם מרשימים מאוד. האנושות יצאה גדולה יותר מהתהליך. אז באמת שנאחל לחיסון הזה וכל חיסון אחר שיבוא הצלחה. לא סתם הצלחה, אלא הצלחה יתרה.

המניות בשיא - האם השווקים ימשיכו לעלות?

שוק המניות פועל כאדם שסובל מניתוק. הנאסד"ק שבר שיאים יחד עם אחוזי האבטלה בארה"ב ששברו שיאים שליליים. בפועל, מה שמתדלק עד היום את העליות זה בעיקר הריבית האפסית והתמיכות הענקיות שהעניקו הבנקים המרכזיים ובראשם הפד'. מעכשיו גם ניתן להוסיף את הסנטימנט החיובי של החיסון. אז נכון שיש הטרוגניות מסוימת - מאז הבשורה על החיסון אותן מניות שנהנות בתקופת קוורנה (זום, נטפליקס והיתר) ירדו - כי מתכנסים בהדרגה לעולם "נורמלי", בעוד המניות של החברות שנפגעו בקורונה תיקנו משמעותית מאותה הסיבה - עולם "נורמלי" טוב להן. ועדיין - כמעט כל המדדים עלו השבוע. החיסון עזר כמעט לכולם. 

 

אבל מה לעשות שבעניין החיסון, אנחנו עדיין לא באמת שם. בפועל, עדיין רב הנסתר על הגלוי. אנחנו לא יודעים לכמה זמן החיסון אפקטיבי. לשנה, 3 שנים, 5 שנים או אולי לכל במקרה הטוב לכל החיים. אבל אנחנו לא יודעים.

 

בנוסף, אחת הסיבות המרכזיות שלוקח שנים לאשר חיסון, כל חיסון, נובע מהסיבה הפשוטה שצריך לבדוק לא רק את היעילות שלה, אלא את הבטיחות לאורך זמן. מה טוב חיסון שאחרי חצי שנה יפתח אצל המחוסנים תגובות אלרגיות חריפות? אז זמן הוא קריטי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

וגם אם יקבל אישור להתחיל בחיסון לפני האישור הרשמי, מי פה מתנדב להיות שפן הניסיונות הראשון? אני מניח שלא מעט מבוגרים וכלל האוכלוסיות בסיכון יעשו את שיקולי הרווח וההפסד שלהם, אבל בלב פנימה, מעטים יסכימו להיכנס בלב שלם. איך אני יודע? פייזר וביונטק רצו להגיע ל-60 אלף נסיינים. בפועל הם סיימו את הניסוי עם קצת פחות מ-45 אלף.

 

זה אמנם מספר גבוה, אבל זה מראה שהציבור בעולם – הניסוי התרחש בכמה יבשות במקביל – לא ממהר לנסות מוצר שהוא לא מכיר. זה נכון לגבי המעדן או הגבינה שקונים בסופר וזה נכון על אחת כמה וכמה בחיסון שהאפקטים שלו יכולים להיות הרסניים.

 

אז בואו נשמח שהעתיד היום נראה קצת יותר מבטיח, ממה שהוא נראה לפני האישור של החיסון - אבל בואו גם ניכנס לפרופורציות.

מעבר לחשש של הציבור להתחסן.יש בעיות נוספות. פייזר לא מסוגלת לייצר יותר מ-1.3 מיליארד חיסונים בשנה. זה אומר שלמעלה מ-75% מהאוכלוסייה לא יהיה חיסון, אם כי יש חיסונים נוספים בדרך, כשהבא בתור צפוי להיות של מודרנה.

כך או כך, כשנתעורר מהאופוריה בקרוב, נגלה שכלום לא השתנה. רק התחזיות, שכפי שכבר למדנו השנה, משתנות מרגע לרגע.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    איתן 17/11/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
    משהו פה לא עובד או שהמניות עולות וגם הנדלן או שניהם יורדים אין מצב שזה הפוך
  • 7.
    דניאל 15/11/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
    החשבון פשוט הסיכון בלא לקחת חיסון לאומת הסיכון בלקחת זאת השאלה המרכזית כל אדם יעשה את חשבונו הפרטי לדוגמא עם אני אדם בן שמונים עם מחלות רקע האם כדאי לי להיתחסן נראה לי שהתשובה בגוף השאלה
  • 6.
    דוד 15/11/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
    אנו למדים שהכול רק בגדר דיבורים. פעם יש חיסון פעם החיסון מסוכן. ופעם נוספת אולי יהיה חיסון. וזה טוב אך ורק לבורסה העולמית. לדעתי אין שום חיסון שמוכח כיעיל. הכול אך ורק בגדר דיבורים בלבד.
  • 5.
    הגיע הזמן לקנות זהב הכי בטוח (ל"ת)
    יוסי 15/11/2020 05:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החיסון של פייזר בעל יעילות של 90% כלומר קיימת סבירות של 10% מהאנשים החיסון כלל לא יעבוד , לא נבדקה יעילותו של החיסון וכן לא נבדקה עמידותו (לאיזה טווח) כך שקיימת אפשרות שאדם שנטל חיסון אכן יהיה מחוסן לתקופה מסויימת ולאחר שיפוג החיסון האדם עחול להידבק שוב. (ל"ת)
    אריאל 15/11/2020 01:11
    הגב לתגובה זו
  • גיא 15/11/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    מעל 75% נחשב בטוח לשימוש. 90% זה הצטיינות יתרה... אין דבר כזה 100% ו- 90% זה דיי קרוב יחסיתף ולכן נחשב להצלחה כבירה למדע!
  • 3.
    אלי 14/11/2020 23:16
    הגב לתגובה זו
    באפשרויות לחסן כל מחלה וירלית ויתכן זה יביא גם למציאת חיסון לסרטן. הניסוי האחרון היה על עשרות אלפים של מתנדבים היה מוצלח מאוד, אז מה הסיבה לפסימיות הזו?
  • 2.
    אבי 14/11/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לחגוג ולא לפתח אשליות מי שקובע הכל זה הבורא היחיד אליו צריך להתפלל ולבקש ממלך העולם .
  • 1.
    יצאתי לחגוג אתמול על עור הדוב שטרם ניצוד (ל"ת)
    אבל BB הבטיח 14/11/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.