העלאת הריבית באירופה לא צפוייה להשפיע על השווקים

לדעת אנליסטים בכירים הבנק המרכזי האירופי (ECB) עשה כל שביכולתו על מנת להכין את השווקים למהמלך הצפוי של העלאת הריבית באירופה. ההעלאה תהיה הראשונה מאז חודש אוקטובר בשנת 2000
יניב לפן |

מחר (יום ה'), צפוי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) להעלות את הריבית של מדינות האירו ב-0.25%. ההעלאה תהיה הראשונה מאז חודש אוקטובר שבשנת 2000, והתזוזה הראשונה מרמת ה-2% מאז חודש יוני שבשנת 2003.

בכירי ה-ECB ובראשם היו"ר הצרפתי של הבנק, Jean-Claude Trichet עשו כל שביכולתם על מנת להכין את הסוחרים למהלך. יו"ר הבנק המרכזי הודיע על כך במספר נאומים, הצהרות בפני הפרלמנט האירופי ולאחרונה בראיון לתקשורת.

הסוחרים בשווקים יחכו מחר לנאום יו"ר ה-ECB שיתרחש סמוך להודעה על העלאת הריבית. לאור העובדה שהמשקיעים באירופה התרגלו לרעיון של העלאת הריבית ב-0.25%, ולמחשבה כי קיים סיכוי קלוש להעלאה של 0.5%, לא צפוייה השפעה ניכרת על השווקים המובילים באירופה.

בשבוע שעבר טען Jean-Claude Trichet, בנאום בפני הפרלמנט האירופי כי ה-ECB לא מתכנן סדרה של העלאות ריבית. ההודעה גרמה, כמעט במיידי, להחלשות האירו. השווקים פירשו את הנאום בכך שההעלאה הצפוייה הינה אירוע חד פעמי ולא צפוייה לחזור בחודשים הבאים. מאוחר יותר בראיון לתקשורת תיקן Trichet את דבריו ואמר "אני טענתי כי אנחנו לא מתכננים מראש סדרה של העלאות ריבית. בעבר תמיד הקפדנו להתאים את רמות הריבית על מנת לאפשר יציבות ברמות המחירים, ניתן להבטיח כי אם תנאי השוק יחייבו אותנו נמשיך באותה מדיניות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.59%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.