המשבר פסח על יצוא המצות: גדל ב-31% והסתכם בכ-12 מיליון דולר בשנת 2008

בשנת 2009 צפוי לרדת יצוא המצות בכ- 5%- 10%
קובי ישעיהו |

גידול חד נרשם ביצוא המצות בשנת 2008 - הסתכם בכ-12 מיליון דולר, עליה של כ-31% לעומת שנה קודמת. כך מסר אבי חפץ מנכ"ל מכון היצוא.

בין המדינות המובילות ביצוא מצות על פי נתוני מכון היצוא בשנת 2008, ארה"ב מהווה כ-59% מסך יצוא המצות והסתכם בכ-7 מיליון דולר, איטליה מהווה כ- 10% מסך יצוא המצות והסתכם בכ-1.2 מיליון דולר, בריטניה מהווה כ- 5% מסך יצוא המצות והסתכם בכ- 621 אלף דולר , צרפת מהווה כ- 5% מסך יצוא המצות והסתכם בכ- 600 אלף דולר.

אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא, מסר כי העלייה ביצוא המצות לארצות הברית בשנת 2008 מוסברת בכך שעסקאות היצוא נסגרו בטרם החרפת המשבר, הקהילה היהודית בארה"ב אשר נהגה בשנים עברו לחגוג בבתי מלון בחג הפסח, צפויה השנה לחגוג את החג בבתים פרטיים. עם זאת מעריכים כלכלני מכון היצוא כי בשנת 2009 צפוי לרדת יצוא המצות בכ- 5% עד 10%

ישראל מייצאת מצות לכ-40 מדינות ברחבי העולם ביניהן: ארה"ב,איטליה בריטניה, צרפת, בלגיה,קנדה, אוסטרליה, דרום אפריקה, רוסיה, אוקראינה, ארגנטינה, מקסיקו, גרמניה, ברזיל, שוויץ, הולנד, רומניה, טורקיה, אוסטריה ספרד, אורוגואי, אוזבקיסטן, הונגריה, גרוזיה, פולין, לטביה, אסטוניה, ליטה, שבדיה, יוון , סינגפור משם מועברים משלוחי המצות גם למלזיה ואינדונזיה.

יצוא המצות לאיחוד האירופי גדל בשנה האחרונה בכ- 21% והסתכם בכ-3.3 מיליון דולר, היצוא לצפון אמריקה גדל בכ-45% והסתכם בכ- 7.4 מיליון דולר, יצוא המצות לאסיה ירד בכ- 17% והסתכם בכ- 68 אלף דולר, היצוא לאפריקה ירד בכ-73% והסתכם בכ-154 אלף דולר, יצוא מצות לדרום ומרכז אמריקה גדל בכ-24% והסתכם בכ-336 אלף דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד