בפוקוס

ארה"ב: נתון התמ"ג ב-Q4 עמד על 2.6% בלבד - הוצאות הצרכנים זינקו

האומדן הראשון לצמיחה הכלכלית בארה"ב ברבעון האחרון של שנת 2014 פספס את תחזיות הכלכלנים בגדול
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה וול סטריט תמ"ג

קצת יותר מחודש אחרי שכלכלת ארה"ב הצליחה להכות את כל התחזיות עם צמיחה מדהימה של 5% ברבעון השלישי של שנת 2014, היום המשקיעים בוול סטריט מקבלים נתון מאכזב שמערער את את הביטחון בכלכלה האמריקנית. הכלכלה האמריקנית צמחה ברבעון האחרון של שנת 2014 בשיעור של 2.6% בלבד, כאשר הכלכלנים מצידם ציפו לצמיחה גבוהה יותר של 3.2%.

המדדים בוול סטריט שנסחרים מזה כשבועיים בתנדותיות רבה צפויים מגיבים כעת במגמה מעורבת לנתון החלש כאשר הדאו ג'ונס משיל 0.2%, ה-S&P500 מאבד 0.4% והנאסד"ק מתחזק 0.2%

למרות הנתון המאכזב, הגידול בכלכלה האמריקנית נותר גם הפעם מעל לקצב של 2.5%, שנחשב לפוטנציאל הכלכלי של המשק האמריקני. בסך הכל הכלכלה האמריקנית התרחבה ב-2014 ב-2.4%, שיפור מועט מהצמיחה בשנת 2013 שעמדה על 2.2%.

נקודת אור נוספת בדו"ח התמ"ג מגיעה מסעיף הוצאות הצרכנים שמהווה כ-70% מהביקושים בכלכלה האמריקנית. ברבעון השלישי הוצאות הצרכנים צמחו ב-3.2% והפעם הם צמחו ב-4.3% - הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון הראשון של 2006. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה החדה בהוצאות הצרכנים טמונה במחירי הדלק הנמוכים בארה"ב, על פי נתוני הדו"ח מחירי הדלק צללו בכ-43% מאז חודש יוני והשאירו את הצרכן האמריקני עם הרבה יותר כסף בכיסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.