על היעד שמסמן שר האנרגיה בגז הטבעי
שר האנרגיה יובל שטייניץ מסמן יעד צריכה של 25 BCM גז טבעי בשנה. האם הוא יצליח לספק את הקבלות? בשבוע שעבר התקיים בטורקיה "קונגרס הפטרוליום העולמי" ה-22 שניפק לא מעט כותרות מעניינות דווקא ביחס למשק הגז הטבעי הישראלי. בין היתר פורסם כי חברות אנרגיה הודיות הודיעו כי ישתתפו בחיפושי גז ונפט בישראל ועל הקמת צוות עבודה משותף שיעסוק בשיתוף פעולה בין המדינות. במקביל, מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, הודיע כי ארה"ב תתמוך בהקמת צנרת הגז בין ישראל לאירופה. אל הקונגרס, הנערך אחת ל-3 שנים והתקיים לראשונה בלונדון בשנות ה-30 מגיעים בכירים מעולם האנרגיה ואל הקונגרס שהתקיים בשבוע שעבר הגיע משלחת ישראלית בראשות שר האנרגיה יובל שטייניץ.
בנאומו על במת הקונגרס התייחס שר האנרגיה לביקושים המקומיים לגז טבעי. לדברי שטייניץ, "במהלך השנה הנוכחית נצרוך 10 BCM של גז טבעי, אך אנו מאמינים כי במהלך העשור הבא צריכת הגז הטבעי בישראל תגיע ל-25 BCM, צריכת הגז תגדל בצורה דרמטית". הנתונים תומכים בדבריו. במהלך העשור האחרון שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי בישראל היה הגבוה בעולם ועמד על ממוצע שנתי של 17.5%. שיעור הצמיחה הגבוה הושפע אמנם מכך שבתחילת התקופה צריכת הגז בישראל הייתה עדיין נמוכה, אך גם בשנת 2016, אז הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי היה כבר מפותח יחסית, שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי היה הגבוה בעולם ועמד על 14.5%. הגידול העצום בצריכת הגז הטבעי בישראל העשור האחרון, הביאו לכך שחלקו של הגז הטבעי מתוך תמהיל הדלקים הכללי של מדינת ישראל הגיע למעל ל-33%. בלי שום ספק הישג מרשים ביותר.
מחכים ללווייתן
הצמיחה הגבוהה בביקוש לגז טבעי בישראל בשנים האחרונות היא כמובן פועל יוצא של פיתוחו המהיר של מאגר תמר. יחד עם זאת, נכון להיום קיימת מגבלת היצע ולכן איננו צפויים לראות צמיחה גבוהה בצריכת הגז הטבעי עד לסיום פרויקט לוויתן בסוף שנת 2019. חוסר הוודאות ששרר במשק האנרגיה הישראלי עקב השינויים הרגולטורים חסרי התקדים בשנים האחרונות, הובילו לשנים אבודות ועיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לווייתן. כתוצאה מכך, מערכת אספקת הגז הקיימת איננה מסוגלת לאפשר את המשך הטמעת השימוש בגז טבעי במשק הישראלי וזאת כאמור עד תחילת ההפקה ממאגר לוויתן.
עם תחילת ההפקה של מאגר לוויתן בשנת 2019, צפוי המשק הישראלי ליהנות מהגדלה משמעותית בהיצע הגז הטבעי וכן משיפור דרמטי ביתירות האנרגטית של מערכת הפקת הגז הישראלית, כאשר לראשונה מדינת ישראל תהנה משתי מערכות הפקת גז מאסיביות ובלתי תלויות. על כך יש להוסיף כמובן גיבוי קיים נוסף - המצוף ליבוא גז טבעי נוזלי הנמצא מול חופי חדרה.
- הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
- קרטל הנפט אופ"ק+ מתקרב להסכם על העלאת התפוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרגולציה תדביק את הפער?
בהינתן מערכות אספקה אלו, בנוסף על הפיתוח הצפוי של מערכת הפקה נוספת ממאגרי כריש ותנין, צפויה צריכת הגז במשק הישראלי לצמוח בצורה חדה החל מתחילת העשור הבא, כאשר ייצור חשמל נרחב נוסף צפוי להיעשות באמצעות גז טבעי במקום הפחם המזהם. בנוסף, במהלך תקופה זו רשת חלוקת הגז צפויה להמשיך להתפתח ומפעלי תעשייה רבים יצטרפו למעגל צרכני הגז. פוטנציאל רב נוסף קיים בסקטור התחבורה, אם באמצעות מעבר רכבים לשימוש ישיר בגז טבעי דחוס (CNG) או באמצעות רכבים חשמליים, כאשר עיקר ייצור החשמל יעשה באמצעות גז טבעי.
בכדי לא לעצור את המגמה הצפויה להרחבת השימוש בגז טבעי, על הרגולטור הישראלי לאפשר לקדם במהירות את הקמת תחנות הכוח החדשות המונעות בגז טבעי שיבואו במקום תחנות הכוח הפחמיות שייסגרו, למתן באופן משמעותי את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו ולהמשיך לפעול בנחישות להורדת החסמים הבירוקרטיים הקיימים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. על פי הצהרות שר האנרגיה שטייניץ בכנס החשוב באיסטנבול, נראה כי משרד האנרגיה מכוון לכיוון הנכון.
- 3.אנרגיה סולארית זולה יותר ונקיה יותר (ל"ת)שמש 21/07/2017 09:05הגב לתגובה זו
- 2.מופתע 18/07/2017 21:54הגב לתגובה זולא כל יום רואים כתבה עניינית בתחום הזה, בלי השמצות מיותרות שלא מתבססות על כלום, ועם עובדות והסקות הגיוניות, נקווה שזו תחילתה של מגמה כי נמאס מכתבות פופוליסטיות
- 1.ff 17/07/2017 10:58הגב לתגובה זומה בכך
- אז מי הפר את מתווה הגז הראשון? (ל"ת)יד הנפץ 17/07/2017 13:21הגב לתגובה זו

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.